Slovácké divadlo po odkladech kvůli pandemii uvedlo konečně v premiéře svůj dosud nejnáročnější muzikálový projekt. Jesus Christ Superstar od 9. října v Uherském Hradišti vypráví příběh posledních dnů Ježíše Krista, téměř na den přesně půlstoletí od prvního uvedení této rockové opery na Broadwayi. Na českých jevištích se Jesus Christ Superstar stal hitem při prvním nastudování v devadesátých letech.
„Vše je tak, jak má být.“ Jesus Christ Superstar slaví padesátiny ve Slováckém divadle
Podle režiséra uherskohradišťského nastudování Doda Gombára není mnoho dramaticko-literárních děl, které v člověku zarezonují. Jesus Christ k nim patří. „Přišlo mi velmi inspirativní, že je to něco, co tepe, co se nezastaví, co má v sobě obrovskou živelnou energii a přitom to hovoří o tak duchovních a hlubokých věcech,“ oceňuje na biblickém příběhu.
Líčení posledních Kristových dnů zůstává v základě nezměněno, až na pár detailů moderní doby: Ježíš hraje na kytaru, jeho soudci se domlouvají mobilními telefony, Jidáš inkasuje třicet stříbrných za zradu v bankovkách.
Jako kostýmy posloužily mimo jiné ochranné hygienické obleky. Právě protiepidemická opatření oddálila veřejnou premiéru o řadu měsíců. „Jistoty a pevné body jsou ohrožené,“ pokračuje Gombár v hledání souvislostí biblické látky s aktuálním děním. „Dnes si stoupnete v sedm hodin na jeviště a děláte, co milujete, a není jisté, že tam budete moct být i zítra. Do podobné doby spadá i příchod anarchisty Ježíše a jeho party do Jeruzaléma. Je to sice dva tisíce let rozdílu, přesto podobná situace.“
I když vynucený odklad tvůrce ani diváky, o jejichž zájmu svědčí vyprodané reprízy, nepotěšil, podle protagonistů delší čas zkoušení výsledku spíše prospěl. Výpravou i umělecky náročnými výkony přirovnává režisér Jesus Christ Superstar ke zdolání divadelní osmitisícovky.
„Doufám, že se na ni společně vyšplháme a s lehkostí a grácií si to na vrcholu užijeme,“ přál si před premiérou představitel Jidáše, Thálií oceněný muzikálový herec Tomáš Šulaj. „Já jenom dodám, že, jak zpíváme, vše je tak, jak má být,“ doplnil ho divadelní Ježíš Tomáš David. Coby Máří Magdaléna prozře Kristýna Daňhelová. Na scénu se ale dostane téměř celý soubor a navíc i živá kapela.
Superstar zkouší půdu
Odsunutí premiéry také přispělo k tomu, že Jesus Christ Superstar se ve Slováckém divadle zjevil téměř na den přesně od prvního uvedení tohoto muzikálu na Broadwayi. První diváci ho na slavné newyorské scéně viděli 12. října 1971. Skladatel Andrew Lloyd-Webber a libretista Tim Rice – než se autorsky rozešli, napsali spolu třeba také muzikál Evita – se ale rozhodli napřed ozkoušet pevnost půdy, na níž se hodlají pouštět.
Obávali se, že rocková opera postavená na konfrontaci mezi Ježíšem a Jidášem Iškariotským může vyvolat nevoli u církve i věřících. Nejprve proto vyšel v roce 1969 úvodní singl Supestar, který dal nakonec jméno i celému muzikálu. O rok později bylo možné muzikálové písně poslouchat na gramofonovém dvojalbu, Ježíše si zazpíval Ian Gillan z Deep Purple. Až poté byl muzikál uveden živě.
