Recenze: Michal Dlouhý jako Cyrano pod plzeňským nebem odhazuje imaginární širák

Jedenáctou premiérou festivalu Divadelní léto pod plzeňským nebem se stal klasický Cyrano v režii herce pražského Divadla na Vinohradech Ivana Řezáče a s Michalem Dlouhým v titulní roli. Cyrano z Bergeracu má v nové inscenaci hluboce lidskou polohu, černý nadčasový kostým intelektuála a sebeironický nadhled.

Francouzskou dramatickou báseň Edmonda Rostanda pojali tvůrci divácky poutavě. Samotné obsazení Michala Dlouhého přiláká další příznivce již dobře etablovaného největšího divadelního open airu Plzeňského kraje. Dlouhého protihráčka z Divadla J. K. Tyla Andrea Mohylová reprezentuje především krásu hrdého ženství, její Roxana je silně emancipovanou osobností, odhodlanou sloužit lásce aktivně.

Hrdina sebejistý i nalomený

Cyrano zde nemá polopaticky dlouhý nos, ale tvarově výrazný profil ano, jeho představitel nese proměnu přirozeně, herecké charisma prostupuje celou personou. Dlouhý přistupuje k známému hendikepu figury s pokorou, hrdinu příběhu dotváří pozměněným hlasem, adekvátní dikcí, sebejistým humorem ve chvílích úspěchů a zároveň nalomenou sebejistotou při setkáních s idolem, sestřenkou Roxanou Madlénou.

Události v kultuře: Cyrano pod plzeňským nebem (zdroj: ČT24)

Hraje se v moderním překladu Jindřicha Pokorného a s jen místy (škoda) užitou hudbou Jana Maxiána. Atmosféru dotváří jako vždy živá kulisa okolního prostředí, nenáročná scénografie uplatňuje lešení, lucernu, dřevěná schodiště, opony a tyče s bodci. Zázemí souboru vytváří prostorný černý stan. Kostýmní výprava probíhá ve dvou liniích, historické a současné.

I když jsou stylizované mušketýrské obleky k dispozici a širáky s péry ve hře figurují, je sympatické, že Cyrano odhazuje klobouk pouze iluzivně. Podobné náznaky se v ději uplatňují na více místech, dobře funguje také hrdinův kord-klacík. Většina postav slouží jako herecká družina hlavnímu králi scény, Cyranovi. Za zmínku stojí milá komika Dueni Jany Kubátové či nenápadně nápadný, pétanque hrající Le Bret Kamila Halbicha.

Cyrana střídají Akvabely

Míra odlehčení je tak akorát, žádné třeskuté komediantství (trochu vyčnívá pouze veseloherní šarže Raguenaua Jiřího Maryšky), balkonová scéna s našeptáváním milostných replik Cyrana Kristiánovi (Miloslav Tichý) vesele nese básnickou poetiku.

Jako kontrast působí realistická „army scéna“ v druhé části kusu, která umně využívá zvlněný travnatý terén vedle jeviště a zapojuje vojenský jeep. Celkové image hry tedy není jednotné, ovšem záživnost zaručuje.

Cyrano má na festivalu Divadelní léto pod plzeňským nebem 12 repríz, poslední se odehraje 18. července. Letošní novinku ve čtyřech představeních na letní scéně vystřídají loňské Akvabely Davida Drábka v režii Viléma Dubničky. Součástí festivalu je rovněž Improzápas, Open Air Slam či Festival hereckých kapel.