Nepodceňujme Turecko. Postavilo už 20 uprchlických táborů

V Turecku začala uprchlická krize mnohem dříve než v Evropské unii – a ve srovnání s Evropou ji zvládá mnohem lépe. Ovšem po čase Ankaře působí přibývající tisíce běženců čím dále větší problémy. Evropské země si v tomto ohledu na společné úrovni počínají od počátku organizačně nejednotně, často zbrkle a neefektivně.

Jejich pravidla – ať již lépe, či hůře nastavená – bez spolupráce a dostatečné koordinovanosti nefungují. Nemám na mysli jen Unii, ale spolupráci všech států, do kterých uprchlíci vstoupí nebo se do nich chystají. Tedy i Turecka a těch na území bývalé Jugoslávie.

V Turecku, které má zhruba 74 milionů obyvatel, je přes dva roky již na 2,5 milionu uprchlíků, přičteme-li neoficiální čísla, tak ještě více. (V EU je dohromady něco přes 507 milionů obyvatel a přibližně stejné procento by u nás činilo přes 17 milionů běženců. Zatím je jich nesrovnatelně méně.)

Zpočátku to byli skutečně hlavně Syřané, později k nim přibyli Afghánci (mnozí jen změnili cílovou zemi), Somálci, Íránci, po zhoršení situace u nich doma i Iráčané, nechybí osoby odjinud. Oficiální čísla žádajících o azyl a registrovaných v uprchlických táborech jsou jen částí celkového počtu.

Syřané mají přístup ke vzdělání i práci. Ostatní ne

Provincie u turecko-syrských hranic tuto situaci změnila – demograficky (národnostně, nábožensky, množstevně) i ekonomicky. Po celou tu dobu mezinárodní pozorovatelé předvídali přibývání problémů, doporučovali připravit se na ně a pomoci, dokud je čas. Turecko po původních snahách zvládnout vše samo začalo vysílat signály, že náklady jsou příliš vysoké a organizace čím dál komplikovanější.

OSN a na ní nezávislé mezinárodní organizace se snaží pomáhat, seč je v jejich silách. O situaci sice referovala i naše média, na místě pomáhaly i naše nevládní organizace, ale pro veřejnost – a pravděpodobně i pro většinu naší administrace – to bylo všechno za Bosporem a devíti horami – úřední zpráva, titulek v novinách, obrázek na webu, hlas v rádiu, reportáž v televizi. Informace zapadla mezi ostatní, válek a lidských tragédií ve světě je přece tolik.

Probereme-li zprávy analytiků a mezinárodních organizací, informace z médií, rozhovory s informovanými i statistiky, zjistíme mimo jiné, že Turecko od samotného začátku syrské krize vyhlásilo a vytrvale opakuje, že svoje hranice pro uprchlíky neuzavře. Příležitostně, místy a občas se jejich příchodu sice zkouší bránit, i s oběťmi na životech, praxe však ukazuje, že je to nad jakékoliv síly.

Oficiální postoj Ankary je, že přijme všechny utíkající před válkou a hledající bezpečí. Postavilo přes 20 uprchlických táborů, většina z nich funguje jako malá města. Uprchlíci z východu se v Turecku nemohou ucházet o azyl. Pokud však úředně zažádají o dočasnou ochranu, mají Syřané přístup k zdravotní péči, vzdělání, práci. Ostatní – Afghánci, Iráčané a další – tuto možnost nemají.

V táborech i mimo ně však nevyhnutelně vznikají problémy a nazrávají konflikty – kulturní, náboženské, existenční, psychologické, finanční atp. Ti, co se rozhodnou tábory opustit, se stěhují do měst, žebrají, pracují načerno, stávají se bezdomovci i se svými rodinami. Jejich přítomnost a potřeby zvyšují nájmy, ceny, mění zaměstnanost, zasahují do životních podmínek místních.

Bylo otázkou (nedlouhého) času, kdy se při pokračující válce začnou i větší skupiny snažit dostat dále do Evropy. Proč nás to tedy překvapilo? Nemluvě o tom, že se nejedná jen o problém Syřanů, že uprchlická krize není jen krizí evropskou, že je vše mnohem komplikovanější a trvá déle, než si mnozí z nás uvědomují.

Turecko se přizpůsobilo v 67 ze 72 bodů

Turecko má s EU dlouhodobý problém – o jeho členství v jakékoli podobě se jedná již léta, během kterých se názory některých členských zemí měnily podle vítězů jejich voleb. Situace se mění a trvá to tak dlouho, že když se mu začalo ekonomicky dařit a sebevědomí Turků v mezinárodním měřítku stouplo i v tomto smyslu, objevily se nálady – i mezi politiky – podle kterých Turecko nepotřebuje EU ke své spokojenosti a prosit se jí nebude. Jedním ze zásadních problémů je po celou dobu i otázka rozděleného Kypru a doufejme, že jednání, která probíhají, časem dovedou k dohodě. Je to v zájmu obou stran.

Otázka bezvízového styku mezi EU a Tureckem není novinkou a z tohoto hlediska názor, že Turecko drze podmiňuje spolupráci ohledně běženců zrušením víz, neobstojí. 

Bývá běžné, že politik, požádaný o spolupráci a pomoc v záležitosti klíčového problému, bude hájit zájmy své země a pokusí se získat „něco za to.“ I my s tím máme své zkušenosti. Proto je celkem přirozené, že Turci znovu žádají urychlené zrušení víz ze strany EU.

Samozřejmě dobře vědí, že EU není nekritický partner a dodržuje jistá pravidla. Že není zásadně proti zrušení víz za předpokladu, že Turecko splní jisté podmínky. Že problém s uprchlíky ji nepřiměje, aby zanevřela na svoji bezpečnost – spíše naopak. Celé jednání vlastně proces jen urychluje. Turecko se přizpůsobilo v 67 ze 72 bodů, definovaných Unií před třemi roky. Z toho skoro polovinu splnilo během posledních týdnů. Evropská komise se shodla na tom, že jeho snaha je aktivní, a doporučila zrušení víz s podmínkou, že budou urychleně splněny i poslední podmínky.

Otázkou je, jak rychle lze zavést protikorupční opatření, změnit definici terorismu v zákoně a její zneužívání nejvyššími instancemi, účinnou ochranu osobních dat. S tím vším také souvisí uzavření dohod o právní spolupráci s EU a Europolem.

Zpráva, že turecký premiér Davutoğlu, který s EU jednal, ve své funkci před koncem května skončí, je v tomto okamžiku velmi čerstvá. Je dohoda ohrožena? Odstoupí od ní Turecko, pokud vše nepůjde podle jeho představ? Myslím, že to tak horké nebude.

Prezident Erdoğan, bez jehož souhlasu by k dohodě pravděpodobně nedošlo, i když samozřejmě za zemi jednal předseda vlády, je vždy ve svých vyjádřeních kategorický a často kontroverzní. Je si však velmi dobře vědom tří skutečností. Za prvé, spolupráci s EU potřebuje a dodržení dohody pomůže jeho zemi lépe zvládnout situaci s uprchlíky, která mu pomalu přerůstá přes hlavu. Za druhé, Unie již Turecku nejednou ukázala, že si stojí za svým, jsou v ní i země k Turecku nijak přátelské a ač může být velmi vstřícná, své principy nepopře. A za třetí – když bude s jeho jménem spojeno dosažení bezvízového styku s Evropou, bude mít Erdoğan další bod u svých občanů. Bez konstruktivního jednání by to šlo těžko.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...