Recenze: Nejtemnější hodina Winstona Churchilla a nejzářivější role Garyho Oldmana

Byl velkým hráčem, který se postavil zlu a vsadil vše jen na vítězství. Nikdy se neohnul ani neuhnul, do jedenácti úřadoval v posteli, po obědě si hodil šlofíka, celý den nasával šampaňské a dvanáctiletou whisky, mohutně čadil z kubánských doutníků Romeo y Julieta a tak (podle vlastních slov) porazil Hitlera. Jmenoval se Winston Leonard Spencer-Churchill, a když se na sklonku listopadu roku 1874 na zámku Blenheim narodil, nikdo netušil, že jednou zachrání svět. Právě o rozhodující Nejtemnější hodině natočil režisér Joe Wright svůj nejnovější film.

Bylo jen otázkou času, kdy si někdo troufne, a natočí film o několika týdnech, kdy se zrodila legenda. Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Pokání) do toho šel a natočil skvělý opus, který evokuje nejen vzpomínku na nedávný Nolanův Dunkerk, ale i hodně pravděpodobnou představu chůze po oscarovém koberci. 

Scenárista Nejtemnější hodiny Anthony McCarten soustředil svoji pozornost na počátek května 1940, na první týdny Winstona Churchilla  v čele vlády a vojenského kabinetu, které kulminovaly Churchillovým slavným, mobilizačním projevem, jenž sjednotil Velkou Británii a vyslal ji do boje s hitlerovským Německem.

3 minuty
Churchill opět prožívá v kinech Nejtemnější hodinu
Zdroj: ČT24

To, že umí napsat filmový portrét výjimečné osobnosti, dokázal McCarten již v Teorii všeho (o vědci Stephenu Hawkingovi) a Nejtemnější hodinou to potvrdil. Jeho scénář má jasnou dějovou linii i pointu, je kompaktní, nevětví se do zbytečných odboček a navzdory tomu, že většina diváků tenhle příběh zná, dokáže udržet zájem a pozornost. Tohle je základna, na které mohl režisér Joe Wright solidně stavět, za přispění dobově kolorovaného vizuálu kameramana Bruna Delbonella a neuvěřitelného převtělení Garryho Oldmana (Leon, Jeden musí z kola ven).

Převtělení Garyho Oldmana

Bez akčních scén a naturalismů dokázal Wright zachytit temnou tíhu doby i neuvěřitelnou sílu muže, který ji byl schopen unést na svých bedrech. A jen on ví, jak dokázal v Oldmanovi předem uvidět tak fyzicky odlišnou siluetu ikony, jak odhadl, že je jí schopen sebejistě, přesvědčivě a bez falešných tónů vdechnout uvěřitelný život. Pravda, hodně tomu pomohl jeden z nejlepších současných uměleckých maskérů Kazuhiro Tsuji, ale do kůže i hlavy Winstona Churchilla se zázračně prolnulo hlavně geniální herectví Garyho Oldmana. A jeho čerstvý Zlatý glóbus za tuhle úžasnou roli je spíše jen foršus, předznamenávající další ocenění.

Tohle je jeho film, při vší úctě ke Kristin Scott Thomasové, která spolehlivě odehrála jeho chápavou ženu Clementinu a dovedla tandem Winnie a Clemmie téměř k dokonalosti, i s respektem k upjatému Halifaxovi Stephena Dillanea, oddané sekretářce Lily Jamesové i přesvědčivému Australanu Benu Mendelsohnovi, jenž po Colinu Firthovi vytvořil další hereckou kreaci krále Jiřího VI.

Scénář, režie i střih ženou film dopředu, hudba Daria Marianelliho (jenž s Wrightem spolupracuje již popáté) dokresluje atmosféru a umocňuje patos, který jen v sekvenci z londýnského metra působí příliš návodně a schematicky a účelově glorifikuje povinný patriotismus. Ale to je jen prchavý okamžik lehké disharmonie, který vzápětí přebíjí slavný projev, dokumentující, jak silnou zbraní je myšlenka tlumočená skvělým jazykem.

Nejtemnější hodina zrodila muže, který věděl, že „s tygrem se nedá vyjednávat, když máte hlavu v jeho tlamě“, a také největší záchrannou civilní flotilu, která spasila vojáky v Dunkerku. Přivádí silnou figuru a přináší silný příběh, nabízí čisté filmové řemeslo a pronikavý divácký zážitek. Burcuje, dojímá a také ukazuje cestu. Neboť i v těch nejtemnějších chvílích nesmíme přestat věřit, že existuje světlo. Tak tu chvíli neprošvihněte a nepropásněte tenhle film, neboť každý máme někde nějaký svůj ostrov, který bychom měli dokázat uhájit (bude-li to třeba) – a nikdy se ho nevzdat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 2 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...