Ve věku 73 let zemřel britský spisovatel Martin Amis. O úmrtí autora románů Peníze nebo Londýnská pole s odkazem na jeho ženu informuje americký list The New York Times (NYT). Syn neméně slavného spisovatele Kingsleyho Amise patřil k představitelům postmodernismu, vydal 15 románů, oceňované memoáry, díla literatury faktu a sbírky esejů a povídek. Ve svých pozdějších dílech se zabýval stalinistickými zločiny, válkou proti terorismu či holocaustem.
Zemřel britský spisovatel Martin Amis
Amisova manželka, spisovatelka Isabel Fonsecaová, uvedla, že příčinou autorovy smrti byla rakovina jícnu. Zemřel v pátek ve svém domě na Floridě.
Rodák z Walesu zaujal hned románovou prvotinou Akta Ráchel z roku 1973, která získala prestižní Cenu Somerseta Maughama. Největšího uznání se mu dostalo v 80. a 90. letech za romány Peníze, Londýnská pole, Informace, které tvoří takzvanou londýnskou trilogii. NYT v této souvislosti píší, že Amisovy „sžíravé, erudované a bezútěšně vtipné romány definovaly britskou beletrii 80. a 90. let“.
Amis byl dvakrát nominován na Man Bookerovu cenu – v roce 1991 za Šíp času a 2003 za Žlutého psa. Do roku 2011 byl profesorem tvůrčího psaní na univerzitě v Manchesteru. Psal také pro týdeník New Statesman nebo nedělník The Observer. Napsal scénář ke sci-fi filmu Saturn 3, zkušenost s filmovým průmyslem pak popsal v románu Peníze. V knize Druhé letadlo z roku 2008 se věnoval událostem 11. září 2001.
„Vytříbeně popsat nízké věci“
V pátek měl v na festivalu v Cannes premiéru snímek režiséra Jonathana Glazera o veliteli vyhlazovacího tábora v Osvětimi natočený podle Amisova románu Zóna zájmu. Je zatím jedním z nejchválenějších filmů letošního ročníku a mnozí mu předpovídají výhru Zlaté palmy.
„Často mi vyčítají, že se ve svých knihách soustředím na štiplavou, rebelskou stránku života, ale já mám pocit, že jsem v tom spíš sentimentální. Každý, kdo čte bulvární noviny, narazí na mnohem větší hrůzy, než popisuji,“ uvedl v rozhovoru pro magazín The New York Times Book Review v roce 1985. Zároveň poznamenal, že se ve svých dílech snažil „vytříbeným jazykem popsat nízké věci: svět rychlého občerstvení, sexuálních show a časopisů s nahotinkami“.
V roce 1998 byl Amis hostem Pražského festivalu spisovatelů. Řada jeho děl vyšla i v českém překladu.