Život Lídy Baarové je smutný film

Na začátku hvězda, pro kterou filmový magnát Miloš Havel zastavil ples v Lucerně, aby mohl hledat její ztracený briliant. Na konci osamělá žena, která už nehledá nic. Dokumentaristé Helena Třeštíková a Jakub Hejna natočili poslední film Lídy Baarové. A je to snímek velmi smutný.

Helena Třeštíková je známá svými časosběrnými dokumenty, na nichž od recidivisty Reného (2008) s ní jako střihač pracuje Jakub Hejna (sám autor dokumentu o scénografovi Josefu Svobodovi). Odbíhá ale i ke kratším, vzpomínkovým snímkům, například v cyklu ČT Paměť 20. století. 

Patří k nim i v její filmografii celkem nenápadný půlhodinový snímek Sladké hořkosti Lídy Baarové, který pro Českou televizi natočila v roce 1995 v Salzburgu, pět let před smrtí někdejší hvězdy stříbrného plátna. Před pár lety se spolu s Jakubem Hejnou k materiálu vrátili s rozhodnutím přetvořit ho v celovečerní dokument.

Byla obětí doby, svých ambicí a naivity. Ale dovedu si představit větší sebereflexi.
Helena Třeštíková

I když stojí na rozhovoru, který Třeštíková s Baarovou v jejím salzburském bytě vedla pouhé čtyři dny, je svým způsobem také časosběrný – převážnou část tvoří úctyhodné množství archivních materiálů, včetně záběrů u nás nepromítaných titulů, které pokrývají celou kariéru Baarové: od úplných začátků v barrandovských ateliérech přes největší slávu v německých studiích až po účinkování v italské a španělské kinematografii.

Lída Baarová a Oldřich Nový ve filmu Dívka v modrém (1939)
Zdroj: ČTK

A přestože formátem jde o dokument, obsahem se podobá hranému filmu. Zkáza krásou, jak tvůrci snímek nazvali, je totiž dramatickým příběhem ženy a moci na pozadí dějin 20. století. S podtitulem: film života Lídy Baarové.

Nikdy jsem nedělala žádný film, který by byl tak dramatický jako můj vlastní život.
Lída Baarová

Nejpropíranější kapitolou života Baarové  je její románek s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Třeštíková jela do Salzburgu s upozorněním, že na tetno osudový vztah se herečky ptát nesmí, což až do závěru natáčení také dodržela.

Lída Baarová se svým tehdejším partnerem, hercem Gustavem Fröhlichem, v rozhovoru s ministrem propagandy Josephem Goebbelsem (1936)
Zdroj: ČTK/ullstein bild

Nejen tuto část života Baarové ale v dokumentu doplnila úryvky z jejích biografií Života sladké hořkosti a Útěky, zvláště v druhé z nich, kterou s herečkou v osmdesátých letech sepsal v exilu Josef Škvorecký, vypovídá Baarová o milostném poměru s Goebbelsem otevřeně, bez pozdějšího mlžení. Její slova z knihy načetla žena, na kterou prý Třeštíková narazila zcela náhodou v jednom čínském bistru a jejíž hlas je od hlasu osmdesátileté Baarové téměř k nerozeznání.

Snímek je totiž chronologickým monologem Lídy Baarové o jejím životě, bez komentářů „mluvících hlav“ historiků a pamětníků, prokládaný jen zmíněnými archivními záběry. Ty jednak hereččino vyprávění doplňují, jednak jej zasazují do kontextu.

Rozbíjení výloh židovských obchodů během Křišťálové noci, k níž dal Goebbels rozkaz krátce po rozchodu s Baarovou, podkresluje hereččiny vzpomínky na zlomené srdce. Dvousettisícové anonymní shromáždění na Václavském náměstí, hajlující při české hymně, předchází jejímu poválečnému uvěznění a obvinění z kolaborace. Poněkud bizarní reportáž z československého týdeníku o zpracování filmových pásů s protektorátními snímky na krém na boty jen posiluje obraz pomíjivosti v popisu Baarové překotného útěku za hranice v roce 1948.

Milovala svůj obraz hvězdy. Kvůli tomu možná neviděla to, co mohla vidět.
Jakub Hejna

Jediným soudcem (a cenzorem) života Baarové  zůstává ona sama a to, co o něm byla ochotná prozradit. U staré náladové ženy před kamerou se těžko hledá spojitost s někdejší nejkrásnější českou herečkou, ale v její sebelítosti, možná posilněné alkoholem, lze rozpoznat smutný zbytek sebestřednosti, k níž jí dopomohly krása a sláva, a zabránily jí tak vidět širší souvilosti. Možná jsou její slzy krokodýlí, když mluví o tragickém konci své rodiny, ale lze uvěřit upřímosti v lítosti nad propásnutou kariérou v Hollywoodu – a především nad současnou osamělostí, v níž nemá důvod těšit se na další den.

Přeměna ženy, které svět ležel u nohou, v ženu, které u nohou leží jen krabice se zažloutlými fotografiemi z dob její slávy, je velmi smutným příběhem o tom, že za svou pošetilost, jak své pochybení sama označuje, zaplatila dost. A také příběhem o pomíjivosti a nebezpečnosti jednoznačných soudů (ať už se jich dopouštěla Baarová, nebo lidé o Baarové).

Zkáza krásou, v koprodukci ČT, čeká Lídu Baarovou v kinech od 7. ledna – zajímavé srovnání poskytne hraný film Filip Renče podle scénáře Ivana Hubače, který se na plátna dostane o čtrnáct dní později. Soustředí se na období hereččina vztahu s Goebbelsem a uvidí se, jestli se tvůrci nenechali svést zjednodušením a dovedli nečernobíle odvyprávět osudovou část života hvězdy černobílého filmu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 31 mminutami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 2 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 5 hhodinami

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
včera v 07:30

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
21. 12. 2025

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...