Valérie dospívá v Laterně magice, na týden divů jí postavili dům

Laterna magika uvádí novou inscenaci Valérie a týden divů. Hlavní hrdinka překračuje hranice dětství a vstupuje do světa dospělých. Činoherně-taneční projekt je adaptací románu Vítězslava Nezvala, který je znám především díky filmovému surrealistickému hororu v režii Jaromila Jireše.

K napsání Valérie a týdne divů se Nezval inspiroval černým či také gotickým románem, který se v literatuře objevuje od druhé poloviny osmnáctého století. Kulisy zřícenin hradů či klášterů a líčení nadpřirozených jevů činí z tohoto žánru předchůdce moderního hororu.

I Nezval ve své surrealistické koláži mísí hrůzostrašné prvky s romantickým laděním. V roce 1970 vznikl podle románu stejnojmenný film v režii tvůrce doznívající nové vlny Jaromila Jireše. Působivou atmosféru románu umocnila fantazie spoluscenáristky a filmové výtvarnice Ester Krumbachové.

Z bezstarostného dětství do temnější dospělosti

Titulní hrdinku našel režisér v tehdy třináctileté Jaroslavě Schallerové, v Laterně magice ji hraje Aneta Kalertová. V poeticko-hororovém příběhu Valérie během jednoho týdne prochází iniciačním rituálem, jenž symbolizuje odchod z bezstarostného světa dětství do složitější a temnější dospělosti.

„Valérie a týden divů je příběh o dospívání, o přelomové fázi, která se dnes sice už hodně posouvá, ale je to věk mezi sedmnácti a osmnácti lety, kdy si člověk začne uvědomovat, že život není úplně snadný,“ říká herec Zdeněk Piškula, představitel Valériina milého Orlíka. Temnou postavu Tchoře nastudoval Petr Stach.

Kromě hlubokého zamyšlení nad lidskou přirozeností a dospíváním, jak uvádí režisér Jakub Šmíd, nabídne inscenace divákovi silné emoce, divoké vášně a obrazy pokřivených lidských vztahů.

Dům, duše a kurník

Nezvalův román je vděčným materiálem pro výtvarné ztvárnění. Hlavní hrdinové se ocitají na bizarních a vizuálně až pitoreskních místech, jako je kurník nebo sklep plný rakví. Oproti Jirešovu filmu se divadelní režisér Jakub Šmíd snažil inscenaci vizuálně přiblížit k současnosti, modernosti a zároveň více k divadelnosti.

2 minuty
Laterna magika uvádí Valérii a týden divů
Zdroj: ČT24

„Je to hra s nadsázkou, naivitou a nevinností, která o to více vystupuje na povrch, čím silněji se ukazuje zvrácenost světa. Příběh o posedlosti mládím, lásce a dospívání se odehrává jako gotický horor, surrealistický thriller nebo pitoreskní panorama skutečnosti,“ podotýká dramaturgyně Hana Strejčková.

Divadelní zpracování příběhu kombinuje pohyb, zpěv, tanec i činohru s videoprojekcemi. Scéně dominuje šest metrů vysoký a přes osm metrů široký dům, jako jeho zmenšená verze funguje miniaturní kurník. Co se děje v kurníku, ovlivňuje dění v hlavním domě a naopak.

„Dům jako odraz duše Valérie, která právě dospívá. V domě se mísí myšlenky, vzpomínky a vjemy, minulost, přítomnost, budoucnost a sny, které znásobují skutečnost,“ popisuje režisér Šmíd.

Jirešově Valérii diváci ve své době vyčítali nesrozumitelnost. Laterna magika chce nejasnostem předejít a příběh raději dovyprávět bez otevřeného konce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Karel Šíp slaví osmdesátiny

Bavič, moderátor, textař, muzikant, herec a vášnivý fotbalový fanoušek. Karel Šíp slaví 80. narozeniny. Patří mezi nejdéle působící televizní osobnosti u nás. Diváci ho znají z řady pořadů, kde vystupoval po boku Jaroslava Uhlíře. Od roku 2005 moderuje pořad Všechnopárty. Jubileum připomněl celovečerní dokument s podtitulem Životpárty.
před 10 hhodinami

Zahrát skutečného a fiktivního politika jsou dva rozdílné úkoly, říká Donutil

Za svou dlouhou a úspěšnou kariéru si zahrál několik skutečných historických postav, nyní ale dostal příležitost ztvárnit fiktivního prezidenta Viktora Tomana v minisérii Moloch, na něhož je spáchán atentát. Ani reálné události ze zahraničí v minulém roce ale herci Miroslavu Donutilovi jeho vnímání tématu nezměnily. „Nehrajeme si na to, že bychom karikovali někoho konkrétního,“ řekl k některým paralelám v snímku v Interview ČT24 moderátorce Tereze Willoughby. Zpodobnit skutečného politika je podle něj úplně jiný úkol.
před 16 hhodinami

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
30. 5. 2025

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
30. 5. 2025

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
30. 5. 2025

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025
Načítání...