Berlinale: Taxijízda za Zlatým medvědem

Ať chcete nebo ne, opravdu je skutečným vítězem Berlinale íránský film Taxi. A to zdaleka nejen proto, že získal hlavní cenu Zlatého medvěda. Taxikář Jafar Panahi projížděl celým berlínským festivalem od začátku a do svého vozu sbíral, co ho zastavilo. Novináře, kteří mu dali po úvodní projekci vysoké body ve svém hlasování. Obchodníky, kteří z filmu učinili nejprodávanější titul na Evropském filmovém trhu. V závěru festivalu Taxi vybralo pár skvělých zatáček – třeba tu, kde rozhodovala porota mezinárodních filmových novinářů a kritiků Fipresci. Prášilo se mu za výfukem, jak mířilo k nejdůležitější porotě. Ta vůči Taxi a jeho režisérovi Jarafu Panahimu učinila evidentní politické a solidární gesto, když pro desetidenní berlínské jízdě nechala v taxíku Zlatého medvěda. „Panahi vytvořil milostný dopis filmu, umění, své zemi a divákům,“ citovaly agentury slova předsedy mezinárodní poroty, amerického režiséra a producenta Darrena Aronofského.

Panahi má od roku 2010 kvůli protirežimnímu postoji od íránské vlády zákaz cestování a natáčení. Je v domácím vězení. Cenu v Berlíně přebírala jeho neteř (pokud je to jeho neteř) nebo dívenka, která jako neteř v jeho filmu vystupuje. Panahi nechtěl prozrazovat žádné své spolupracovníky a film nechal bez závěrečných titulků. Organizátoři festivalu zas nechtěli prozradit, jak se film na festival propašoval. Podle ředitele festivalu Dietera Kosslicka je důležité, že se to podařilo a že film ukázal na podmínky tvůrců v Íránu. Panahiho dívka Zlatým medvědem ještě zvládla zamávat, pak ji ale přemohly emoce a u děkovacího pultíku se rozplakala. Bylo to tak dojemné, že se možná někteří diváci neubránili lehkému cynismu – bylo nasnadě, že tento moment proletí všemi médii.

Taxikář Panahi se vydal tajně s kamerou v taxíku do města, jehož uličky podrobně nezná. Je jasné, že co se týče filmu a svých postojů, v tom má režisér a člověk Panahi mnohem větší jasno. Jeho Taxi teď po celý rok bude jezdit po mezinárodních festivalech. Diváci se stanou zákazníky, kteří se projedou po údělu zakázaného íránského filmaře. Možná ocení jeho humor. Možná ocení jeho nepoddajnost. Možná je zarazí jeho sebestřednost. Možná je napadne kacířská myšlenka, jaké filmy by točil, kdyby nebyl zakázaný. V každém případě je ale Panahiho Taxi rozjeté maximálně (jsme přece v Německu, kde je rychlost na silnicích neomezená).

Dát trofej a jásat za hranicemi ale nestačí. Svět by také neměl zapomenout sledovat, co úspěch v zahraničí udělá s Panahim a lidmi kolem něj v Íránu. Jaký účet za tuto íránským režimem nepovolenou jízdu vystaví íránští oficiální představitelé? Změní trest pro Panahiho? Uvolní svobodu vyjadřování perzekvovaným lidem? Panahi sám vzkázal, že bude i nadále točit, protože ho to udržuje při životě.

Berlín rád oslavuje politické filmy. Stranou letos odsunul velká jména a celý asijský film. Medvědí rodinka bude mít z letošního roku příbuzné mezi Jižní Amerikou a Evropou, dokonce střední a východní Evropou. Jak se tohle příbuzenstvo snese?

Nositel Stříbrného medvěda za režii Aferim! má v sobě vedle rumunské i českou a bulharskou finanční stopu. Za Česko se také kocháme významnou cenou. I když by bylo milejší radovat se z příběhu, který by v sobě měl víc českého ducha. Režisér Radu Jude při přebírání ceny uvedl, že to má být i popud pro rumunskou vládu, aby víc podpořila jejich film. Pro českou kinematografii by bylo krásné, kdyby dosahovala takového věhlasu a mezinárodních ocenění jako Rumuni. Co stojí za rumunským mezinárodním úspěchem několik posledních let, když to podle slov režiséra Judeho není státní podpora? A když jsem svědkem reakcí normálních festivalových diváků, kdy po zhlédnutí rumunských filmů říkají, že rumunský film příště už určitě ne…

Inspirace může být hned u severních sousedů. Polské oceněné Tělo (Body) vzniklo jen za polské peníze. Režisérka Malgorzata Szumowska vypráví příběh policejního vyšetřovatele, který pracuje velmi tvrdě. Možná až příliš. Nemá čas na svou dceru. On v práci hledá zapomnění, ona ho hledá v anorexii. Oba tak řeší ztrátu nejbližího člověka, manželky a matky. A přesto se film odehrává v duchu černé komedie, což naznačí už úvodní scéna nad odřezaným oběšencem, který se probere a odkráčí. Nikdy si nemůžeme být ničím jisti. Na rozdíl od rumunského Aferimu!, s nímž se dělí o Stříbrného medvěda za režii, Tělo snad nebude úzce festivalový film.

Právě polské Tělo si může ve smyslu „duši, tělo opatruj“ v medvědím příbuzenstvu rozumět s guatemalsko-francouzským Vulkánem (Ixcanul, režie Jayro Bustamante). Vulkán je hora, hranice mezi světem současné civilizace a světem tradic původních obyvatel. Doslova i obrazně. Pod sopkou lidé tvrdě pracují na kávových plantážích a žijí podle zvyků svých předků. Hlavní hrdinka María chce odejít se svým milencem za lepší budoucností. Nečekaně otěhotní a svět se jí změní. Její duše dostává jednu ránu za druhou a kynoucí tělo se s tím musí vypořádat. „Cítím se jako vulkán,“ říká své matce krátce před porodem.

Vulkán je druh politického filmu, jaké má Berlín rádo. Akorát to není na první pohled tak patrné jako u jeho jihoamerických příbuzných v rodině Stříbrných medvědů, jimiž jsou chilský Klub (El Club, režie Pablo Larraín) o odstavených kněžích, kteří zhřešili, nebo francouzsko-španělsko-chilský Perleťový knoflík o obětech Pinochetova režimu (El Botón De Nácar, režie Patricio Guzmán). Politikum Vulkánu je skryté, a o to možná výraznější – negramotnost původních obyvatel Mayů může vést až k tragickým následkům na těle i duši. A to v místě, kde svou roli hrají magie a tradiční zvyky, není radno podceňovat.

Berlinale promítlo přes 400 filmů. Předpokládá se, že trhne rekord s prodanými lístky. Ještě před koncem festivalu se jich prodalo přes 300 000. Kromě toho si však letošní Berlinale velmi zakládalo na tom, že poprvé měly prominentní postavení na festivalu i televizní seriály. Je to trend, který ukazuje, že seriálová tvorba, nejen televizní, hraje a jistě ještě víc hrát bude v současném filmovém průmyslu výraznou roli. Festivaly už dříve sem tam ukázaly něco z narůstající seriálové tvorby, ale nikdy ne v takovém rozsahu, jako Berlinale letos. Vybíralo z televizních produkcí celého světa, od domácího Německa přes Skandinávské země, Izrael, Itálii nebo Spojené státy. Přinesly obrázky sociální reality v daných zemích a propojení politiky se soukromím.

Ale to už je jiná kapitola.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 21 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...