Recenze: Malá mořská víla si v Národním plní svůj sen

Režijní tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) a choreograf Jan Kodet se po úspěšném celovečerním titulu Čarodějův učeň (2013) znovu sešli a sestavili prakticky totožný inscenační tým, aby vytvořili taneční divadlo, tentokrát na motivy oblíbeného pohádkového příběhu dánského spisovatele Hanse Christiana Andersena. Jejich nové představení Malá mořská víla uvedl Balet Národního divadla ve dvou premiérách 10. a 11. listopadu.

Mořská panna se zamiluje do pozemského prince a rozhodne se kvůli němu stát člověkem. Její láska ale zůstává nenaplněná a končí tragicky. Obětuje mu to nejcennější, co má, svůj hlas a život…

Autorům se podařilo dobře vystihnout ducha Andersenovy nadčasové látky. Představení, které je rozděleno do dvou dějství, provází zvláštní tklivá atmosféra a melancholie. Tu hned v počátku navozuje hudba Zbyňka Matějů, částečně provedená živě (v podání Orchestru Národního divadla). Jeho soudobá partitura má bolestný, tíživý, až existenciálně laděný tón.

Temně modrozelený svět pod vodní hladinou se organicky prolíná se světem pozemským, minimalistická scéna (Jakub Kopecký) a kostýmy v jasných barvách (Alexandra Grusková) vytvářejí surreálné obrazy, které působí jako oživlý sen. Mezi bohatými vizuálními podněty nechybí nejrůznější světelné efekty, projekce na podlahu scény či zadní horizont jeviště.

Klára Jelínková
Zdroj: Národní divadlo Praha/Martin Divíšek

Tvůrcům se daří udržet čitelnou hranici mezi realitou a iluzí, mezi světem lidí a tajuplných mořských bytostí, které jsou zdánlivě blízko, a přesto jsou neslučitelné.

Struktura inscenace je citlivě vystavěná a stejný prostor jako výtvarné obrazy v ní má samozřejmě tanec. Moderní pohybový rejstřík Jana Kodeta do mozaiky vkusně zapadá. Choreografie hojně využívá metafor a symbolů, které vyžadují pozorného a vnímavého diváka, pro něhož je pak děj dobře srozumitelný. Kroky a gesta se snaží především vykreslit charaktery, reflektovat rozpoložení a emoce jednotlivých postav. Výrazové taneční pasáže kladou před tanečníky spíš herecké než technické výzvy.

Snadno se ztotožníme s malou mořskou vílou (ve druhém obsazení Alina Nanu), křehkým děvčátkem, jež i přes své mládí překypuje vroucím citem a pro svou lásku je schopné přinést i tu nejvyšší oběť. Princ (Matěj Šust) je přezíravý mladík, který se rád baví ve společnosti mladých přátel, a ve své nevšímavosti zdaleka nedosahuje uvědomělosti titulní postavy.

4 minuty
Reportáž: Malá mořská víla v Národním divadle
Zdroj: ČT24

Výrazná je role zahořklé a jízlivé čarodějnice (Klára Jelínková). Její rudé šaty ostře kontrastují s chladnými tóny podmořského světa a ornamentální, úsporné pohyby paží s vlněním, které připomíná pohyb pod vodou a v Kodetově pojetí je charakteristickým prvkem obyvatelů vodní říše.

Druhá část večera má lepší dynamiku než jeho první polovina, v níž je několik poněkud zdlouhavých sborových pasáží. Výborný je například procítěný, pozorný a něžný duet prince a malé mořské víly hned v úvodu druhého dějství i velké finále, v němž víla hyne a rozpouští se v mořskou pěnu. Její tělo zavěšené vysoko nad horizontem splývá s projekcí a tvoří překrásný scénický obraz.

Na scéně Stavovského divadla dobře vyniká každý detail nové inscenace. Nesmrtelná pohádka bez šťastného konce se na jeviště vrátí do konce roku ještě čtyřikrát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
před 11 hhodinami

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 17 hhodinami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 20 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
12. 11. 2025

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025
Načítání...