Letos uplyne tři sta let od úmrtí Jana Blažeje Santiniho-Aichela. Jednoho z nejznámějších barokních architektů z Čech připomnělo dočasné monumentální dílo, které vzniklo na zámku Ždár nad Sázavou. Věž postavili místní obyvatelé z kartonových krabic pod vedením francouzského designéra Oliviera Grosseteta.
Stejní blázni jako já, řekl by si prý Santini o stavitelích kartonové věže. Vydržela jeden den
Dvacet metrů vysoká stavba o průměru patnácti metrů vyžadovala přesnou koordinaci a pokyny designéra a jeho týmu, kteří měli každý krok pečlivě naplánovaný. Olivier Grossetete tvoří taková díla po celém světě už čtvrtstoletí. Postup je stejný, nejprve zájemci z řad veřejnosti při workshopech vytvoří komponenty, ze kterých se stavba následně sestaví. Stavebním materiálem je karton.
Na žďárskou poctu Santinimu byly použity dvě tuny papíru, spolupracovalo na ni přes čtyři sta lidí. „Člověk si může říct: Proč tolik krabic? Co to je a proč to je? Je to investice do nás, do našeho vnitřního dítěte,“ vysvětluje Constantin Kinský, který spravuje panství ve Žďáru nad Sázavou.
Také Grossetete uvádí, že cílem projektu je sdílení zážitku ze společné tvorby. Proto se lidé musí obejít bez pomoci techniky, stavby vznikají jen zapojením lidské energie a síly. Vedle sociálního rozměru má společné budování připomenout také možnosti veřejných prostorů a architektury.
Stavby pod Grosseteteho vedením jsou proto pokaždé jiné, přizpůsobené danému místu. Ve Žďáru nad Sázavou se inspiroval tvarem věže kostela svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, který patří mezi památky UNESCO. Santini rovněž navrhl pro žďárský cisterciácký klášter budovu prelatury a úpravy v klášterním kostele, vyprojektoval i morový hřbitov či základ pro morový sloup.
Postavit a zbourat
„Věřím, že by se mu to líbilo, že by řekl: ,Hele, konečně další parta, která je stejný blázen jako já,‘ protože ve své době Santini určitě šokoval lidi tím, co postavil,“ podotýká projektový manažer žďárského zámku.
Sestavení kartonových dílů do výsledné stavby zabralo několik hodin – samotná stavba nevydržela o mnoho déle. Součástí projektu je totiž vždy i demolice díla, do níž se opět zapojuje veřejnost. Krabice končí v recyklovaném odpadu.
Papírovou připomínku Santiniho tak návštěvníci už na zámku nenajdou, na odkaz významného barokního architekta ale reaguje i program přehlídky pohybového umění KoresponDance. Performance a další umělecké akce se budou odehrávat kromě zámku také na Zelené hoře nebo Dolním hřbitově.