Opava - Unikátní fotografický projekt Sídlištní lidé představuje pohled do života obyvatel Jižního města v osmdesátých letech minulého století. „Viděl jsem to jako vizitku režimu, jako že je to všechno odfláknutý řemeslně, koncepčně. Když jsem potom viděl později, jak to Jižní město mělo vypadat, tak to byl sen urbanistický a architektonický, z toho se nepodařilo vůbec nic,“ řekl fotograf Jaromír Čejka, který své snímky vystavuje v opavském Domě umění.
Sídlištní lidé Jaromíra Čejky osídlili Opavu
Když v osmdesátých letech vznikalo v Praze Jižní město, začal Jaromír Čejka pomocí fotografií vyprávět svou panelstory. Soubor fotografií vznikal jako diplomová práce na FAMU. Nejprve ho zajímal každodenní život dětí, pro které nové sídliště bylo jedním velkým hřištěm. „Tam byla řada třeba deseti baráků, deseti stejných schodišť k těm barákům, deseti stejných vchodů, deseti stejných tabletů se zvonkama: proto se označovaly ty vchody do baráku, aby děti nezabloudily, když se vracejí domů,“ vzpomíná fotograf na jednu ze zvláštností nově vznikajících sídlišť.
„Fotografie, které Jaromír vytvořil, přesně zachycují tu atmosféru osmdesátých let, právě toho budování,“ hodnotí výstavu fotograf Jindřich Štreit. Snímky, které vznikaly jako kritika komunismu, po více jak třiceti letech paradoxně vyznívají jako nostalgické ohlédnutí zpět do doby, která dokazuje, že člověk může žít šťastně i uprostřed bezútěšné šedi. „To prostředí mě mírně řečeno štvalo,“ brání se přehnané nostalgii Čejka.