Vtělení hudby, jedinečná osobnost, vzpomíná na Soňu Červenou umělecký svět

Umělci i hudební kritici vzpomínají na operní pěvkyni Soňu Červenou, která v neděli zemřela ve věku 97 let, jako na mimořádnou umělkyni a výjimečného člověka. Oceňují její umělecký přínos i neuvěřitelnou vitalitu, se kterou do posledních chvil svého dlouhého života udivovala šarmem a inspirovala své okolí. Podle generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka za sebou Červená nechává obrovský kus práce a všichni na ni vzpomínají s vděčností a láskou.

„V Soně Červené odchází nejen naprosto výjimečná umělkyně, ale také výjimečný člověk. Měl jsem to štěstí, že jsme spolupracovali už za mého působení ve filharmonii v Brně, kdy Soňa Červená přijížděla na koncerty s Mahlerovými symfoniemi číst texty, které se k nim vázaly, a byla to tehdy obrovská senzace. Publikum i filharmonici byli nadšení,“ vzpomíná Mareček.

„Kontakt jsme neztratili ani po příchodu do Prahy. Vážil jsem si její pěvecké kariéry i toho, jak dokázala nezmizet z uměleckého života, a všechno, co dělala, bylo výjimečné. Českou filharmonii dokonce finančně podpořila, doufali jsme, že jí dokážeme veřejně poděkovat, ale to jsme bohužel nestihli,“ dodal.

Události: Zemřela pěvkyně Soňa Červená (zdroj: ČT24)

Ředitelka festivalu Opera Lenka Šaldová uvedla, že Červená byla pozoruhodná dáma, která měla do poslední chvíle velký zájem o současné operní divadlo. „Sledovala ho s velkým zájmem a vášní a každé setkání s ní pro mě bylo vzácným okamžikem,“ uvedla.

„Odešla dáma světových operních scén a úžasná žena Soňa Červená. Jestli lze o někom říct, že byl vtělením hudby, pak to byla právě ona. Nezapomenu na osobní setkání s ní, za která děkuji. Její osobitý smysl pro humor, pohled na svět nebo laskavé vzpomínání na život oddaný hudbě,“ napsal na Twitteru ministr kultury Martin Baxa (ODS).

V rozhovoru pro ČT24 také řekl, že Soňa Červená zanechala nesmazatelnou stopu, a to jak v českém, tak i světovém měřítku. „Byla opravdu neuvěřitelná. Měla za sebou úžasnou uměleckou kariéru, byla hvězdou předních světových operních scén a přitom si zachovala takovou pokoru a takové ohromné vnitřní zaujetí pro kulturu – a pro českou kulturu zvlášť,“ vzpomínal.

Studio ČT24: Na Soňu Červenou vzpomínal ministr kultury Martin Baxa (zdroj: ČT24)

„Pro mě to byla nejen velká osobnost a ohromný milovník divadla, který se do poslední chvíle zajímal o to, co se děje v české kultuře, ale také člověk, který celý život toužil po svobodě, který hledal své místo nejen v umění, ale i ve společnosti – tak, aby žil v otevřeném světě. A v tomto směru si myslím, že ta její kariéra je nejen bohatá, ale i příkladná,“ vzpomínal na pěvkyni ve vysílání ČT24 ředitel Národního divadla Jan Burian.

Podle něj byla Soňa Červená výjimečná i tím, že pracovala do takto vysokého věku. „Já myslím že to bylo v nějaké její obrovské vnitřní síle a energii, kterou ona měla,“ poznamenal.

Ředitel Národního divadla Jan Burian vzpomínal ve vysílání ČT24 na pěvkyni Soňu Červenou (zdroj: ČT24)

Vůle, sebedisciplína a laskavost

Život Soni Červené mapovala dokumentaristka Olga Sommerová. „Byla velmi nadaná. Ten velký talent potom znamenal, že byla velmi pracovitá a velmi ctižádostivá. A ta pracovitost, to je důvod toho, že udělala takovou obrovskou kariéru a že byla tak oddaná jevišti,“ řekla o pěvkyni.

Dirigent Jakub Hrůša považuje osobnost Červené za „dechberoucí a pokaždé navýsost inspirující“. „Miloval jsem lidskou i uměleckou energii úžasné paní Červené. Vyvěrala z laskavého srdce, které paní Červené kreslilo každodenně vřelý úsměv na tváři. Stál jsem vedle paní Červené vícekrát na pódiu a cítil jsem vedle sebe vždy nadšení svěží vrstevnice. Síla a přesvědčivost, které vyzařovala, byly mnohdy přímo nepochopitelné,“ popsal Hrůša.

„Nejeden z nás si opakovaně lámal hlavu, odkud se berou. Patrně to byl řád v jejím životě, ukázněná vůle, sebedisciplína, bez nichž by nic z toho nebylo. Ale přece vzpomínám nejvíce na její laskavost. Přemáhala nástrahy okolí a obtíže věku, aby kolem sebe šířila bezvýhradné přesvědčení o síle dobra a krásy, v umění i v životě. Byla to dáma – jedinečná a nenahraditelná. Jsem šťastný, že jsem měl tu čest ji osobně poznat a zažít s ní chvíle uměleckého tvoření,“ dodal.

Ředitel festivalu Pražské jaro Pavel Trojan připomněl, že Soňa Červená v roce 1954 získala druhou cenu na soutěži Pražské jaro v oboru alt a byla poté pravidelným hostem festivalu. V roce 1961 vystoupila na závěrečném koncertu Pražského jara, kdy zpívala v Deváté symfonii Ludwiga van Beethovena a několik měsíců na to emigrovala.

„Na festival se vrátila po dvaapadesáti letech v roce 2013, kdy s Karlem Košárkem přednesla v Divadle Na zábradlí melodram Viktora Ullmanna Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka. Bylo to velice sugestivní, po představení se s ní uskutečnilo setkání, kde mluvila s neuvěřitelným nadhledem a jemným britským humorem. Byla to neuvěřitelná osobnost,“ řekl Trojan.

Hudební publicista Petr Veber z portálu KlasikaPlus uvedl, že činorodost a šarm Červené jsou nezapomenutelné. „Zůstává v paměti v mluvené roli kněžny Ludmily v oratoriu Nádech věčnosti Jana Zástěry, které korunovalo loňský program festivalu Smetanova Litomyšl. K velké porci textu, přednášeného zpaměti, ve svých melodramatických vstupech, výrazně podkreslených orchestrem, přidala s obrovskou vnitřní energií přesvědčivý dramatický přednes, gesta, kterými ovládla celý prostor…,“ přiblížil.

„Jen někdo pamatuje její roky v plné pěvecké síle před rokem 1968, málokdo mohl osobně zažít její světové úspěchy, ale návrat z exilu po roce 1989 a její druhý umělecký život, realizovaný v činohře, byl neméně impozantní,“ napsal.

Mladá operní pěvkyně Ester Pavlů o Červené napsala absolventskou práci na vysoké škole. „Byla ohromnou inspirací pro všechny generace umělců, včetně té naší. Její příběh byl zároveň velikou motivací pro náš umělecký i civilní život,“ konstatovala.