Recenze: Mia madre je intimní studie o loučení, pochybnostech a naději

Margherita, režisérka v životem ošoupaném středním věku, má problémy nejen na place, ale také vážně nemocnou matku, partnery na baterky a dceru, ke které hledá složitě cestu. Na jednu unavenou ženskou toho fakt není málo. Navíc je alter egem italského tvůrce Nanniho Morettiho, který o ní (a vlastně i o sobě) natočil film. Do českých kin snímek Mia madre vstoupil tento týden.

Dvaašedesátiletý italský filmař Nanni Moretti má zhruba stejně rozsáhlou filmografii hereckou, scenáristickou a režijní. A také pověst tvůrce, který už dávno přestal být pouze nadějí italské kinematografie a stal se, po smrti Ettora Scoly (Tančírna) počátkem tohoto roku a vedle Giuseppeho Tornatoreho (Bio ráj), Roberta Benigniho (Život je krásný) či Paola Sorrentina (Velká nádhera), jedním z těch italských filmových tvůrců, o kterých se ve světě ví a kteří připomínají staré zlaté časy italského filmu.

Osobní film

Morretti působí dojmem umělce, který nikam zbytečně nechvátá, dokáže si počkat na své téma a sdělit i zdánlivě všední příběh někoho odnaproti z vaší ulice způsobem, že mu budete pozorně naslouchat, aniž by zbytečně tlačil na režijní a scenáristickou pilu, neboť prakticky u všech svých opusů je (spolu)podepsán i pod scénářem.

Mia madre
Zdroj: Film Europe

Z jeho autorských filmů je patrné, že jako scenárista ví, co chce říci, a jako režisér umí zvolit ty správně výmluvné prostředky, jak to sdělit. A když se – tak jako v případě Mia madre – do jeho látky výrazně otiskne i jeho osobní, autentická životní zkušenost a hluboký, osobně procítěný prožitek ze smrti vlastní matky, prolne jeho vyprávěním i silná a přesvědčivá autobiografická emoce, kterou mu věříte a kterou s ním prožíváte.

A platí to o to více, že si v tomto snímku zahrál i jednu z klíčových mužských rolí bratra Giovanniho, který se se svojí sestrou Margheritou střídá u lůžka jejich umírající matky, učitelky latiny Ady, jíž se v nočním šeru nemocničního pokoje šeptem ptá „Spíš?“ – a vy spolu s ním čekáte, zdali mu ještě odpoví. Jen Nanni Moretti ví, kolik z jeho vlastní bolestné zkušenosti bylo do tohoto osobního snímku přeneseno a nakolik tenhle projekt vznikl právě proto, aby se mohl takto osobně a za sebe vyslovit.

Moretti a jeho „druhé já“

„Natoč něco nového, Margherito!“ Takhle Moretti oslovuje své „alter ego“ a říká tak jako režisér hodně z toho, co sám cítí a prožívá. Jako by se ztotožnil s Margheritinými pochybnostmi na place, kde hledá správné aranžmá velké davové scény, pře se s kameramanem, který má rád příliš agresivní vizuál, a radí hercům, jak se sžít s postavou a zároveň stát vedle ní (a být tak trochu i sám sebou).

Mia madre
Zdroj: Film Europe

Jako by se spolu s ní svěřoval, jak obtížně se zvládají emotivní výbuchy či chatrná příprava zpovykané filmové hvězdy, v tomto případě Barryho Hugginse, kterého ztělesnil živelný John Turturro, jenž si scény, kde vystupuje, neomaleně krade pro sebe. Jako by všechno, co Margherita prožívá na place i v nemocničním pokoji u své matky, říkal Moretti hodně i sám za sebe, což dodává jeho snímku subtilní emotivní tenzi a zvláštní autobiografický kolorit.

Film neokázalých emocí

Mia madre (nezaměňovat se stejnojmenným dvoudílným televizním filmem Rickyho Tognazziho z roku 2010) není žádným tempařským snímkem, neboť Moretti je spíš režisérem pomaleji plynoucího času a úsporného prostoru, v němž se klíčové postavy pohybují střídavě především ve třech základních prostředích (na place při natáčení, v nemocnici u lůžka nemocné matky a posléze i v jejím bytě, kde se nakonec všichni sejdou). 

V citlivě sestaveném castingu dominuje jedna z právem hodně oceňovaných italských hereček Margherita Buyová, kterou se egocentrický Turturro marně snaží vytlačit do „kantny“, své si tu odpracoval i stmelující klid Nanniho Morettiho a vyrovnané (nikoli ve smyslu odevzdané) herectví Giulie Lazzariniové v roli Ady, na kterou budou mnozí vzpomínat.

Mia madre (oceněná i na loňském MFF v Cannes) je film neokázalých emocí a úsporných gest, z něhož si můžete (budete-li chtít) odnést z kina mnohé v sobě a s sebou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 5 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...