Walesa podle Wajdy - inspirativní a šťastná symbióza dvou osobností

Nepochyboval o sobě a nikdy ho nenapadlo, že by nemusel být zrovna on ten správný člověk. Když dokaři vyšli do ulic, dal své ženě Danutě prstýnek a hodinky (kdyby něco) a šel s nimi. Nikdy to nevzdal a nebál se následků. Ale přišla i slabá chvíle, kdy podepsal závazek, který ovšem nehodlal nikdy splnit. Byl Polák a katolík, proto měl také doma osm dětí – a lidé si ho pamatovali a věřili mu. Stejně tak velikán polského filmu Andrzej Wajda, který o tom všem natočil oslovující filmový portrét, jenž dostal Zvláštní cenu na MFF v Benátkách a stal se nejúspěšnějším polským filmem loňského roku.

Po Člověku z mramoru (1976), ukotveném ve vypjaté ideologii padesátých let, a Člověku ze železa (1981), jenž přivedl Wajdu do Gdaňska v době, kdy se tam rodila nezávislá odborová organizace Solidarita, takže není zas až takovým překvapením, že si v něm zahrál i Lech Walesa, dospěla tato volná rozměrná trilogie, točená s velkými odstupy, pohotovostí a odvahou, do svého finále. Tvoří ho autenticky a brilantně natočené životopisné drama muže, který se naučil žít se svojí zlobou. Muže, který nejdříve přelezl zeď, aby unikl policajtům a dostal se ke stávkujícím, a svými dalšími kroky ji potom totálně zbořil!

Věděl, že musí být navenek i uvnitř rozhodný jako býk, jenž vede své stádo, které bez něj nemá naději ani budoucnost. Takhle brutálně to cítil a takhle otevřeně to také jeden z čelných představitelů tzv. polského kina morálního neklidu Andrzej Wajda v závěrečném dílu svého volného triptychu Walesa: Člověk naděje tlumočí.

Walesa: člověk naděje / Robert Więckiewicz
Zdroj: ČT24/Artcam

Legendární polský režisér má na svém kontě zhruba padesát filmů, z nichž řada se může ucházet o zařazení do zlatého fondu světové kinematografie. Tenhle držitel benátského Zlatého lva, berlínského Zlatého medvěda a prestižního Oscara za celoživotní filmovou tvorbu natočil Walesu: Člověka naděje téměř ve svých devadesáti letech v roce, kdy Lech Walesa oslavil své sedmdesáté narozeniny, a jen pár let potom, co v roce 2000 získal jen necelé jedno procento hlasů, když se chtěl pokusit o návrat do prezidentského úřadu. Jakoby se Wajdy tak trochu dotklo, jaký že to nevděk světem vládne a jak snadno se zapomíná na ty, kteří byli ještě nedávno miláčky davů a oslavovanými celebritami.

A tak šel (podle svých vlastních slov) do jednoho z nejtěžších projektů svého bohatého tvůrčího života, neboť není snadné točit film o legendě, která je současně tak nepravděpodobným hrdinou s tak „neperspektivními“ parametry, jaké právě Walesu charakterizují.

A zobrazil ho zároveň jako charismatického muže činu i člověka, který intuitivně pochopí, kdy nastal čas pro užitečný kompromis, egocentrického, ne příliš vzdělaného a suverénního muže, který podepsal kompromitující dokument o spolupráci a zároveň si to vítězně rozdal s nemilosrdně vládnoucí a zdánlivě neprůstřelně etablovanou mocí. Andrzej Wajda tu dokázal uplatnit svoji zkušenost, nadhled i empatii a cit tvůrce, který nechce nic zamlčovat, či dokonce skrývat či kašírovat, ale svojí otevřeností nedehonestuje svého protagonistu a nerelativizuje jeho ideály.

Wajdův Walesa je odečtený z nějak takto skutečně prožitého života, jenž je tu odvyprávěn kultivovaným a přesvědčivým mixem dokumentárních a hraných sekvencí, v nichž se fiktivní aranžmá a realita volně prolínají a navzájem doplňují a umocňují. A někde v podtextu je cítit skrytá, ale vytrvalá víra Walesy i jeho země, že v souladu s výrokem papeže Jana Pavla II. na ni jednou sestoupí Boží Duch, jenž ji v tomto marasmu samotnou nenechá. Kdoví do jaké míry právě tohle ovlivnilo jednoho obyčejného člověka z davu, usměrnilo jeho hněv, vedlo jeho kroky a živilo jeho odhodlání.

Walesa: člověk naděje / Robert Więckiewicz
Zdroj: ČT24/Artcam

Tohle všechno dokázal Wajda vyjádřit a hodně mu při tom pomohl dokonale na tento netriviální part připravený představitel titulní role a jeden z nejpopulárnějších současných polských herců Robert Wieckiewicz. Jeho autentičnost rozhodně není jen záležitostí přilepeného monumentálního kníru, ale je způsobena neuvěřitelně dobrým „přečtením“ reálného vzoru, což se možná nejvíce projevuje při rozhovoru Walesy se světoznámou novinářkou Orianou Fallaciovou, z něhož lze odečíst hodně o jeho povaze, charakteru, rétorických dispozicích, hypertrofické suverenitě i mazané lstivosti, když jenom stínuje a nechce přiznat barvu.

Tomuto klíčovému výkonu, který vlastně po celou dobu zaplňuje filmové plátno, dokonale sekunduje zdánlivě nenápadná, ale ve skutečnosti velice silná figura jeho ženy, ztvárněna Agnieszkou Grochowskou. Zejména na bedrech těchto dvou leží tíha tohoto zajímavého snímku, jehož téma by nám určitě nemělo připadat nijak vzdálené a jenž je výstižně dokreslen i punkově laděným dobovým soundtrackem, evokujícm sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století.

Walesa: Člověk naděje je solidně, poctivě a s respektem natočený film, jenž se odvíjí prostřednictvím volného řazení autentických i hraných flashbacků, propojených rozhovorem se slavnou novinářkou. Je to inspirativní a šťastná symbióza geniálního filmaře a silné, charismatické a zároveň rozporné osobnosti, která je schopná pohnout nehybností a rozleptat agresivitu tehdejšího nepřátelského světa.

Nahlédnete v ní do Walesova veřejného i soukromého života (kterého má stále méně a méně), budete svědky toho, jak se z plebejského elektrikáře v gdaňských loděnicích stal charismatický vůdce, milovaný i osamocený, burcující k akci i vyjednávající možný kompromis. A jakkoli je zřejmé, komu a čemu tady Wajda straní, dává si bacha, aby schematicky neglorifikoval a účelově nezjednodušoval.

Je to vlastně takový trochu syrový a záměrně „neučesaný“ portrét disidenta a revolucionáře (určený nikoli pouze, a dokonce ani především těm, kteří to prožili), o němž dopředu víte, jak dopadne, a přesto ho sledujete se zájmem a zaujetím, neboť je to tak trochu i portrét této nemocné doby, jejíž jsme součástí.

WALESA: CZLOWIEK Z NADZIEI / WALESA: ČLOVĚK NADĚJE. Polsko 2013, 127 min., přístupný, 2D. Režie: Andrzej Wajda. Scénář: Janusz Glowacki. Kamera: Pawel Edelman. Hrají: Robert Wieckiewicz (Lech Walesa), Agnieszka Grochowska (Danuta Walsová), Iwona Bielska (Ilona), Maria Rosaria Omaggio (Oriana Fallaciová). V kinech od 3. dubna 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...