Spirituál kvintet se loučí. Před rokem 1989 i díky němu lidé věřili, že jednou budem dál

Po šesti desetiletích se s publikem loučí Spirituál kvintet. Konec oznámil už loni, počínaje 10. zářím ale dohrává odkládané rozlučkové koncerty. „Hudba je pro nás, jako v jiných dobách, věcí naděje. Tak si držme palce,“ prohlásil před začátkem závěrečného koncertování poslední žijící člen původní sestavy Jiří Tichota. Vystihl těmito slovy to, čím Spirituál kvintet pro mnohé své posluchače – zvláště v časech normalizace – byl.

Spirituál kvintet otevřel v šedesátých letech éru československého folku. „My jsme folklor vždycky milovali,“ vypráví Jiří Tichota v dokumentu ke třicátému výročí souboru, „jenomže ve VUSu, ve Stalingradu, ve Fučíkovcích a jak se všechny ty monstrózní soubory jmenovaly, se folklor dělal tak, že před osmdesátičlenným smíšeným sborem byl symfonický orchestr, dirigent a stálo tam duo – dívka v kroji a mládenec v kroji – a zpívali Šla panenka k zpovídání. Sbor do toho dělal 'hm hm' a ha ha. A to se nám strašně nelíbilo. Zatoužili jsme po něčem prostším.“

Folk tu nikdo neznal

Tvorbu kapely charakterizuje pečlivá práce se zpěvem, hudba je postavená na kombinaci vícehlasů podporovaných jen akustickými kytarami, kontrabasem nebo perkusemi. Jemný patos umí navíc členové kapely příhodně shodit nadhledem. U zrodu Spirituálu – tehdy ještě kvartetu – stáli kromě Tichoty i basista Ivo Mach, tenor Miroslav Keller a baryton Miloslav Kastelovič. Část osazenstva přešla z kritizovaného VUSu, tedy Vysokoškolského uměleckého soboru.

Během následujících desetiletí skupinou prošla řada muzikantů, mnozí se prosadili i mimo formaci, třeba Karel Zich, bratři Nedvědi nebo Irena Budweiserová. „Myslím, že každé obsazení mělo své osobité rysy, které se neopakujou. A jsem strašně šťastný, že se vždycky scházeli lidi, kteří měli na základní věci v životě shodné názory,“ ocenil Tichota.

„Třeba já jsem dva roky chodil na výslechy StB. Celé dva roky stál soubor za mnou a v životě mi neřekl: Hele, já se nechci dostat do maléru, tohle už nikdy neříkejte, tohle já zpívat nebudu, já si nechci zkazit živobytí,“ popsal v dokumentu natočeném v roce 1990.

O podobných potížích ale v začátcích kapely v šedesátých letech nepřemýšlel. Spirituál kvartet vystupoval jen občas, skutečnou premiéru si odbyl až dva roky po svém vzniku, na jazzovém festivalu v Karlových Varech. „Byli jsme první domácí folková kapela, ale v té době bylo slovo folk v češtině neznámé. Spirituály byly vnímány jako repertoár blízký afroamerickým impulzům, a tak jsme byli přiřazováni k jazzu,“ vysvětlil Tichota.

Z kvartetu kvintetem

Zaměření kapely popostrčilo vzedmutí západní vlny zájmu o folk, konkrétně americké skupiny The Weavers, jejich nahrávka členy Spirituálu nadchla „bezkonkurenčním výkonem i skutečností, že měli zpěvačku“.

Mužskou čtveřici tak doplnila nejprve nakrátko Věra Nerušilová a posléze Růžena Helebrantová přezdívaná Odetta (po srpnu 1968 emigrovala). V tu chvíli „kvartet“ v názvu vystřídal „kvintet“ a v označení zůstal i při dalších změnách počtu členů.

Se zakladatelem The Weavers, Petem Seegerem, se Spirituál sešel dokonce na jednom pódiu. Vystupovali jako předkapela při jeho pražském koncertě a právě od Seegera převzali původně černošský spirituál We Shall Overcome. „Song se v pozdější verzi Joan Baezové stal víceméně neoficiální hymnou hnutí za občanská práva,“ připomíná rockový historik Petr Hrabalik v článku k pořadu Bigbít.

