To, co Michelangelo maloval měsíce, zvládne v současnosti dobrý robot za několik minut. Fenomén robotizace umění je jedním z hlavních témat globálního summitu umělé inteligence, který se uskuteční na konci března v saúdskoarabském Rijádu. Nominovalo se na něj deset vítězných projektů takzvaného „Arthatonu“, kterého se v závěru loňského roku účastnilo na tři stovky umělců.
V Rijádu zkouší využití umělé inteligence v umění. Příští generace robotů může mít představivost člověka
Na prosincové sympozium se do Rijádu sjeli grafičtí designéři, umělci, vědečtí experti a výtvarníci z padesáti zemí světa, aby se zde popasovali se špičkovou umělou inteligencí ve spojení s vlastní představivostí.
Inspirace Arthatonu starořeckým termínem „maraton“ není náhodná. Umělci, kteří tvořili několikačlenné týmy, totiž měli na své projekty pouhých 48 hodin. Vedle spojení výtvarných postupů s umělou inteligencí byla další výzvou spolupráce tvůrců z různých odvětví. Například elektroinženýr Majd Aldeen má o budoucnosti jasno: „Je pro ty, kteří umí kombinovat různé obory. Nebudou tu jen umělci nebo jen programátoři. Ti, kdo spojí obojí, budou s novými nápady konkurenceschopní na trhu práce.“
Prestižní záležitost pro ropnou monarchii
Arthaton se v Saúdské Arábii konal vůbec poprvé v historii. Rijád navíc bude hostit i globální summit umělé inteligence, kam se podívá deset vybraných týmů. Mezi nimi se budou rozdělovat i tři miliony korun.
Summit se uskuteční od 30. do 31. března a pro zemi, která se snaží prezentovat i jinak než jako pouhá ropná monarchie, se jedná o prestižní záležitost. „Jde o jednu z nejzásadnějších mezinárodních událostí pro umělou inteligenci, která je důležitá pro naše království i svět. Umělá inteligence je pilířem čtvrté průmyslové revoluce,“ uvedl supervizor summitu Sotam Al-Sobaje.
Tématem summitu bude mimo jiné i budoucí tvorba umělé inteligence a to, jaký bude mít dopad na lidi. Už nyní roboti dokážou skládat fotorealistické obrazy i ilustrovat. V budoucnosti by navíc mohli mít představivost a imaginaci člověka. Jedno je ale navzdory všem dystopickým vizím jisté, i když budou umění tvořit roboti, posuzovat nebo kupovat ho stále budou lidé.