Růžencová slavnost Albrechta Dürera měla své mouchy

Rovných pět set padesát let uplynulo 21. května od narození Albrechta Dürera. Mistr německé renesance vytvořil stovky rytin, kreseb i maleb a mimo jiné patřil v Německu k prvním tvůrcům, kteří se pustili do aktů podle živých modelů. Jeden z jeho nejhodnotnějších obrazů – Růžencová slavnost – visí v Národní galerii v Praze. Sám Dürer o něm po dokončení v roce 1506 napsal, že lepšího obrazu podle něho v celé zemi není.

Scénu shromáždění růžencového bratrstva, tedy společenství spojeného modlitbou růžence, namaloval Dürer na objednávku německých obchodníků usazených v Benátkách. Velký oltářní obraz byl zamýšlen pro tamní kostel sv. Bartoloměje.

Z Benátek šedivím

Do města na laguně se syn norimberského zlatníka vydal právě s vidinou, že by u svých krajanů mohl získat zakázku. „Ovšem jak můžeme tušit, další mistři z Benátek na něj shlíželi velmi nevraživě, z toho důvodu se Albrecht Dürer cítil velmi osaměle, a i když mu tehdejší čilý přístav nabízel různé druhy zábavy, společenskému životu se vyhýbal,“ připojuje podrobnosti o malířově italském pobytu kurátorka sbírky starého umění v Národní galerii Olga Kotková.

Na nevlídné přijetí si stěžoval v dopisech svému příteli, norimberskému humanistovi Wilibaldu Pirckheimerovi. Jak trpí, dokládá pětatřicetiletý malíř mimo jiné zmínkou, že si už našel jeden šedivý vlas.

Lepší obraz není

Dokončení Růžencové slavnosti mu přineslo zadostiučinění. „Chodili se na něj dívat nejrůznější velmoži i velký Mistr Bellini. A Albrecht Dürer moc dobře věděl, že namaloval své životní dílo. Také v jednom dopise napsal: Lepší obraz než ten můj v celé zemi není. Té ‚celé zemi‘ můžeme rozumět tak, že je to celá Itálie,“ upřesnila kurátorka.

Svým italským konkurentům navíc ukázal, že je stejně schopným malířem jako autorem kreseb a grafik a že si jejich nedůvěru nezaslouží. „Stal se umělcem uznávaným po celé Evropě,“ podotýká Kotková.

Sebevědomí mu nechybělo

Sebevědomí Dürer potřeboval a zřejmě nepostrádal. Sebejistě minimálně působí třeba na jednom ze svých nejznámějších děl – autoportrétu v kožichu z roku 1500. Kvůli intenzivnímu pohledu, který Dürer z malby upírá na diváky, je obraz přirovnáván k da Vinciho Moně Lise.

„Někdy se vykládá tak, že se Albrecht Dürer připodobnil k Ježíši Kristovi. Dával tím najevo, že je Ježíšův následovník. Kromě toho ale z autoportrétu čiší pevné přesvědčení o vlastní výjimečnosti, v čemž se projevuje výchova jeho matky Barbary,“ domnívá se Kotková.

Vřelé pouto k matce zřejmě ještě utvrzovala opakovaná rodinná bolest. Barbara porodila osmnáct dětí, dospělosti ale dožily jen tři. „Od dětství byl konfrontován s neustále přítomnou smrtí,“ podotýká kurátorka.

Albrecht Dürer / Autoportrét v kožichu (1500)
Zdroj: Wikimedia Commons

Madona, císař a malíř v módním výstřelku

Sám sebe „vpašoval“ Dürer i na Růžencovou slavnost. Ústřední postavou na obraze odkazující k mariánské úctě ale není pochopitelně on. Zobrazuje Pannu Marii s Ježíškem, sv. Dominikem a anděly, kteří udělují požehnání v podobě věnců z růží věřícím shromážděným okolo nich a představujícím růžencové bratrstvo.

„Obraz je striktně hierarchicky rozdělen. V popředí jsou ti nejdůležitější, vlevo jsou církevní hodnostáři, vpravo osoby světské,“ popisuje Kotková.

Zástupce církve vede papež (vinou pozdějších přemaleb ho už nelze identifikovat), v čele reprezentantů světské moci stanul pozdější císař Maxmilián I. (u něhož se Dürer shodou okolností uchytil o pár let později jako dvorní malíř a získal doživotní rentu).

Stranou, pod stromem, výjevu přihlíží Albrecht Dürer v pruhovaném kabátě. „Dbal velmi úzkostlivě na svůj zevnějšek, zajímal se o dobovou módu. Na Růžencové slavnosti se zachytil ve velmi výstředním oblečení,“ upozorňuje kurátorka. O módě se malíř zmiňuje i v dopisech příteli Pirckheimerovi. Při popisu, co je v Benátkách k mání, poznamenává, že šaty je lepší nakupovat v Paříži.

