Dolmušák by nestávkoval

Dolmuš (turecky naplněný) je prostředek hromadné dopravy – městské, příměstské a podle potřeby vesnické či mezivesnické. Něco mezi linkovým autobusem a velkým taxíkem. Nedovedu si představit den, kdy by žádný dolmuš do ulic nevyjel.

Dolmuše jsou mikrobusy různého stáří a technického stavu, v Ankaře modré jako městské autobusy. Za předním sklem mají ceduli s trasou, po které jezdí. Na rozdíl od linkových autobusů vás naloží i vyloží doslova kdekoliv cestou, stačí mávnout a pak požádat řidiče, aby „zastavil, kde se mu to bude hodit.“ Dost eufemistické, protože on často okamžitě prudce zabrzdí ke zděšení řidičů kolem, kteří jsou sice zvyklí na ledacos, ale i tak to často ubrzdí jen taktak. Z dolmuše se vystupuje všude – v křižovatce, na přechodu, před ním i za ním, před zeleně svítícím semaforem, v levém jízdním pruhu, na nájezdu či sjezdu z větší silnice, uprostřed ulice, v podjezdu, na nadjezdu – jako kdyby žádná jiná vozidla neexistovala, o pravidlech silničního provozu nemluvě.

Je to samozřejmě velmi pohodlné – bydlíte-li na tom správném místě, můžete nastupovat a vystupovat přímo před domem. A svezete se za jednotnou cenu městské dopravy, tedy stejně jako autobusem, který staví až za rohem, je vázán existencí autobusových zastávek a nedostane se do míst, kde jsou ty nejužší uličky. V autobuse ovšem můžete (podle jeho vybavení) použít výhodnější předplacené jízdné a při placení v hotovosti dostat jízdenku. Ani jedno v dolmuši neexistuje. Do něj nasednete, klidně se posadíte kamkoliv a peníze podáte cestujícímu před sebou, ten je předá dál a za chvíli jsou u řidiče. Ten na ně mrkne, poslepu je hodí do misky a stejně skoro poslepu – protože přitom řídí – z ní vyloví drobné, které vám pošle stejnou cestou zpět. Toto podávání funguje i v autobusech a je pohodlné ve špičce, když jsou velmi plné, a pro starší lidi, kteří nemusí až k výběrčímu. A považte – nikdy se neztratí ani kuruš! (100 kurušů = 1 turecká lira) Jednou jsem si takhle sedla na konečné hned za řidiče – a byla ze mě podavačka peněz.

Jedete-li za dolmušem, je nejlepší se ho co nejdříve zbavit, tedy předjet. Je nepředvídatelný – malým dílem kvůli cestujícím, velkým dílem kvůli řidiči. Dolmušáci většinou patří k nejbezohlednějším, nejnevyzpytatelnějším, nejcholeričtějším a nejdivočejším řidičům. A aniž by to tušili, dokonce obtěžují místních poměrů neznalé cizinky – houkají a blikají cestou skoro na každého, co kdyby chtěl nastoupit, jednoduše o sobě dávají vědět. Jim je jedno, jestli to je starý Turek nebo mladá Češka. Stejně tak i taxikáři – je jich nepočítaně a konkurence je velká.

Pro turisty má městský dolmuš dvě nevýhody. Neznají princip jeho fungování, tudíž si do něj netroufnou. A z trasy na ceduli za oknem často nepoznají, doveze-li je tam, kam mají namířeno. Je určen hlavně tuzemcům, a tak jsou na ní napsány názvy čtvrtí, ulic či obchodů, které bývají orientačními body pro znalé. Lze ovšem dolmuš zastavit a zeptat se – buď se řidič zatváří odmítavě a je to jasné, nebo vám něco nesrozumitelně vysvětlí a mávne, abyste nastoupili – to vám pak ukáže, kde vystoupit a naznačí směr, kudy se máte vydat dál. Někdy je dolmuš jediným dopravním prostředkem k příměstským památkám.

V Bulharsku na dolmuše narazíte také, jmenují se maršrutki, tedy něco jako trasovky (maršrut=trasa), a fungují podobně, jen po zaplacení dostanete jízdenku. Doprava dolmušem a maršrutkou bývá rychlejší a vzhledem k přizpůsobení zastávek vašim potřebám i pohodlnější. Pro klid středoevropské duše je lepší dívat se z okna do stran a nesledovat dění pohledem řidiče. To tu ovšem platí vždy – pokud nejste ten řidič.

Mnoho tureckých dolmušáků své mikrobusy přímo vlastní a mají povolení k provozování MHD od radnice. Na to, co ze svého výdělku vykážou, zdaní apod., mají přímý vliv – miska s penězi je nekontrolovatelná. A aby uživili sebe a své rodiny, spoléhají se zpravidla jen na sebe – zodpovědnost je zodpovědnost a svalovat to na někoho jiného či výše postaveného by jim v Turecku nijak nepomohlo. I proto, že odborová práva jsou tu stále omezenější než u nás.

  • Konečná dolmušů v Ankaře autor: Margarita Troševa, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2647/264627.jpg
  • Řidič dolmušu telefonuje za jízdy autor: Margarita Troševa, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2647/264628.jpg
  • Misky s penězi v dolmušu autor: Margarita Troševa, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2647/264630.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
4. 12. 2025

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...