Recenze: Spalující láska? Renč v Lídě Baarové nevyškrtal jiskru

Měl to být příběh spalující lásky, ale i když je ve filmu ohně víc než dost, každou jiskru jeho tvůrci zažehávají navlhlými sirkami. Čtrnáct dní po premiéře střihového dokumentu Zkáza krásou se v českých kinech objevil další snímek o Lídě Baarové, v němž se scenárista Ivan Hubač a režisér Filip Renč soustředili na provařenou kapitolu hereččina vztahu s Josephem Goebbelsem. Jako ošizená červená knihovna může být, jako osudové milostné drama si ale film neškrtne.

Tvůrcům, zejména Filipu Renčovi, se nedá upřít úsilí splnit si filmařský sen - než se snímek Lída Baarová dočkal realizace, trvalo to téměř patnáct let. Problémem byly mimo jiné finance, nakonec se titul podařilo natočit bratru za osmdesát milionů korun. Znát jsou na výběru lokací a kostýmů, jakkoli způsob snímání zavání snahou kašírovat hollywoodskou výpravnost, což paradoxně chtěnému velkofilmovému efektu výsledek spíš vzdaluje, než přibližuje.

Perličky a berličky

Renč sobě i divákovi dopřál letecký přelet nad Orlím hnízdem a působivá je i zpomalená scéna z drancování židovských obchodů během Křišťálové noci, jež by byla ovšem úchvatnější, kdyby si člověk odmyslel poněkud nesmyslné propojení s Baarovou prchající z Říše. O tom, že o pár hodin později (když nechává asistenta režie  - Jiřího Mádla - za svou záchranu sáhnout jí pod tričko) na jejím výrazu dramatické události, které právě prožila, nezanechávají jedinou stopu, ani nemluvě. Ovšem neodpovídající emoce nejsou problémem jen téhle scény, ale celého filmu.

Do stodesetiminutového příběhu se nevešly všechny zákruty, kterými život Baarovou od roku 1934 až 1946, kdy se základní děj odehrává, vedl. Takže tam, kde nestačily peníze nebo stopáž (nebo obojí), si Renč vypomáhá různými berličkami, například digitálním vpasováním hrdinů do archivních záběrů či plakáty, které mají ilustrovat Baarové účinkování ve španělské kinematografii. To není nijak na překážku.

Zarazí spíš nepoměr pozornosti, jakou tvůrci věnovali dílčím událostem. Kupříkladu: je z dramatického hlediska důležitější podrobně zachytit, jak se herečka učí německy, aby uspěla v německých filmových studiích, než to, že přišla o dítě, což je odbyto jednou z nebe spadlou větou „a navíc po tom potratu nemůžu mít děti“?

„Sem tam se něco přidá, něco ubere“

Renč už v předchozích počinech, celovečerních i televizních, dal celkem jasně najevo, že si libuje v dramatičnosti a velkoleposti, což může být vnímáno jako jeho silná stránka, ale i jako slabina, pokud povrchnost efektnosti válcuje obsah. Lída Baarová je ten případ.

„Vždycky se sem tam něco přidá nebo ubere,“ poskytuje ve filmu stará Lída Baarová (Zdena Procházková), jejíž rozhovor se zvídavou studentkou někdejší příběh rámcuje, Renčovi před rýpaly případné alibi, že ona si svůj život odvyprávěla po svém a on s ním může pro film naložit taky tak. A tvůrci ubírají, kde by měli spíš šlápnout na pedál, a naopak přidávají, kde by bylo dobré se trochu krotit.

Proč se Baarové zapálila lýtka?

Konkrétně: Renč o filmu o Lídě Baarové mluví jako o antickém dramatu, ale aby všechny ty tragédie zasáhly cíl, tedy diváka, chybí gradace mezi jednotlivými stěžejními událostmi. Dramatický život sám o sobě prostě na drama nestačí - nestačí z něj jen vypíchnout situace a sestavit z nich scénář.

