Tim Burton si přestal hrát

Filmový režisér Tim Burton si i u nás získal své příznivce zejména pro svou zvláštní poetiku, výtvarný výraz a fantazii. Diváky po celém světě oslovil především hravým nadhledem, propojením žánrů, jako např. horor, komedie a groteska, to vše povýšeno o nezaměnitelný výtvarný rukopis. Bohužel ve svém posledním díle Big Eyes, které je vystavěno na skutečném příběhu malířky Margaret Keaneové, se všech těchto svých výjimečných postupů vzdal. Ve snaze co nejpravdivěji převyprávět strastiplný osud ženy, jejíž obrazy s postavami s nepřiměřeně velkýma a smutnýma očima, si přivlastnil její manžel, režisér odložil svou hravost i obrazovou fantazii, která ho proslavila.

Snad jediné, co ve snímku z Burtona zůstalo, je vroucí empatie k nepochopeným či ponižovaným outsiderům od Střihorukého Edwarda či Jacka Skellingtona přes Mrtvou nevěstu, Frankenweenieho až po Margaret Keaneovou. Ke škodě věci se ale její příběh, jejž scenáristé zpracovali bez dramaticky fabulačních zásahů, odehrával velmi pozvolna po dobu deseti let. Margaret, v citlivém podání Amy Adamsové, nemá ve snímku dramatické zvraty, skoro jakoby si autoři s její desetiletou poddajností nevěděli rady. Což vlastně potvrzuje jedna z vedlejších postav, redaktor jistého bulvárního plátku, který příběh manželů Keanových sledoval a jenž je zároveň jeho vypravěčem. Hned v počátku snímku totiž říká: „Nikdo neví, proč Margaret snášela manželův despotismus tak dlouhou dobu.“ Ani režisér Burton na tuto otázku neodpověděl, neboť nehledal důvody příběhu, který zpracovával.

Autoři tak vlastně, kvůli absenci autorských vkladů, které by děj obohatily o dramatičnost a z obecné roviny posunuly k emotivnímu prožitku, stvořili jakýsi hraný dokument. V takovém tvaru pak ale nutně musí jakákoli disproporčnost působit nepatřičně. Doplácí na to především Christoph Waltz, jehož herecká kreace manžela Margarety Waltera vypadá jako přemrštěné přehrávání. Přitom autentická Margaret po zhlédnutí filmu prohlásila, že Walter byl ve skutečnosti ještě potrhlejší a excentričtější. Byl to člověk trpící bludy a neúprosnou sebestředností, který vlastně všem svým rolím věřil. Waltzovi ale potřebná přesvědčivost chybí. Jeho Walter je místy zábavný, směšný a chvílemi i okouzlující, ale vše jaksi na povrchu, stále cítíme, že Christoph Waltz hraje Waltera Keana a že se snaží o maximální výkon.

Oproti němu je herectví Amy Adamsové až minimalistické. Herečka přesvědčivě zvládá Margaretinu křehkost, nejistotu a nedostatek rozhodnosti. Pro vytvoření poutavé dramatické postavy je to však málo, na to je až příliš pasivní a své roli oběti se podřizuje až příliš lehce (a příliš dlouho, divák si nemůže neuvědomit, že i ona z manželova podvodu tyje, byť v pozlacené kleci). Heroický konflikt vztahu oběti a trýznitele není dostatečně vybudován, a tak nechává vlastně i diváka nezúčastněným pozorovatelem.

Pokora, s jakou Tim Burton přistupoval k látce o malířce, kterou, jak sám poznamenal, velice obdivoval a která ho v jeho počátcích hodně inspirovala, je na škodě. Kde je Burtonova pověstná hravost, povznášející fantazie, vyhraněný autorský rukopis? To vše jakoby se v těch velkých smutných očích ztratilo. Škoda, vždyť nejeden divák by se jistě v jejich tajemnosti rád utopil, kdyby mu to bylo dovoleno.

Big Eyes - Drama / Životopisný, USA, 2014, 106 min. Režie: Tim Burton. Scénář: Scott Alexander, Larry Karaszewski. Kamera: Bruno Delbonnel. Hudba: Danny Elfman. Hrají: Christoph Waltz, Amy Adamsová, Terence Stamp, Danny Huston aj. V kinech od 5. února 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...