Slyšet kresbu, zobrazit ticho a tušit stín. V Národní galerii začíná výstavní podzim Národní galerie Praha zahajuje podzimní sezonu, která se vztahuje ke třicátému výročí sametové revoluce. Při čtvrtečním Autumn Openingu ve Veletržním paláci otevře čtyři výstavy. Všechny jsou k vidění do 5. ledna příštího roku. Výstavní cyklus Tři umělci – tři generace zastupují prozatím Milan Grygar a Josef Bolf (v listopadu se k nim ještě přidá Jitka Hanzlová). Projekt Moving Image Department neboli „prostor pro pohyblivý obraz“ obohatí video art nizozemské umělkyně Manon de Boer. A komorní výstava z cyklu Introducing přibližuje tvorbu italské výtvarnice Sary Enrico.
Výstava Milan Grygar: 2019 shrnuje tvorbu významného českého umělce propojujícího zvuk, obraz a prostor
Jádrem prezentace Milana Grygara (* 1926) je audiovizuální smyčka, která spojuje práce na papíře se zvukovými nahrávkami jejich vzniku. Součástí je videodokumentace umělcových zásadních akcí ze šedesátých let. (Na obrázku: Akustická kresba z roku 1965)
Výstava představuje Grygara také jako malíře. Především takzvanými prostorovými partiturami, tedy rozměrnými plastikami vyrobenými podle papírových modelů (na obrázku: Prostorová partitura z roku 2019)…
… sérií Antifony, na níž umělec pracuje průběžně třicet let. Na obrázku: Antifona (diptych) z roku 2013…
… a Antifona z let 2018–2019
Výstava Josef Bolf: Tušení stínu; na obrázku je malba Druhá tvář (2016)
Výstava postihuje vývoj tvorby Josefa Bolfa (* 1971). Základem prezentace jsou obrazy, které výtvarník vytvořil v posledním roce. Doplňují je ale i starší práce, některé dosud nevystavené. Na obrázku je malba Vědomí (2019)
Nová díla s někdejší tvorbou propojuje technika škrábaných obrazů, která byla pro Bolfa dříve typická a k níž se nyní vrátil. Na obrázku je malba Škola (2008)
Stále se také vrací k tématu existenciální samoty, kterou trpí jedinec v moderním světě. Na obrázku je malba Akrobati (2017–2018)
Cyklus Tři umělci – tři generace doplní ještě od 15. listopadu výstava Tišiny (k vidění bude do 16. února 2020, Veletržní palác). Představí česko-německou umělkyni Jitku Hanzlovou (* 1958). Ve svých fotografických cyklech zkoumá individuálního člověka, jeho prostředí a krajinu, v níž žije
Z čeho se skládá ticho? Má nicota nějakou substanci? Otázky pro jednácté pokračování cyklu Moving Image Department, tentokrát s podtitulem Image (of) Silence. Představuje v první řadě video art nizozemské umělkyně Manon de Boer. (Na obrázku je záběr z jejího videa Sylvia, 1. a 2. března 2001, Hollywood Hills)
Instalaci doplňují díla Pavla Büchlera, rakouské výtvarnice Valie Export, islandského konceptuálního umělce Hreinna Fridfinnssona a v neposlední řadě také Milana Grygara
Čtvrtá výstavní novinka se týká cyklu Introducing, představujícího nejmladší uměleckou generaci. Komorní prostor je nyní vyhrazen italské výtvarnici Saře Enrico a jejímu projektu The Jumpsuit Theme (na obrázku).
Do konce roku Národní galerie chystá ještě několik výstav. Jak čeští fotografové zachytili třicet let staré události, připomene výstava s prostým názvem 1989 (od 15. listopadu ve Veletržním paláci)
Ve Veletržním paláci chce Národní galerie také seznámit s vrstevnatou tvorbou sochaře a medailéra Stanislava Suchardy (od 15. listopadu)
O několik století zpátky se pak v Paláci Kinských vrátí výstava Václav Hollar a umění kresby (od 22. listopadu). Slavného grafika a rytce představuje jako malíře v kontextu děl jeho předchůdců, současníků i následovníků
NG chystá také dvě nové sbírkové expozice. Ve Schwarzenberském paláci shromáždí staré mistry: Brandla, Cranacha či Škrétu (od 6. listopadu)
Druhou novou stálou expozici najdou návštěvníci ve Veletržním paláci. Umění dlouhého století 1796–1917 (od 15. listopadu) představí významné české umělce (Mánes, Slavíček) i část takzvané francouzské sbírky (Gauguin, Picasso, van Gogh).
Výstavní rok uzavře vánočně laděný projekt Krásné madony v Anežském klášteře (od 6. prosince)