Ivan Hubač (zkušený televizní scenárista, pro něhož je Lída Baarová prvním kinofilmem) si jako silný (a slibný) základ vybral osudovou, velkou lásku. Ale chemie mezi rakouským hercem Karlem Markovicsem a slovenskou herečkou Táňou Pauhoufovou, ač se oba snaží sebevíc, jaksi nefunguje, a není proto příliš pochopitelné (známe-li jen to, co nám předložil film), proč se Lídě Baarové tak zapálila lýtka.

obrázek
Zdroj: ČT24

Filmovému Goebbelsovi chybí jiskra charismatického „netvora“ a filmové Baarové šmrnc sebevědomé femme fatale. A nezachrání to ani ilustrativní plameny pekelné, které je zachvátí ve vášnivé chvilce, kdy Baarová svému uchvatiteli odevzdá „tělo i duši“, ani jiné návodné ohňové obrazy nebo řeči o prachu, v který se obrátíš, neřkuli jedna andělsky nastylizovaná sebevražda, které tvůrci divákovi cpou pod nos, aby mu náhodou neuniklo, že tohle je příběh o zaprodanosti ďáblu a jejích následcích.

Snad s výjimkou zmíněné scény z Křišťálové noci je pro diváka navíc obtížné uvědomit si, do jak nebezpečné hry se Baarová zaplétá, když se mocný Goebbels pohybuje na hraně parodie (zvláště vypečený je srdceryvný telefonický rozchod) a prskající Adolf Hitler (v podání Pavla Kříže) jakoby si odskočil z kabaretu. Tahle nechtěná směšnost filmu ubližuje, a nemalou zásluhu na tom má, zdá se, i český dabing tam, kde by divák očekával němčinu (který Renč vysvětluje celkem prakticky tím, že to by musel jinak otitulkovat tři čtvrtě filmu).

Mnoho povyku pro (ne tak úplně) nic

A jakoby Lída Baarová už neměla naloženo dost, kýženou antickou tragédii přizabíjí i to, že její příběh autoři zcukli na šablonu červené knihovny. Chybět nemůžou (a nechybí) samozřejmě kromě ohnivého (v tomto případě doslovně) sexu hysterická scéna v dešti a romantické (zde křížené s duchaplnými) klišé dialogy („Krásně hrajete.“ - „To proto, že hraji pro vás.“ apod.).

Scéna z pankrácké věznice (Matin Huba a Táňa Pauhofová), kde byla Baarová po roce 1945 zavřená pro obvinění z kolaborace. Ve filmu ji před oprátkou zachrání milost, šibenici i omilostnění si ale filmaři přimysleli.
Zdroj: CinemArt

Emoce příliš nepasují, ale když už jsou, má každá své gesto, často patetické a (asi proto, že leitmotivem je oheň) přepálené, nešetří se popisností. To vše s řádným volume podbarvené prvoplánově dramatickou hudbou Ondřeje Soukupa a nacisty oblíbeného Richarda Wagnera. Divák je pak o to víc vděčný za nepřepjaté scény, třeba vodní strkanice Baarové s manželkou svého milence Magdou Goebbelsovou (Lenka Vlasáková) nebo jakýkoli záběr s Martinem Hubou v roli hereččina otce.

Z dramatu se tak stává melodrama, včetně jeho plochosti. Přehrávání a melodramatičnost sice byly vlastní „filmům pro pamětníky“, v nichž byla Baarová hvězdou, ale nezdá se rozhodně, že by záměrem tvůrců bylo jejich promyšlené napodobení.

Těžko odhadovat, jak snímek zapůsobí na zahraničního diváka, který o životě a osobnosti Lídy Baarové má menší povědomí než ten český. Film inspirovaný výsečí z jejího životního příběhu uvedou v březnu i kina v Rakousku. Do českých (a také slovenských) biografů vstoupil 21. ledna.

Třeštíková a Renč = dřevo a linoleum

Je prý jen distribuční náhoda, že hraný film o Lídě Baarové a dokument, který o ní (a celém jejím životě, nejen „epizodě“ s nacistickým ministrem propagandy) sestavili Helena Třeštíková a Jakub Hejna, se v kinech ocitly takřka zároveň. Nicméně nevyhnou se tak srovnání - ač jsou žánrově rozdílné, Lídu Baarovou a její divácky atraktivní osud mají společný.

Rozdíl mezi nimi vystihl příměr redaktora Petra Kořínka, který Renčův film komentoval pro Události v kultuře: „Někteří lidé si do kuchyně kupují linoleum se vzorkem dřeva. U Filipa Renče vidíme, jak to linoleum pokládá, chvilku nám trvá, než zapomeneme, že to je umělá hmota, a postupně z jisté vzdálenosti můžeme i uvěřit, že jde o dřevo. Zatímco dokument Heleny Třeštíkové je skutečné dřevo, s třískami, které vás můžou bolet.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 10 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...