Recenze: Mia madre je intimní studie o loučení, pochybnostech a naději

Margherita, režisérka v životem ošoupaném středním věku, má problémy nejen na place, ale také vážně nemocnou matku, partnery na baterky a dceru, ke které hledá složitě cestu. Na jednu unavenou ženskou toho fakt není málo. Navíc je alter egem italského tvůrce Nanniho Morettiho, který o ní (a vlastně i o sobě) natočil film. Do českých kin snímek Mia madre vstoupil tento týden.

Dvaašedesátiletý italský filmař Nanni Moretti má zhruba stejně rozsáhlou filmografii hereckou, scenáristickou a režijní. A také pověst tvůrce, který už dávno přestal být pouze nadějí italské kinematografie a stal se, po smrti Ettora Scoly (Tančírna) počátkem tohoto roku a vedle Giuseppeho Tornatoreho (Bio ráj), Roberta Benigniho (Život je krásný) či Paola Sorrentina (Velká nádhera), jedním z těch italských filmových tvůrců, o kterých se ve světě ví a kteří připomínají staré zlaté časy italského filmu.

Osobní film

Morretti působí dojmem umělce, který nikam zbytečně nechvátá, dokáže si počkat na své téma a sdělit i zdánlivě všední příběh někoho odnaproti z vaší ulice způsobem, že mu budete pozorně naslouchat, aniž by zbytečně tlačil na režijní a scenáristickou pilu, neboť prakticky u všech svých opusů je (spolu)podepsán i pod scénářem.

Mia madre
Zdroj: Film Europe

Z jeho autorských filmů je patrné, že jako scenárista ví, co chce říci, a jako režisér umí zvolit ty správně výmluvné prostředky, jak to sdělit. A když se – tak jako v případě Mia madre – do jeho látky výrazně otiskne i jeho osobní, autentická životní zkušenost a hluboký, osobně procítěný prožitek ze smrti vlastní matky, prolne jeho vyprávěním i silná a přesvědčivá autobiografická emoce, kterou mu věříte a kterou s ním prožíváte.

A platí to o to více, že si v tomto snímku zahrál i jednu z klíčových mužských rolí bratra Giovanniho, který se se svojí sestrou Margheritou střídá u lůžka jejich umírající matky, učitelky latiny Ady, jíž se v nočním šeru nemocničního pokoje šeptem ptá „Spíš?“ – a vy spolu s ním čekáte, zdali mu ještě odpoví. Jen Nanni Moretti ví, kolik z jeho vlastní bolestné zkušenosti bylo do tohoto osobního snímku přeneseno a nakolik tenhle projekt vznikl právě proto, aby se mohl takto osobně a za sebe vyslovit.

Moretti a jeho „druhé já“

„Natoč něco nového, Margherito!“ Takhle Moretti oslovuje své „alter ego“ a říká tak jako režisér hodně z toho, co sám cítí a prožívá. Jako by se ztotožnil s Margheritinými pochybnostmi na place, kde hledá správné aranžmá velké davové scény, pře se s kameramanem, který má rád příliš agresivní vizuál, a radí hercům, jak se sžít s postavou a zároveň stát vedle ní (a být tak trochu i sám sebou).

Mia madre
Zdroj: Film Europe

Jako by se spolu s ní svěřoval, jak obtížně se zvládají emotivní výbuchy či chatrná příprava zpovykané filmové hvězdy, v tomto případě Barryho Hugginse, kterého ztělesnil živelný John Turturro, jenž si scény, kde vystupuje, neomaleně krade pro sebe. Jako by všechno, co Margherita prožívá na place i v nemocničním pokoji u své matky, říkal Moretti hodně i sám za sebe, což dodává jeho snímku subtilní emotivní tenzi a zvláštní autobiografický kolorit.

Film neokázalých emocí

Mia madre (nezaměňovat se stejnojmenným dvoudílným televizním filmem Rickyho Tognazziho z roku 2010) není žádným tempařským snímkem, neboť Moretti je spíš režisérem pomaleji plynoucího času a úsporného prostoru, v němž se klíčové postavy pohybují střídavě především ve třech základních prostředích (na place při natáčení, v nemocnici u lůžka nemocné matky a posléze i v jejím bytě, kde se nakonec všichni sejdou). 

V citlivě sestaveném castingu dominuje jedna z právem hodně oceňovaných italských hereček Margherita Buyová, kterou se egocentrický Turturro marně snaží vytlačit do „kantny“, své si tu odpracoval i stmelující klid Nanniho Morettiho a vyrovnané (nikoli ve smyslu odevzdané) herectví Giulie Lazzariniové v roli Ady, na kterou budou mnozí vzpomínat.

Mia madre (oceněná i na loňském MFF v Cannes) je film neokázalých emocí a úsporných gest, z něhož si můžete (budete-li chtít) odnést z kina mnohé v sobě a s sebou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...