Režisér Sedláček zinscenoval setkání Haase a Mandlové. Ve skutečnosti si neodpustili

3 minuty
Divadlo Viola uvádí inscenaci o Haasovi a Mandlové
Zdroj: ČT24

Pražské komorní divadlo Viola je svědkem setkání dvou hvězd prvorepublikového stříbrného plátna. Inscenace Hugo Haas & Adina Mandlová fabuluje, co by si řekli někdejší filmoví kolegové a milenci, kdyby v druhé polovině svých životů našli společnou řeč. Hru napsal a také režíroval jinak především filmový režisér Robert Sedláček. Do titulních rolí obsadil Jaromíra Dulavu a Kláru Cibulkovou.

Pro Roberta Sedláčka je hra ve Viole druhou divadelní režií, poprvé si to zkusil před osmi lety v Městském divadle Zlín.

Tentokrát je i autorem scénáře. Inscenaci Hugo Haas & Adina Mandlová podle svých slov vnímá jako dovětek k seriálu Bohéma, který zpracovával osudy hvězd filmového studia Barrandov za protektorátu a v padesátých letech. Divadelní hrou chtěl prý Sedláček doplnit, co v seriálu, který točil podle scénáře někoho jiného, říct nemohl.

„Snažil jsem se pochopit, ‚ohledat' situaci, kdy z vás náhle udělají nulu. A navíc se díky době, poměrům, stanete vyhnanci. Tak zjistíte, že pod nulou je ještě dno. To je zkušenost, kterou nemám, ale která mě – jako jedna z hranic lidského bytí – zajímá, nějak provokuje. Proto ta potřeba ‚zkusit' si ji, rouhavě si s ní zahrávat,“ uvedl Sedláček.

Sedláček: Neodpustili si navzájem ani sami sobě

Fiktivní setkání Adiny Mandlové a Huga Haase načasoval na podzim roku 1968, jen pár měsíců před Haasovou smrtí. Obsah rozhovoru vychází z faktů, ale ona konkrétní situace je smyšlená. Haas a Mandlová se ve skutečnosti po válce už nesetkali, i když příležitosti měli. Chyběla vůle, především u Haase. Mimo jiné Mandlové neodpustil její sarkastické poznámky, jimiž komentovala jeho odchod před nacisty do Ameriky.

Haas, který měl židovské kořeny, emigroval na začátku roku 1939 s manželkou Bibi. Několikatýdenního nemocného syna svěřili Haasovu bratrovi Pavlovi, hudebnímu skladateli. Ten musel v roce 1941 nastoupit do transportu směr Terezín, o tři roky později zemřel v Osvětimi.

Divadelní Mandlová a Haas se vracejí i ke společným šťastným okamžikům, Adina se mezi uměleckou společnost dostala jako milenka právě Haase. Jenže bolestných vzpomínek a výčitek se nedá zbavit. Oběma do života zasáhly totalitní systémy a také závist a pomluvy.

Jaromír Dulava jako Hugo Haas a Klára Cibulková jako Adina Mandlová
Zdroj: Divadlo Viola/Viktor Kronbauer

„Haas ji úplně vymazal ze svého života,“ říká představitelka Adiny Klára Cibulková. „Neodpustili si navzájem a ani sami sobě, Mandlová se nenáviděla, je to zjevné i z jejích pamětí,“ dodává Sedláček.

Do vlasti se vrátili, ale ne nadlouho

Mandlová za protektorátu v Praze zůstala a dál hrála ve filmu. Po válce čelila obvinění z kolaborace, mimo jiné kvůli údajnému poměru s německým státním ministrem pro Čechy a Moravu K. H. Frankem. Tři měsíce strávila za mřížemi, pro nedostatek důkazů byla ale propuštěna. Nedlouho po válce se provdala za pilota RAF a odešla do Londýna.

Na rozdíl od Haase, který za hranicemi hrál i režíroval, se Mandlové v cizině jako herečce prosadit nepodařilo. V šedesátých letech se měla objevit v pražském nastudování muzikálu Hello, Dolly!, ale po prvních zkouškách ji zpátky do Anglie vyhnala minulost, zášť i StB.

Haas přijel na krátkou návštěvu do Československa v roce 1963, když Národní divadlo slavilo osmdesát let od svého založení. Bylo to poprvé a naposledy – pak už se do vlasti nikdy nevrátil. Adina Mandlová se stihla domů podívat v devadesátých letech nedlouho před svou smrtí.

Osudy Mandlové a Haase – každého zvlášť – zpracovávají i jiné divadelní inscenace, které se aktuálně v Česku hrají. Hugo Haas v představení pražského souboru ProART Company vede pro změnu fiktivní rozhovor s bratrem Pavlem. Osud Adiny Mandlové „bez líbivého pomníčku“ zpracovali v městském divadle v hereččině rodné Mladé Boleslavi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...