Katolíci muzikál kritizovali i vysílali v rádiu
A došlo i na kritiku. Katolíkům očekávatelně vadily kytarové riffy ve spojení s Biblí, některé židovské organizace vnímaly zpracování jako antisemitské. Nesouhlas ale Jesus Christ Superstar vyvolává i jako už jedna z nejslavnějších muzikálových produkcí. Například před devíti lety dosáhli představitelé pravoslavné církve v Rusku, aby divadlo ve městě Rostov na Donu stáhlo muzikál z repertoáru. Vadilo, že umělecké pojetí nezobrazuje Ježíše Krista správně.
Tim Rice v době uvedení původního muzikálu na kritiku reagoval vysvětlením, že chtěl Ježíše představit jako člověka. A novinka se ze strany církve nesetkala zdaleka jen s odsouzením. Rádio Vatikán ji nedlouho po premiéře odvysílalo na svých vlnách v plném znění.
Každopádně do derniéry v červnu 1973 se muzikál hrál na Broadwayi více než sedmsetkrát, úspěch ještě překonalo nastudování v londýnském West Endu, které se dočkalo více než 3300 repríz. Už v sedmdesátých letech se Jesus Christ Supestar uváděl v Budapešti a Vilniusu. V obsazení muzikálu se objevili už třeba John Legend, Alice Cooper nebo Johnny Rotten ze Sex Pistols.
Ježíš se vrací do Palestiny, se štábem
Další fanoušky muzikálu získalo filmové zpracování. Režisér Norman Jewison navíc do značné míry vycházel z původní broadwayské inscenace, včetně obsazení. Třeba Máří Magdalenu v té době již potřetí ztvárnila Yvonne Ellimanová, která se této role držela od hudební nahrávky. Aby bylo prostředí co nejvěrnější, vypravil se štáb do míst, kde Ježíš kdysi údajně kázal. Natáčelo se v Palestině a v Negevské poušti, ovšem tentokrát sem přijeli hippie Ježíšovi následovníci autobusem.
Do filmu se Jesus Christ Superstar dostal také v roce 2000, televizní snímek vycházel z výrazně stylizované a aktualizované londýnské inscenace.
Český Ježíš
V Česku patřil Jesus Christ Supestar k titulům, které napomohly popularitě muzikálů. Od roku 1994 se hrál na pražském Výstavišti v přebásnění Michala Prostějovského. Na kruhovém jevišti stála osmitunová ocelová konstrukce a nasypaly se k ní více než tři tuny písku.
Dobové recenze uvádí, že se česká verze „poctivě dotýká hranic domácích možností a schopností“ (Mladá fronta Dnes); oceňují, že režisér Petr Novotný herecky nepříliš zkušené zpěváky vedl „k niternému projevu bez velkých gest, k herectví vycházejícímu z vnitřního prožitku, nikoli z vnějšího pozlátka“ (Svobodné slovo), ale také kritizují „celek roztříštěný do jednotlivých výstupů“ a „poněkud násilnou aktualizaci“ (Expres).
Nejznámějším „českým Ježíšem“ se stal Kamil Střihavka, jehož do té doby znali spíš fanoušci Motorbandu a uskupení BSP. Alternoval ho Dan Bárta, který se objevil ale i jako Jidáš. Jako napravenou hříšnici Máří Magdalenu si mnozí představí hlavně Báru Basikovou.
Režisér Novotný tehdy prohlásil, že se biblický příběh v muzikálové verzi bude hrát „tak dlouho, dokud na něj bude chodit publikum“. Zájem v hledišti nakonec vystačil na 1288 repríz, na které zašlo přes 850 tisíc diváků. Jedním z nich byl i Václav Havel. Prezident dorazil na šedesátou reprízu a na upomínku obdržel nahrávku rockové opery na kompaktním disku.
Muzikál Jesus Christ Superstar před deseti lety vzkřísili v Hudebním divadle Karlín. Hudebně nadaným spasitelem byl opět Kamil Střihavka, před dvěma lety ho vystřídal Václav Noid Bárta.