Film v divadle, divadlo ve filmu

Posedlost filmem, která postihla většinu českých divadel, dorazila i do Národního. Režisér Miroslav Krobot zdramatizoval Dogville Larse von Triera, což je pikantní hned z několika důvodů. Trier se v tomto filmu záměrně oprostil od veškeré vnější vizuální příznakovosti a natočil snímek v prázdném ateliéru, takže se na první pohled – čistotou a otevřeností prostoru – podobá divadlu. Režisér si záměrně hraje s „divadlem ve filmu“, aby vyzkoušel hranice obou světů, které jsou a nejsou prostupné. I díky Trierově Dogvillu tak snad už konečně víme, že film není divadlo uchopené skrze kameru, protože drama, které předvádí, není koncentrováno do příběhu, do zápletky, nýbrž do filmového herectví, které se radikálně liší od toho divadelního.

Svlékání postav a hra hvězd 

Na divadle herec hraje postavu. Většina slavných herců se také ve svých nekonečných, více či méně sentimentálních vzpomínkách svěřuje s tím, jaké to bylo „splynout s někým jiným“, „převtělit se do jiné postavy“, „sžít se s odlišným charakterem“, stát se na chvíli jiným člověkem. Oblíbenou součástí takových historek jsou popisy situací, kdy herci třeba i několik dní trvá, než se z postavy vysvleče, a to ještě ne úplně. Herectví, alespoň to divadelní, je tak dokonalé, jak dokonalá je tato proměna, kterou považují sami herci za největší kouzlo divadla, ačkoliv to – jak mimo jiné tvrdil třeba Otomar Krejča – spočívá především v metafyzickém půdorysu dramatického konfliktu a jeho nekonečných variacích. 

Ve filmu naopak herec hraje vždy především sám sebe, přestože se i on často snaží vysvětlit, že rozhodující pro něho byla inkarnace do postavy. Málokdy se přece vzpomíná na roli, kterou filmový herec vytvořil. Chceme vidět Redforda, Cruzovou nebo Daniela Day-Lewise, Streepovou, DiCapria, Polívku, Geislerovou, Donutila, nikoli role, za něž by se na divadle museli schovat. Hra hvězd, na níž stojí a s níž padá celý filmový zábavní průmysl, vychází z tohoto základního předpokladu. Lars von Trier si s tímto axiomem filmové zábavy v Dogvillu nádherně hraje, když do hlavní role obsadil hvězdu znejviditelnějších Nicole Kidmanovou. Schválně, je to Grace, anebo Nicole, na co se ve filmu díváme?

Dogville v kapličce

Režisér Krobot tuto Trierovu frivolní hru s rozdílem mezi divadlem a filmem pominul, tak jako odsunul stranou Trierem ironizované téma čisté humanitní spravedlnosti. Krobot naopak chce na divadle předvádět příběh, který by se mohl stát, a to je něco úplně jiného, než o co se snaží Trierův film. Dánský režisér zkoumá možnosti vnitřních a vnějších konfliktů postav, jak je umí zachytit jen kamera; Krobot vypráví příběh, který by mohl být zrovna tak napsán v knize nebo překreslen do komiksu.¨

V Národním divadle se prezentuje narativita jako obecný princip umění, jedno už jakého; ve filmu Dogville konflikt a střet, který kromě boje o dobro a spravedlnost vymezuje také jednotlivé druhy umění – a tady vyprávění není tím, na čem nejvíce záleží. Film ani divadlo nejsou literatura, jakkoliv se čeští divadelníci v současné vlně dramatizací slavných filmů chovají přesně opačně, což mají s českými filmaři vlastně hodně společné, protože i oni nejdříve točí příběh a teprve potom film.

Dogville v Národním je sice jedno velké nedorozumění, tak jako naprostá většina dalších „filmových dramatizací“ z poslední doby, zachovává si však nespornou výjimečnost. Právě na tomto kuse se snad nejlépe odhaluje, že překlad z filmu do divadelní hry nepřináší žádné umělecké, myšlenkové ani filozofické objevy, kromě toho, že máme další pěkný příběh ke hraní. Pro Trierův originál to neplatí, protože tomu nejde o překlad, ale o střet a vzájemné vyřazování obou médií. Konfrontace, případně proplétání filmu a divadla, to možná, jen už – prosím – žádné překlady.

  • Dogville autor: Viktor Kronbauer, zdroj: Národní divadlo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1721/172025.jpg
  • Dogville autor: Viktor Kronbauer, zdroj: Národní divadlo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1721/172022.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
4. 12. 2025

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...