V Brně budou soudit boha

Brno - Odpověď na otázku, proč bůh dopouští zlo, hledá divadelní hra Elieho Wiesela Šamhorodský proces, kterou v české premiéře uvede brněnské Divadlo U stolu. V cizině hru znají i pod titulem Soud nad bohem, který vystihuje její děj. Soudní tribunál tvoří skupina Židů v haličské vsi po ničivém pogromu. Pro Divadlo U stolu vznikl první překlad do češtiny.

Držitel Nobelovy ceny za mír Wiesel situoval hru do roku 1649, kdy Halič stíhala řada pogromů. Podle režiséra však Šamhorodský proces není historickou hrou, a proto není letopočet podstatný.

„My inscenaci uvádíme v jakémsi haličském bezčasí. Historická patina je zachovaná, ale my máme volnější ruce a můžeme hru posunout v rekvizitách, dekoracích a kostýmech blíže k současnosti,“ uvedl umělecký šéf divadla František Derfler, jenž je režisérem a autorem úpravy. Text prý výrazně zkrátil.

Celý příběh se odehrává v krčmě, kde žije jediný Žid, který přežil pogrom, se svou pomatenou dcerou. Do hospody přicházejí tři divadelníci, kteří chtějí u příležitosti židovského svátku purim předvést tradiční veselou hru. Krčmář jim ale navrhne, ať raději sehrají soud nad bohem, který mlčí k nepochopitelnému lidskému utrpení. Sám krčmář se stane žalobcem, obhájcem je tajemný cizinec.

Wiesel hru údajně sepsal na základě zážitku z koncentračního tábora. Tři rabíni se prý rozhodli obvinit boha za to, že připustil masakrování Židů. Wiesel sám přežil vyhlazovací tábor v Březince i věznění v Buchenwaldu.

Česká premiéra se koná 15. května. Scénu navrhl Jaroslav Milfajt, kostýmy Sylva Hanáková. Divadlo U stolu nemá stálý herecký soubor. Pro každou inscenaci dává dohromady skupinu hostujících herců. V Šamhorodském procesu si zahrají například herci Městského divadla Ladislav Kolář jako hospodský, Viktor Skála jako tajemný cizinec, Jan Mazák jako hlavní z komediantů a Klára Apolenářová z činohry Národního divadla Brno jako krčmářova dcera. Miloš Maršálek z HaDivadla ztělesní pravoslavného popa.

Wiesel je světově známý židovský prozaik, esejista, filozof a politický aktivista. Narodil se v dnešním Rumunsku v ortodoxním chasidském prostředí. Po válce žil ve Francii a USA. Napsal asi 40 knih, mnoho sil věnoval boji za lidská práva, za což v roce 1986 získal Nobelovu cenu.

Divadlo U stolu je komorní scéna Centra experimentálního divadla zaměřená na inscenace jak pravidelných dramatických textů, tak dramatizací literárních předloh a rozmanitých scénických kompozic děl básnických. Svůj repertoár opírá především o velká díla světové i české literatury zpřítomňující základní existenciální otázky lidského života: příběhy Starého a Nového zákona, Sofoklův Oidipus, Calderónův Život je sen, Faust, Don Juan, Macbeth, Jób, díla Dostojevského, Máchův Máj, Boží duha Jaroslava Durycha, prózy a eseje Jana Čepa a dalších. Z tohoto základu tvořícího osu dramaturgie divadla vychází koncepce jevištní básně duchovního zaměření, která staví především na svrchované herecké práci.

Vydáno pod