Velice pozdě jsem začal spoléhat na svou vlastní intuici, říká Viktor Preiss

48 minut
Interview ČT24 - Viktor Preiss
Zdroj: ČT24

Viktor Preiss letos oslavil pětasedmdesáté narozeniny. Rozhovory příliš nedává, pro speciální Interview ČT24 se Světlanou Witowskou ale mluvil o svém dětství, studiu i stovkách rolí. V roce 2016 ukončil divadelní kariéru v Divadle na Vinohradech po více než třech dekádách strávených v této instituci. V rozhovoru říká, že jeho kariéra na jevišti začala nenápadně, nakonec tam ale strávil dvě třetiny života.

Smutné, stresující zážitky mohou podle Preisse herce obohatit. „Ploché zážitky nebo zážitky, které nejsou tak významné, hereckou, a vůbec lidskou duši nemůžou formovat. To, co zažijeme, se v nás ukládá jako energie do baterie, jako zážitek, jako pocit, emoce. Já hereckou profesi nechci nějak přehánět, protože se o ní z podstaty těžko mluví, to vám řekne každý herec. Ale je to předpokládaný materiál, ze kterého potom můžete modelovat,“ sděluje.

V jednom rozhovoru použil rčení, že „stokrát nic umořila osla“. Prý se mu stalo, že k některým postavám začal cítit nelibost, vedlo to i k tomu, že odešel z divadla. „Byly tituly, za které jsem se dokonce styděl. Herectví je týmová práce a jste tam obličejem za celý tým. Je to jako fotbal, někdo dává góly a někdo běhá celou druhou polovinu vzadu. Nemůžete divákovi vysvětlit: Já za to nemůžu, za ten výsledek nezodpovídám, já jsem tady jenom vidět,“ uvádí s tím, že právě v tom byl „rozpor a odcházení“.

Vyrůstal v pražském Karlíně, hodně času strávil u prarodičů na Vinohradech. „Můj děda byl akademický malíř. Pobýval jsem mezi obrazy a hezkými předměty v jeho ateliéru, čichal jsem vůni terpentýnu a viděl jsem nádherné ženské akty. Bylo to království samo pro sebe,“ sděluje.

Lidstvo je podle něj nepoučitelné

V životě prý velice pozdě začal spoléhat na svou vlastní intuici. „Celý život jsem si v podstatě nevěřil, zpochybňoval jsem všechno a samozřejmě jsem dával přednost názorům moudřejších a chytřejších, lidem, které jsem si postavil před sebe jako určité ikony. Ona to vždycky pravda nebyla,“ poznamenává s tím, že mu právě vlastní intuice říkala pravdu.

Jeho bývalý student, herec Ondřej Sokol, se ho v pořadu zeptal, zda by si herecké povolání vybral znovu, kdyby byl opět na začátku života. „Kdyby ta cesta byla taková, jakou jsem absolvoval, tak bych to asi zvolil, protože jsem měl v životě štěstí. Nikdy jsem nečekal, že budu mít takové příležitosti a setkám se s tolika lidmi, kteří mně pomohou. Mně vůbec neznámí lidé v životě strašně pomohli. Nikoliv moje bývalá rodina, ale lidi, které jsem potkával na cestě,“ sděluje.

Je idealistou, vadí mu ale lidská nepoučitelnost, která je podle něj fatální. Nedáme prý na zkušenost, kterou jsme měli, a riskujeme život Evropy, světa. „Jsme nepoučitelní jako lidstvo, jak vždycky v jakékoliv, i v miniaturní společnosti vzniknou antagonismy, nenávisti, emoce, které jsou neovladatelné, a tudíž neregulovatelné. To se teď děje, a není to žádná filozofie, to je jenom pojmenování věcí a marnosti. Samozřejmě někde je naděje. Musí být,“ uvádí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...