Madridské muzeum CaixaForum rozebírá vztahy surrealismu a designu. Výběr téměř tří set exponátů ilustruje vliv surrealistického uměleckého hnutí na kulturu a design v posledních sto letech. Výstava nese název Předměty touhy.
Rty jako pohovka. Výstava v Madridu ukazuje, že surrealismus chtěl měnit design i svět
Surrealismus byl od svého vzniku ve dvacátých letech minulého století inspirován designem a předměty každodenní potřeby a následně pak sám ovlivňoval jejich podobu.
„Velkou novinkou designu dvacátého století byl funkcionalismus a racionalismus. Designéři a architekti propadali navrhování předmětů, které vypadaly jako stroje a byly velmi funkční. Ale po pár dekádách dospěli k tomu, že záleží i na jiných věcech, jako je naše mysl, skryté obsese. Všechny tyto věci surrealismus zkoumá,“ podotýká ke vztahu surrealismu a designu kurátor Mateo Kries.
Sedět na ruce, věšet na kaktus
Na plakát výstavy se dostal jeden z takových nejznámějších předmětů – rudá pohovka, k jejímuž tvaru se surrealistická ikona Salvador Dalí inspiroval rty americké herečky Mae Westové.
Funkčním kusem je i třeba židle pro změnu ve tvaru ruky od mexického umělce Pedra Friedeberga. Autor na ní ale prý už nesedí rád, na jeho vkus se stala až moc populární a příliš hojně kopírovanou.
Za typicky surrealistický označuje kurátor věšák v podobě kaktusu. „Vypadá jako kaktus, ale má funkci, na kterou musíte přijít používáním. Je v něm prvek překvapení a podráždění,“ vysvětluje.
Surrealismus jako inspirace při pandemii
Podle autorů pomůže výstava vytrhnout návštěvníky z reality světa zkoušeného pandemií. „Může nám umožnit se duševně vzpamatovat, objevit jiný svět, zesílit a být odolnější vůči všem výzvám, kterým čelíme. Může nám také ukázat, že je možné změnit svět. Surrealisté nechtěli pouze snít, ale měli ambici změnit realitu,“ věří Kries.
Ostatně CaixaForum hrdě prohlašuje, že funguje v zemi, kde stát nedává přednost obchodním domům před otevřenými muzei. Za surrealismem mohou zájemci do madridského muzea vstoupit až téměř do konce března.