Smetana chtěl být jako Liszt. A také že je, upozorňuje album Miroslava Sekery

6 minut
Rozhovor s Miroslavem Sekerou o nahrávce Smetany a Liszta
Zdroj: ČT24 (foto: Vojtěch Havlík)

Setkání Bedřicha Smetany a Franze Liszta po letech zorganizoval pianista Miroslav Sekera. Na novém albu ke slavným skladbám rakousko-uherského virtuosa vybral ty méně známé od českého komponisty. Chtěl tak ukázat, že Smetana je coby skladatel srovnatelný se svým ve světě slavnějším kolegou.

Spojení Smetany a Liszta není nijak překvapivé: oba byli vynikající pianisté a klavír sehrál důležitou roli zejména v prvních desetiletích jejich životní a umělecké dráhy.

Smetana se nijak netajil, že Liszt je pro něj velkým vzorem. Do svého deníku si ostatně poznamenal kariérní přání: „S pomocí a milostí Boží budu jednou v technice Lisztem a v komponování Mozartem.“ Mimochodem s Mozartem je propojen i Miroslav Sekera. Zázračné dítě si zahrál v oscarovém filmu Miloše Formana Amadeus. K roli mu pomohlo, že už jako šestiletý hrál jak na klavír, tak na housle. 

Na více hudebních židlích seděli i Smetana a Liszt, mimo jiné také, stejně jako Sekera, vynikající pianisté. „A navíc autoři z devatenáctého století a mně jako klavíristovi je v tomto století dobře. Miluji nejen tyto autory, miluji také Chopina či Brahmse,“ přiznává Sekera.

Proč by národní nemohlo být i světové?

Smetana a Liszt si dlouhá léta dopisovali, na korespondenci navázalo několik setkání a vzájemné sympatie vyústily v přátelství. „Mladý Smetana byl ovlivněn tvorbou Ference Liszta, je to v jeho rané tvorbě velice patrné. Nejen klavírní. Liszt psal i symfonické básně,“ podotýká Sekera. Lisztův vliv se promítl například do klavírní básně Macbeth a etudy Na břehu mořském.  

Sekera by společnou nahrávkou těchto dvou komponistů rád ukázal, že jejich tvorba je srovnatelná, přestože oba se ve světě stejně neprosadili. „Smetana se hodně opíral o národního ducha, národní tanečnost. A ta má dost specifickou řeč. Navíc vedle polek a furiantů do své hudby vkládá ještě bohatou harmonii a technickou složitost, takže je pro ostatní klavíristy krkolomný,“ vysvětluje si Sekera větší Lisztovu popularitu. Přesto nepochybuje, že i Smetanova díla patří ve stejné míře na světová pódia. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...