Film Ukradená vzducholoď vstupuje v digitálně restaurované verzi do vybraných českých kin. Dobrodružný příběh natočil Karel Zeman v šedesátých letech na motivy jedné z knih Julese Verna. Ukradená vzducholoď je už čtvrtým restaurovaným snímkem ze Zemanovy filmografie.
Ukradená vzducholoď se po opravě vrací na plátna kin
Ukradená vzducholoď byla druhou Zemanovou „verneovkou“. Začal vědecko-fantastickým Vynálezem zkázy, za nějž sbíral ocenění po celém světě, po Ukradené vzducholodi natočil ještě snímek Na kometě.
Ani po přechodu k hranému filmu (tím prvním celovečerním byla Cesta do pravěku) neopustil animátor Karel Zeman různé trikové metody. V adaptacích příběhů Julese Vernea vycházel z původních černobílých rytin doprovázejících knihy francouzského literárního dobrodruha.
Bylo to velké dobrodružství, vzpomínají herci
V Ukradené vzducholodi se inspiroval i motivy secesních reklam či novinovými kolážemi. Svůj první širokoúhlý snímek natočil na motivy románu Dva roky prázdnin. Vypráví dobrodružství pěti chlapců v nedopatřením unesené vzducholodi a novináře pátrajícího po tajemství zlotřilého magnáta.
„Bylo to velké dobrodružství. Motali jsme se v tajuplných chodbách barrandovských ateliérů, bylo to krásné a zajímavé,“ vzpomíná na natáčení jeden z filmové klukovské party Jan Čížek. Tehdy mu bylo dvanáct, nejstaršímu z dětských herců – Hanuši Borovi – necelých čtrnáct.
„Pan režisér Zeman si pořád hlídlal, aby triky fungovaly. Měl ve svém scénáři, trojnásobně tlusté knize, rozkreslený záběr po záběru a já jsem do té knihy rád koukal, protože tam už byl ten film hotový. Maloval nádherně, takže se člověk i poznal,“ přidal Bor vzpomínku na filmování.
Obletěla celý svět, vrací se do českých kin
Dobrodružný příběh zpočátku uspěl na festivalech v Teheránu, Rimini či Sorentu a doslova obletěl svět – v době vzniku byl prodán do sedmi desítek zemí. „Když jsme to točili, nedocházelo mi, že mě uvidí moji příbuzní v Austrálii, že mě uvidí na Nové Guineji, v Mexiku, v Ohňové zemi. Zemanovy filmy se promítaly úplně všude. Když jsem potom vešel do jeho kanceláře ve Zlíně a viděl plakáty z celého světa, spadla mi brada,“ přiznává Hanuš Bor.
Po téměř šedesáti letech prošla Ukradená vzducholoď digitálním restaurováním, aby ji diváci mohli zhlédnout ve stejné kvalitě jako tehdejší publikum. „V zásadě jde o to, aby film vypadal přesně tak, jak ho režisér natočil,“ potvrzuje výtvarnice a dcera Karla Zemana Ludmila Zemanová.
Za restaurováním stojí Národní filmový archiv, Státní fond kinematografie a Muzeum Karla Zemana. Ukradená vzducholoď je už čtvrtým restaurovaným titulem tohoto filmaře – po Baronu Prášilovi, Cestě do pravěku a Vynálezu zkázy. Snímek se zatím dostane jen do vybraných kin, příznivci Zemanovy tvorby ale mohou další distribuci podpořit v crowdfundingové sbírce.