Kurdský problém nerovná se PKK

Jen za poslední rok padlo v Turecku za oběť konfliktu mezi Kurdskou stranou pracujících PKK a vládními silami více než 800 osob, z toho asi třetina na straně státu a přes 90 civilistů. Čísla stále rostou. Jsou to nejhorší ztráty za posledních 13 let, tedy od roku 1999, kdy byl zatčen a uvězněn vůdce povstalců Abdullah Öcalan. Za necelých 30 let organizovaného boje stál tento konflikt 30 – 40 tisíc lidských životů.

Každá turecká, evropská a americká novinářská zpráva by na tomto místě dodala, že PKK je na seznamu zakázaných teroristických organizací v Turecku a EU – a tím by skončila. To, co se v našich médiích na toto téma objevuje, je většinou krátké, zjednodušené a nic nevysvětluje. Ráda bych tu v několika následujících příspěvcích postupně nastínila některé u nás málo známé nebo nezmiňované skutečnosti.

Takže zaprvé – PKK nerovná se Kurdi obecně. Kurdský problém tureckého státu a potíže s PKK nejsou totéž. Jak to? Pokusím se to postupně vysvětlit.

Turecká ústava stojí na nacionalistickém principu – jedna země, jeden národ, jeden jazyk, jedno náboženství. Vše, co se tomu vymyká, neníturecké, neexistujenebo jetrestné. Přesídlovalo se, vyvlastňovalo, potlačovalo, asimilovalo, trestalo. Ostatně turecká legislativa má obecně s menšinami problém – nedefinuje je a nepočítá s nimi. Praxe se naštěstí postupně mění a měla by se v dohledné době změnit i samotná ústava.

Největší menšinou jsou tu Kurdové. Hovoří několika kurdskými jazyky/dialekty, převážně kurmanci a zazaki, nejsou stejného náboženského vyznání, mají kurdské národní povědomí. Tvoří většinu obyvatelstva ve dvanácti (z 81) provinciích na jihovýchodě země, u hranic se Sýrií, Irákem a Íránem. Po desetiletí se v důsledku asimilační politiky jejich počet měnil, současné odhady se od sebe velmi liší. Chtějí právo na veřejné používání svého jazyka, právo se v něm vzdělávat, rovnoprávnost s Turky, samostatnost místní samosprávy (což je v silně centralizovaném Turecku problém nejen kurdský.) Východ a jihovýchod Turecka byly totiž dlouho vědomě zanedbávány (infrastruktura, zdravotní péče, vzdělávací příležitosti atd.) pravě kvůli svému národnostnímu složení. Dodnes jsou to nejchudší oblasti země, i když se situace pozvolna mění.

Kurdština už není paušálně trestná, ale nesmí se objevit v oficiálním kontextu, nejsou povolena písmena, která na rozdíl od turečtiny při zápisu používá (q, w, x). Nemohou tedy být zaregistrovány kurdské značky, obchodní jména apod. Současná vláda umožnila existenci volitelné kurdštiny, jazykem běžné výuky v mateřských nebo základních školách však ještě být nemůže. Existence Kurdů tu už alespoň není ignorována – a právo na neomezené používání vlastního jazyka je pro většinu z nich klíčové. Navzdory našim představám, žebojují za autonomii a nezávislost, cítí se běžní Kurdové součástí tohoto státu. Je zajímavé, že kurdštinu snad častěji a svobodněji uslyšíte ve městech na západě země než ve většinově kurdských Vanu a Diyarbakiru na jihovýchodě.

Turecko je sice vázáno nejednou mezinárodní dohodou (zahrnující lidská a menšinová práva), ale na snahy o asimilaci nezanevřelo. Ta jazyková je cílená pochopitelně i na mladou generaci. Neturecké děti se už v předškolním věku dostávají do turkofonního prostředí. Zdejší televizní stanice v kurdštině je oproti tureckým těžkopádná, konzervativní a pro děti a mládež nepřitažlivá. Chce-li mladý člověk získat dobré vzdělání, v kurdštině to nelze. V roce 2004, kdy se Turecko snažilo vyhovět evropským požadavkům ke vstupu do EU, bylo povoleno vzdělávání v kurdštině pro osoby starší 18 let v Diyarbakiru, ale ne na dlouho. Jednalo se o soukromé školy a zájem byl malý kvůli nutnosti platit školné a údajným nepříjemnostem, kterým byly vystaveni vyučující i žáci. Na několika málo vysokých školách se dá studovat kurdština, ale celkově do systému vzdělávání a školních programů zahrnuta není. V lidech se odmalička pěstuje pocit, že jejich mateřština je považována za druhořadou a nedůležitou.

Pro zachování kurdských nářečí (či jazyků, v tom jasno moc není) hraje velkou roli kurdská diaspora v Evropě, kde je právo na užívání mateřského jazyka respektováno. Kterýkoli jazyk nelze dlouhodobě udržovat jen v soukromí, aby se vyvíjel, musí mít různá použití a generační kontinuitu, která je bez odpovídajícího vzdělání dlouhodobě neudržitelná. Zajištění vyučujících a školních pomůcek pro výuku v místních jazycích by přitom umožnilo předškolním dětem postupný přechod k pozitivní dvojjazyčnosti, což by prospělo oběma stranám. Uvolnění omezení, povolení kurdských televizních kanálů, kurdského tisku apod. zatím není v Turecku jednoznačné. Jejich provozovatelům, ředitelům, zaměstnancům jsou neustále kladeny nejrůznější překážky.

Veřejné služby jsou podle zákona všude v turečtině. Jen výjimečně se někde objeví kurdština a stále je to napadnutelné. Vězni ovšem s návštěvami a při telefonování už mohou mluvit i ve své mateřštině, soudy začínají povolovat obhajobu v kurdštině.

Řešení kurdského problému není jen na vládě. Je třeba změnit ústavu a nejeden zákon. A ty omezují jak Kurdy, tak jiné, méně početné národnostní menšiny v Turecku. Kromě jazyka jde například o ustanovení, že každý turecký občan je Turek. (A jelikož turecké občanství automaticky dostane i každá sem přivdaná cizinka, z tureckého pohledu se to formálně týká třeba i Češek.) Turecká ústava předpokládá existenci jen jednoho etnika a kultury. To se v praxi hodně změnilo, ale podpora a uznání jinakosti je stále výběrová.

Jednou z proklamovaných priorit vládnoucí strany AKP je změna ústavy, vzniklé v důsledku vojenského puče v 80. letech. Prvním úspěšným krokem byly výsledky referenda před dvěma roky (podzim 2010), omezující práva armády v civilních záležitostech včetně soudnictví. Změnit ústavu vzhledem k chronické rozhádanosti turecké vnitřní politiky nebude jednoduché, ale tradice tu jsou – první ústava, vzniklá v roce 1921 během války za nezávislost, národnostní menšiny nediskriminuje a dává i větší práva místní správě, včetně rozhodování o školách a zdravotnických službách.

Toto je část tzv. kurdského problému Turecka. Lze ho vyřešit bez obětí na životech.

(Pokračování příště)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...