Straka v hrsti po dvaceti letech

Nezdá se to, je to ale tak – již třicet let uběhlo od natočení slavného alba Pražského výběru Straka v hrsti, které nyní vychází v remasterované verzi. Desky, jež měla nejen zajímavý osud, zároveň se i podepsala na osudu celé kapely. A ne zrovna nejšťastněji…

Když šli v roce 1982 Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Jiří Hrubeš a Vilém Čok do karlínského rozhlasového studia točit debutové album rockového Pražského výběru, zdálo se být vše v naprostém pořádku. Kapela, která prošla drastickou proměnou stylu, od jazzu s velice lehkými rockovými názvuky, a s jiným obsazením, nabrala totiž kurs do jasně rockových vod. Koncerty byly vyprodané a Pražský výběr si užíval své slávy a do toho přišla nabídka Pantonu natočit album. Stalo se, hned po natočení ale byla deska dána k ledu a kapelu potkalo asi po čtvrt roce to samé. Výslechy na StB a následně zákaz vystupování…

Již natočené album ovšem nějak proniklo na veřejnost a fanoušci si je přetáčeli na pásky i kazety, jež kolovaly po celé zemi. Paradoxně jej tak možná slyšelo víc lidí, než kdyby normálně vyšlo. Kolem Pražského výběru se zároveň začala vytvářet aureola zakázané kapely, jež přetrvala v podstatě dodnes. Straka v hrsti nakonec vyšla pod jiným názvem Pražský výběr v roce 1988 a po listopadu i na CD.

  • Michal Pavlíček při koncertu Pražského výběru (asi 1982) zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3419/341890.jpg
  • Michael Kocáb při koncertu Pražského výběru (1982) zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3419/341889.jpg
  • Pražský výběr - Vilém Čok (asi 1981) zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3419/341892.jpg
  • Pražský výběr (asi 1982) zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3419/341891.jpg

Jaké tedy ono slavné album, jež se v anketě Československá deska desek umístilo na druhém místě, za Krylovým Bratříčkem a před deskou Flamenga Kuře v hodinkách, vlastně je? Při přísném pohledu na tuto všemi tak slavenou desku se bohužel ukáže, že tolik převratného či přelomového, natož pak jedinečného se zde prostě nekoná. A na tom nic nezmění ani nesporné instrumentální kvality všech zúčastněných, tedy Kocába a Pavlíčka s Hrubešem především.

Autor těch největších „novovlnových“ hitů Michael Kocáb je především velice šikovný komponista, ovšem hlavně v tom smyslu, že dokáže postihnout ducha toho či onoho hudebního žánru a v něm pak psát, sám Kocáb přiznává, že „žánry kombinoval“. Ovšem osvojení si jazyka a gramatiky ještě z člověka osobitého básníka nedělá… V nahrávkách Straky tak slyšíme typické znaky zahraničních „novovlnových“ kapel, a to jak v kompozicích, tak v jejich provedení, v kytarových partech můžeme slyšet různé vlivy, třeba i takového Franka Zappy (což není výtka), novátorské ovšem není ani Čokovo halekání a hýkání, nemluvě o šarži Kocábova zpěvu – pokud se nebudeme ohlížet za naši západní hranici, stačí si připomenout nahrávky Mikoláše Chadimy a jeho Extempore z té doby. Nejen že jsou daleko originálnější, zároveň jsou skutečným odrazem své doby, podobně jako jím byla produkce kapel z okruhu našeho undergroundu.

Většina posluchačů ovšem tyto zmíněné nahrávky neznala, Straka v hrsti a legenda kolem Pražského výběru coby zakázané kapely, tudíž party stojící podle svých fanoušků v tvrdé opozici vůči režimu (abychom byli objektivní, členové kapely si to rozhodně nemysleli, nepasovali se do role nějakých protirežimních buřičů či disidentů), tak udělala své. Posluchači zde mohli nacházet něco, co z našeho rozhlasu neslyšeli, něco, co jim znělo nově – aniž by ovšem věděli, že jde o velice zdařilý amalgám. A třeba závěrečné Nádraží, to už je zcela konvenční rocková písnička, jakých je dvanáct do tuctu. A zvlášť pikantní je poslechnout si, jak se v písničce S.O.S. kapela vysmívá svému bývalému baskytaristovi Ondřeji Soukupovi, který se nechal zlákat do doprovodné skupiny Karla Gotta. „Prachy, jenom prachy, nečekají, jen po nich sáhneš a už tě maj…“ Z dnešního pohledu je to bohužel spíš směšně pokrytecké moralisování.

Tak zlé to nebylo ani s tím pronásledováním, nikomu z muzikantů se v podstatě nic nestalo, kapela sice ukončila činnost, nikdo ale v kriminále neskončil, a dokonce se mohli potajmu hudbou živit dál. Hudbou, o jejíchž kvalitách si jistě mysleli své… Je dobré si v této souvislosti připomenout osud jiných muzikantů, a to nejen Plastiků, ale i třeba již zmíněného Chadimy a dalších. Ti nejen že nesměli hrát, někteří i skončili ve vězení.

2 minuty
Reportáž Petra Viziny
Zdroj: ČT24

A je dobré si připomenout slova Ivana Martina Jirouse, který již v roce 1976 napsal, že „po­vin­nos­t hu­deb­ní­ka je hrát ta­ko­vou hud­bu, ja­kou mu ve­lí hrát je­ho svě­do­mí a ja­ká mu při­ná­ší ra­dost; je­di­ně tak mů­že svoji ra­dost z tvo­ře­ní předat pub­li­ku… je lep­ší ne­hrát vů­bec než hrát hud­bu, kte­rá ne­pra­me­ní z hu­dební­ko­va vlast­ní­ho pře­svěd­če­ní. Je lep­ší ne­hrát vů­bec než hrát to, co si pře­je establishment. A i tak­hle je to ře­če­no přes­pří­liš mír­ně. Ne­ní to lep­ší, je to nut­né. To­to vzdá­ní se vše­ho, na něž mu­sí být v dneš­ní si­tu­a­ci kdy­ko­li při­pra­ven kaž­dý, kdo chce být uměl­cem, je zá­klad­ní pod­mín­kou, před­chá­ze­jí­cí veš­ke­ré ve­řej­né ko­ná­ní ve sfé­ře du­cha. A to ne te­pr­ve teh­dy, kdy jsou vě­ci již zjev­né. Jak­mi­le je to­tiž uči­něn prv­ní ústu­pek, ať pod po­kry­tec­kou omlu­vou, ne­bo po­cti­vým do­jmem, že na tom ne­zá­le­ží, je ztra­ce­no vše.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 2 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...