Ztracená moucha

V rukou drží namalovaný Dürer listinu, kterou oznamuje, kdo je autorem obrazu. Na náboženském výjevu si dovolil i jiný šprým. I když ho nevymyslel on. S iluzí, že namalované věci či hmyz jsou skutečné, žertovali už v antice. Dürer nechal na madonino koleno posadit mouchu – stejně jako jiní malíři před ním doufal, že diváky před obrazem nachytá a budou ji chtít odehnat.

Dnes by ale lidé na Růžencové slavnosti mouchu hledali marně. Její existenci dokládají napodobeniny obrazu, třeba Madona s kosatcem, která ve stylu Albrechta Dürera vznikla ve druhé polovině šestnáctého století (a je také součástí sbírek Národní galerie).
„Musce dureriana“ přestala Panu Marii zřejmě obtěžovat v devatenáctém století, kdy obraz domalovával litoměřický malíř Johann Gruss. A mušku odstranil.

Za poškození může i Dürer

Významné Dürerovo dílo totiž muselo být kvůli značnému poškození v minulosti několikrát restaurováno, pravděpodobně třeba i v sedmnáctém století Karlem Škrétou.

Mělo se sice za to, že neblahý vliv na obraz měly mimo jiné klimatické podmínky v Čechách, především místní zimy, benátské archivy ale odhalily informace, že bez úhony nebyl už v Benátkách, kde vznikl.

Do jisté míry neúmyslnou vinou samotného autora. Řemeslně důkladný Dürer se musel při plnění zakázky spokojit s tím, co měl po ruce. Na podložku obrazu tak použil nekvalitní topolové dřevo a při malování pracoval s nevyzkoušeným materiálem.

Zatímco v Německu byl zvyklý pracovat se severskou křídou, v Itálii se musel spolehnout na tamní pigmenty, malba tak začala opadávat. „Takže technologická záležitost, která má zajistit stabilitu, nebo chcete-li nesmrtelnost, malby, byla od počátku velmi problematická,“ shrnula Kotková.

Přes Alpy v koberci

Do Prahy se obraz sto let po svém vzniku pravděpodobně už dostal poškozený. Pro císaře Rudolfa II. ho pořídil panovníkův nákupčí uměleckých děl Hans von Aachen. Uměnímilovný Rudolf neváhal za přírůstek do svých sbírek zaplatit devět set dukátů, na tehdejší dobu horentní sumu.

Současná cena obrazu je podle Kotkové nevyčíslitelná. „Asi jako hodnota Karlštejna, nedá se říct,“ uvedla. „Ale abych to přiblížila: Před deseti lety se dražila jiná madona – takzvaná Darmstadtská madona od Hanse Holbeina – a prodala se za 75 milionů dolarů.“

Olejomalbu o rozměrech 162 krát 192 centimetrů do Prahy přes Alpy nesli čtyři silní muži, zabalenou do koberců a položenou na tyčích.

Nechtěli ji (ani) Švédové

V hradních sbírkách přečkala Růžencová slavnost i třicetiletou válku. „Prahu obsadili Sasové, rabovali Švédové a ti nenechali nic na pokoji. Nevíme přesně, jestli Růžencová slavnost byla někde schována či už v té době byla tak poničena, že o ni Švédové neměli zájem. Rozhodující je, že v Praze zůstala,“ vypráví kurátorka.

Zmizet ale mohla nejen jako válečná kořist. „Podařilo se ji uchránit i před tehdejšími svozy, to je kapitola v dějinách hradního umění ne tak známá, že obrazy nedrancovala jenom vojska, ale byly i legálně odváženy do Vídně, kdy císařpán vydal nařízení, že ty a ty obrazy mají být poslány,“ doplnila kurátorka.

Nicméně Růžencova slavnost byla „so ganz ruiniert“, že ji císař Josef II. nabídl v dražbě za jednu zlatku. Aspoň to dřevo, na kterém je namalována, se může hodit. Koncem osmnáctého století se dostala do majetku Strahovského kláštera. Premonstráti obraz nechali zrestaurovat už zmíněným a ne úplně citlivým restaurátorem Janem Grussem.

Aby ji mohly vidět i ženy

Ve třicátých letech olejomalbu odkoupil stát. O prodej se zasazoval především sběratel a ředitel předchůdkyně Národní galerie Vincenc Kramář.

„Jak uvádí jeden článek v dobovém tisku, jeden z důvodů, proč Vincenc Kramář chtěl, aby obraz získal stát, bylo, že klášter premonstrátů nebyl v té době ještě pro ženy přístupný, a proto se Kramář rozhodl, že chce obraz zpřístupnit českým ženám,“ objasňuje ředitelovy pohnutky Kotková.

Prvorepubliková vláda za obraz měla zaplatit tři miliony a zároveň převést do vlastnictví premonstrátů tři nemovitosti (statek Kynžvart a dvory Valdov a Hrzín). Strahovský řád se v devadesátých letech obrátil na soud s tvrzením, že stát závazek nesplnil. Nakonec ale žalobu stáhl.

Růžencovou slavnost si tak lze prohlédnout každý den kromě pondělí ve stálé expozici Staří mistři, kterou Národní galerie umístila do Schwarzenberského paláce.

9 minut
Albrecht Dürer se narodil před 550 lety
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 2 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025
Načítání...