Spirituál kvintet s Petem Seegerem (1964)
Zdroj: Spirituál kvintet

V Československu se stal také jakousi hymnou, ovšem v přetextované podobě od Ivo Fischera. „Jednou budem dál“ znělo v přelomovém listopadu roku 1989, svou zřejmě nejznámější skladbu ale zpíval Spirituál kvintet publiku ještě v socialistickém Československu, stejně jako jiné další.

„Po roce 1968 jsme pochopili, že se nám otevřela ohromná možnost říkat ústy černochů věci, za které by jinak každá kapela během hodiny přišla o možnost ještě někdy v životě vystoupit,“ shrnul Jiří Tichota, proč právě po konci pražského jara začal kvintet naplno fungovat.

Pocity potlačovaných černochů… ne naše

V černošských spirituálech o svobodě vnímali lidé dvojznačnosti. Stejně fungovaly i texty vypůjčené od obrozeneckých autorů nebo nábožensky procítěné písně, které normalizace, ač byla spíše protinábožensky zaměřená, tolerovala. „Spirituál kvintet nikdy nebyl evangelizační soubor,“ odmítá ale Tichota.

Skryté významy ve skladbách nehledali jen posluchači. Ke lsti musel Spirituál kvintet třeba sáhnout v případě tradicionálu Little More Faith In Jesus opatřeného českým textem Jiřího Tichoty Až se k nám právo vrátí. Pro schvalovací komisi nechal přeložit do angličtiny svoje slova a vydával je za originál vypovídající o pocitech potlačovaných černochů. Podobně to prý bylo i se skladbou Žízeň.

23 minut
Jiří Tichota hostem pořadu Na plovárně
Zdroj: ČT24

Problémům s režimem se přesto nešlo vyhnout. Tichotu, jak už bylo zmíněno, lámala ke spolupráci Státní bezpečnost. Jeho žena (a také zpěvačka Spirituál kvintetu) Zdenka totiž byla dcerou protiokupačního novináře Vladimíra Toska, jenž emigroval.

Už v srpnu 1969 byl zatčen a pak vyhozen z vysoké školy klavírista Jan Thorovský poté, co strhl sovětskou vlajku. Šlo ale o jeho sólo akci. Následky vystoupení pro studenty evangelické teologické fakulty na první výročí sebeupálení Jana Palacha už postihly celý Spirituál kvintet.

Když písničkář Bohdan Mikolášek totiž dozpíval píseň Ticho, inspirovanou právě Palachem, navázal kvintet slibem Jednou budem dál. Trestem byl půlroční zákaz vystupování. Režimní dohled se projevil později třeba i v nařízení, že kapela se musí při koncertech držet schváleného programu.

V lidovosti je pravdivost

Jako protestsong je vnímána i třeba skladba Za svou pravdou stát (stejnojmenné album bylo prvním porevolučním počinem kapely), kdo chtěl, ale viděl jinotaje i ve zhudebněné básni Františka Ladislava Čelakovského Pocestný („je to chůze po tom světě“). K oblíbeným písním kapely patří také Kocábka, Krutá válka či Zelené pláně (ty ovšem proslavila spíše verze Josefa Zímy). Většina převzatých skladeb dostala český překlad, ale v roce 1986 vydal Spirituál kvintet i kompletní nahrávku v angličtině Every Time I Feel the Spirit.

Kvintet sáhl častokrát i po renesančních písních („krásná růže v sadu kvetla“) i moravských lidovkách. I ty jim, pro ně překvapivě, dovedly zavařit. Třeba když na ně přišlo udání, že vyzývají k oběšení komunistického politika Jana Fojtíka, protože zpívali o malém fojtovi – fojtíkovi –, který skončí na šibenici za krádež.

