Otázku, do jaké míry zasáhnout do interiérů nedávno zrekonstruované budovy, řeší Galerie moderního umění v Hradci Králové. Podle ředitele této umělecké instituce Františka Zachovala nechtějí tvůrci vystavovat svá díla vedle výrazného potrubí vzduchotechniky, které Aleš Lamr proměnil v trvalou uměleckou intervenci. Galerie by ho chtěla od výstavních prostor oddělit stěnami, takové řešení odmítá autor díla i architekt rekonstrukce.
Umění vs. umění. Interiér hradecké galerie je vystaven sporům
Výtvarník Aleš Lamr při rekonstrukci secesní budovy přiznané trubky vzduchotechniky přeměnil v barevně výrazné umělecké dílo. Monument nazývaný Anděl či Vážka je dobře viditelný ze všech galerijních ochozů.
Jeho dominantnost podle vedení galerie ale vnímají někteří vystavující autoři rušivě. „Pozvánku (k výstavě) někdy odmítají nebo berou kriticky s tím, že tady je nějaké permanentní dílo,“ upřesňuje ředitel František Zachoval.
Ještě před rekonstrukcí byly součástí ochozů vnitřní stěny, architekti je ale nechali vybourat. Ředitel by chtěl prostor opět oddělit sádrokartonovými zástěnami a umělecky ztvárněnou vzduchotechniku tak zaclonit.
Zásah do prostoru je zločin, říkají autoři rekonstrukce
Výtvarník Aleš Lamr se stavební úpravou nesouhlasí. „Znovu zabetonovat nádherný čistý prostor, i když sádrokartonem, je prostě zločin,“ domnívá se.
„Nechápu, proč by se měly zase objevit stěny, které jsme pracně vybourávali. Proč má vzniknout takové zmršení toho díla. Tak jsme to v žádném případě nechtěli,“ odmítá zásah do otevřeného prostoru i autor architektonického řešení rekonstrukce Pavel Tušl. Vedení galerie podle něho zamýšlené změny s tvůrci rekonstruované podoby neprobírá.
Oprava krajské Galerie moderního umění v Hradci Králové stála téměř sto milionů korun a získala ocenění v cenách Stavba roku. Památka se veřejnosti znovu otevřela před čtyřmi lety. František Zachoval se šéfování galerie ujal loni na jaře.