Recenze: Osobitý debut Chvilky jako příslib pro český film

Sedm okamžiků v sedmi sekvencích. Absolventka katedry scenáristiky a dramaturgie na FAMU Beata Parkanová zapracovala do svého celovečerního režijního debutu mnoho autobiografických prvků. Zároveň se potěšujícím způsobem orientuje v mezinárodních filmových trendech.

Situace na vysoké škole FAMU je v posledních měsících vyobrazována v černých nebo přímo krvavě rudých barvách. Konflikty uvnitř instituce vedly mnoho filmových tvůrců k radikálním vyjádřením o nevalné úrovni domácí produkce. Těmto soudům se však vzpírá řada úspěšných absolventů znalých ve světové kinematografii.

Další léta ukážou, zda nadějná tvorba například Michala Hogenauera, Terezy Nvotové, Olma Omerzua či dua Lukáše Kokeše a Kláry Taskové probere český (a slovenský) film z letargie. Chvilky Beaty Parkanové vzhlíží ke stejným cílům a přitom oplývají příjemnou skromností.

Více než kdokoli ze zmíněných režisérů se Parkanová profiluje jako autorka citelně čerpající z vlastních životních zkušeností, zejména partnerského a rodinného charakteru. Uvedení Chvilek v karlovarské soutěži Na východ od západu jí zajistilo mnoho rozhovorů, v nichž mohla tuto skutečnost akcentovat. Vypovídají o tom ovšem i její starší díla.

Autobiografie v sedmi aktech

Krátký film Když muž neví (2011) strnule komickou formou vyprávěl o komunikačních neshodách na prvním rande. Následující desetiminutový snímek Chvilky (2012) se věnoval vztahu vnučky s babičkou a sloužil jako předvoj pro celovečerní debut. Osobní zkušenosti Parkanová dále rozvádí ve spolupráci s Alexandrou Škampovou v knize Od sebe, k sobě z roku 2012.

Máme co do činění s autorkou, jež se soustředí na utváření strukturované autobiografie, v níž nemá přední místo ani tolik ona sama jako spíše lidé, kteří ji obklopují. Vlajkonoš této tendence je v českém filmovém prostředí nepochybně Jan Svěrák.

Celovečerní Chvilky jsou vystavěny jako sedm obrazů-sekvencí ze života mladé Anežky (Jenovéfa Boková). Jednotlivé části se odehrávají v různých ročních obdobích a seznamují nás s Anežčinými blízkými – s matkou (Alena Mihulová), otcem (Martin Finger), přítelem (Viktor Tauš) nebo psycholožkou (Lenka Vlasáková). Oddělené bloky přitom v zásadě nesvědčí snaze zobrazit provázané vztahy mezi postavami a dopřát protagonistce jistý vývoj. Patrně bylo ale jedním z cílů režisérky ukázat rozštěpenou vztahovou síť, v níž je Anežka jediným stálým prvkem, a tím i nese nejtěžší břímě.

Tato zvolená epizodičnost je ovšem ideální pojistka pro to, že se film dramaturgicky nerozpadne. Lehce mechanické přechody mezi jednotlivými částmi mohou sloužit jako vodítka a filmař bez zkušenosti s dlouhou metráží je jistě ocení. Parkanové se tímto způsobem podařilo stvořit vcelku sevřené dílo. Třebaže si tento přístup k vyprávění s sebou nese jisté problémy, je to stále přijatelný kompromis oproti tápání a rozbředlé nejednoznačnosti, které zůstávají výbavou některých absolventů FAMU.

Na jedné straně je bloková výstavba dramaturgický pomocník, patří ale také do repertoáru mnoha zkušených režisérů obrážejících filmové festivaly. Parkanová našla způsob, jak svému celovečernímu debutu zajistit kompaktnost a zároveň si ozkoušela praktiky „srozumitelného artu“. Chvilky se skromně staví do společnosti čtrnácti statických obrazů Křížové cesty (2014) Dietricha Brüggemanna či vyprávění v sedmi dnech v brilantním Patersonovi (2016) Jima Jarmusche.

Parkanová pochopitelně není tak důsledná a Chvilky se od zmíněných snímků v mnoha ohledech liší, podstatné ovšem je, že přemýšlí v souvislostech mezinárodní kinematografie.

Malá radost na mezinárodní úrovni

Parkanová se navíc ukazuje jako slibná realizátorka v tom, jak se vypořádává s překážkami tohoto předurčení. Nejpodstatnější je, že se jí daří rozvíjet motivy napříč sekvencemi. Může jít třeba jen o humorné maličkosti, které opakováním nasvědčují tomu, že jsou součástí Anežčiny každodennosti.

Také ale postupně získáváme odpovědi na to, proč má protagonistka blíže k babičce (Jaroslava Pokorná) než svým rodičům a jak se to podepisuje na vztazích, do kterých víceméně pasivně upadá. Silné katarze pak Parkanová dosahuje ve „chvilce“ s psychiatričkou. Anežka se niterně vyvíjí, její introvertní povaha to jen nečiní zřejmým.

3 minuty
Beata Parkanová představuje debutové Chvilky
Zdroj: ČT24

Originální přístup nachází režisérka s kameramanem Martinem Doubou i na rovině jednotlivých záběrů. Prostor často zachycují ve statických kompozicích, které snímají postavy frontálně nebo z boku. Záběry někdy působí kašírovaně, navozují ale pocit odstupu, kterého chtěla Parkanová docílit svou představou Chvilek jako pohledu do fotografického alba.

Stylem se tím opět dostává do vztahu s mezinárodními trendy. Nasvědčuje tomu i to, že v karlovarské sekci Na východ od západu nebyly Chvilky jediný snímek, který s těmito zcizujícími prostředky pracoval.

Z díla Parkanové plyne zjištění, že bude-li chtít generace nadějných českých režisérů prorazit, měla by si především stanovit úměrně těžké a zvládnutelné výzvy. Jako ohmatávání možností filmového vyjadřování jsou Chvilky uspokojivé a autobiografické motivy nevyznívají falešně. V domácí tvorbě představují malou radost.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...