Tradiční textilní rukodělné techniky nejsou odsouzeny k zániku, ale mohou existovat jako funkční prvek dnešního oděvního průmyslu. Dokazuje to výstava „Dědictví. Tradice, inovace, móda“, která probíhá v galerii na pražské UMPRUM. Autorkou je Alice Klouzková, polovina designérské dvojice Sistersconspiracy.
Tradice je v módě. Staré textilní techniky ožívají v dnešním designu
Projekt Alice Klouzkové, který představuje tradiční textilní techniky Čech a Moravy a možnosti jejich využití v oděvním designu, podporuje regionální výrobce, ukazuje jejich příběhy, bohatou historii a cenné dovednosti. Součástí projektu je také popsání role zaniklé instituce Ústředí lidové umělecké výroby. Výstava ale nemapuje problematiku jen historicky, součástí je praktický výstup doktorské práce Klouzkové.
Výstava představuje třeba jednu z posledních dvou modrotiskových dílen, které v Česku ještě existují. „Ty dílny dělají jak tradiční věci, tak zároveň od padesátých let spolupracovali s Ústředím lidové umělecké výroby, které dělalo experimenty a inovace tradičních technik. Na ně bych chtěla navázat, takže součástí expozice je i moje kolekce současných oděvů,“ říká Klouzková. Expozice bude na UMPRUM do 10. prosince.
Expozici doplňují fotografie řemeslníků a reportáže z jejich dílen
Prezentované oděvy vznikly ve spolupráci s lokálními výrobci a firmami s unikátními postupy, které se předávají po generace. Instalaci, již připravila Lenka Míková, tvoří dva hlavní prvky: látky zavěšené v prostoru a pracovní stoly. Prezentaci technik doplňují fotografie řemeslníků a reportáže z jejich dílen. K výstavě vychází doprovodná publikace.
Alice Klouzková vystudovala Ateliér módní tvorby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a po studiích zde několik let působila jako asistentka akademického malíře Josefa Ťapťucha. V roce 2005 založila společně s Janou Jetelovou studio Sistersconspiracy, které se proslavilo hlavně tvorbou autorské pánské módy.
Od roku 2014 vede Ateliér módního designu na škole současného umění Scholastika. V rámci doktorského studia na pražské VŠUP pracuje na dizertační práci Inovace a nové aplikace tradičních technologií v oděvním designu a výsledky prezentuje právě v projektu Dědictví.