„V lidovosti je pravdivost,“ nepochyboval Tichota, čím repertoár Spirituál kvintetu tak oslovuje. „To nejsou písničky psané na kšeft. Aby se jednou zazpívala na Sokolově. To jsou písničky, které jsou psané jako vnitřní výpověď. A my jsme se snažili naučit, ať už jsme brali černošské, nebo renesanční, nebo naše obrozenecké, říkat věci, které říkaly lidové písničky. Totiž věci, které vycházejí ze skutečné osobní situace člověka, který má potřebu projevit milostné rozněžnění nebo svůj mravní postoj.“

Pozor, to je ta píseň ze Sokolova

Na zmíněném Sokolově, tedy festivalu politické písně, přitom Spirituál kvintet několikrát vystupoval, jak mu ostatně bylo vyčítáno. „Do jisté míry jsme se stali obětí vlastní finty, když na nás komunisté vyrukovali: Ale vy přece zpíváte politické písně amerických černochů. Tak proč byste je nezazpívali na politickém festivalu? Proti tomu jsme nedokázali moc co namítat. Když jsme na ně vyrukovali, že máme nasmlouvané jiné koncerty, což byla pravda, Pražské kulturní středisko uzavřené smlouvy zrušilo,“ vzpomínal Tichota v rozhovoru pro server Aktuálně.

„Když jsme pak nakonec v Sokolově vystoupili, nehráli jsme samozřejmě žádné podlézavosti – hráli jsme naše nejsilnější a nejodbojnější spirituály – Až se k nám právo vrátí nebo Mává nám svobodná zem. A lidi v sále spiklenecky zpívali s námi! Tak jsme začali mít pocit, že je to na hlavu. Písně, se kterými jsme často mívali problémy, jim na jejich akci zpíváme s lidmi pod nosem! Když nám později někdo chtěl vyškrtnout Až se k nám právo vrátí z repertoáru, říkali jsme: Pozor, to je píseň ze Sokolova!“

Jednou budem dál, vyslechli si demonstranti i prezidenti

Zatímco v listopadu 1988 ČTK informovala ze Dnů Prahy v Moskvě, že „v estrádních pořadech vystoupí národní umělec Karel Gott, Spirituál kvintet s Žannou Bičevskou a národní umělec Miloš Kirschner se Spejblem a Hurvínkem“, o rok později stál Spirituál kvintet na balkonu Melantrichu na Václavském náměstí a zpíval s ozvěnou znásobenou několikatisícihlavým davem.

„Jsme si vědomi, že byli statečnější muzikanti, zpěváci, kteří vzdali svoji existenci, než aby se někde zaprodali. Ale my jsme taky neměli jednoduché živobytí. Měli jsme osm zákazů činnosti,“ zavzpomínal Tichota v pořadu Na plovárně.

1 minuta
Jednou budem dál (se záběry z listopadu 1989)
Zdroj: ČT24

Jednou budem dál hrál kvintet i při prvním výročí sametové revoluce a během písně se ke Spirituálu připojili československý prezident Václav Havel a tehdejší americký prezident George Bush starší. A v podání české kapely známý song slyšel o čtyři roky později rovněž Bushův nástupce Bill Clinton, když ho po řízku v bramboráku a pivu U Zlatého tygra přivedl Havel do klubu Reduta.

Deset tisíc koncertů za sebou, poslední před sebou

Z vyprodaných koncertů se Spirituál kvintet mohl těšit před i po revoluci. „Kdyby na nás chodili lidé jenom kvůli narážkám, tak by pro nás koncertování po roce 1989 skončilo. Spousta muzikantů naštěstí působí dodnes, takže nešlo jen o narážky,“ těšilo při oslavě padesáti let působení Tichotu.

Za více než půlstoleté působení odehrál Spirituál kvintet na deset tisíc koncertů, vydal přes dvacet alb, studiových i výběrových. „Stávalo se nám, že jsme najednou nemohli mluvit, když jsme viděli, jak si nějaká paní v první řadě otírá slzy poté, co jsme ohlásili svá poslední vystoupení,“ přiznal Tichota v souvislosti s rozlučkovou šňůrou, z níž ovšem kvůli pandemii covidu-19 stihla kapela nakonec loni jen dva koncerty. V září pak přišlo smutné a definitivní loučení i s jedním ze členů – zemřel kontrabasista a zpěvák Dušan Vančura.

Naposledy Spirituál kvintet zahraje 13. října.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
08:30Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 11 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 15 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
včera v 16:28

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
včera v 13:26

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
13. 11. 2025
Načítání...