Recenze: Loď přízraků Continuo pluje dál

Jako každé léto, i letos připravil divadelní soubor Continuo speciální projekt, tentokráte již po dvacáté. Představení, nazvané Loď je brilantním, zároveň však nepříliš optimistickým pohledem na plavbu, jež se podobá zlému snu. Na rozdíl od něj však nikdy nekončí.

Continuo se v posledních letech věnovalo při svých letních projektech především připomínání událostí let těsně předválečných, válečných a těsně poválečných. Režisér Pavel Štourač i jeho mezinárodní herecký soubor – sestavený vždy pouze pro tento letní projekt – vycházeli ze vzpomínek lidí, žijících v okolí jihočeských Malovic, tedy místa, v němž Continuo působí. Tentokráte udělal režisér Štourač zásadní řez, a obrátil se jiným směrem. 

Není to ostatně poprvé, již dříve je poté, co měl pocit, že určitou cestu či téma dostatečně prozkoumal a nasvětlil, opustil. Jistá jednotící linie by se přesto v jeho hledání načrtnout dala – je jí člověk v mezní situaci, člověk, možná zmítaný osudem, přesto však stojící před možností volby. Což samozřejmě neznamená, že ji využije, že se nenechá vláčet osudem.

Zní to možná nadneseně, literárně, na scéně to však působí až příliš živě. A není k tomu potřeba ani příliš velkých prostředků, plně postačí černá fólie a pár rekvizit. Černá, tedy paluba, ale možná i podpalubí.

5 minut
Malovický statek pluje vstříc divákům
Zdroj: ČT24

S podobnými náznaky přitom Continuo pracuje celý večer, režisér nic nepředkládá hotové, ale nabízí sled scén, silně asociativních, a interpretaci ponechává na divákovi – nic zde tak není primárně popisné, byť se to tak mohlo jevit. Protože vidíme, jak loď zaplní uvolnění pasažéři, lodníci vytáhnou plachty, loď vypluje, poté do ní začne téct a všichni utonou. Tečka, konec.

Tak jednoduché to ovšem u Continua nikdy není, jak již bylo řečeno, vždy pracuje s asociacemi, symboly. A tak například, když na samém počátku vidíme jakéhosi dobromyslného chlapíka, sedícího na židli a labužnicky pojídajícího jednoho utopence za druhým, které tahá z lahve od okurek, možná se již  naznačuje jeden z dramatických bodů večera. A přestože mu asistuje zjevně přitroublý pomocník, komedie z toho rozhodně nebude. Spíš naopak.

Podobně příchod cestujících, kteří jsou rozdělováni, nalevo, napravo – jistě, do kajut, ale nemůže to také být, chceme-li, rozřaďování na osvětimské rampě? Asociacím těžko poručit. A když čtyři anonymní muži v černých gumácích vytahují plachty – vlastně, žádné plachty, jsme opět svědky záměrné mnohoznačnosti, ve skutečnosti tahají za volně visící řetězy, na které se pak postupně všichni zavěsí a různě pohupují. Místo plachet, které mají pohánět, řetězy, asociující poutání, svazování.

Představení divadla Continuo
Zdroj: Binter Tomáš/ČTK

Do kovového skřípění vrátků přitom zní výrazně perkusivní hudba, jež mechaničnost celého děje ještě víc podtrhuje. Stejně jako při podivném tanci, kdy se za zvuků zpočátku falešného jazzu pasažéři spíše míjejí, než by se dotýkali, hledají se a zároveň sobě vyhýbají. A hudba je stále ostřejší, agresivnější, stejně jako interakce na scéně.

Celé dění se přitom, i díky citlivému nasvícení, stále pohybuje někde mezi snem a realitou, takže když si všichni, muži i ženy, zpola svléknou vršky šatů, vidíme přízračná polonahá torsa, skutečná i neskutečná zároveň. Což ještě podtrhuje litanie, zpívaná ženskou postavou v černém, v nesrozumitelném jazyce, litanie, upomínající – a předjímající – nářek nad mrtvými. Anebo šílený sen.

Což by, vzhledem k tomu, co stále více, scénu za scénou, obrazem za obrazem, graduje, bylo možná příjemnější variantou, protože ze snu se přeci můžeme probudit, z reality již ovšem ne.
A tak se pasažéři motají jako v transu, nebo zhypnotizovaní, nevšímají si ani předzvěstí litanií „šílené“ zpěvačky, ani pokynů kapitána, v něhož se proměnil onen původně dobromyslný chlapík, kapitána, silně asociujícího Melvillova Achaba. Kapitána lodi odsouzené k záhubě, čímž ovšem nic nekončí – a tak i jeho cestující čeká další plavba, další kolo nekončícího cyklu zrození a umírání, a kapitán se pak pokaždé znovu zeptá: OK?

Byla již řeč o jisté jednotící linii Štouračovy práce – proč ještě nezmínit, jak při zpětném pohledu překvapí, v kolika continuovských letních projektech hrála roli voda (a nemohu si přitom odpustit asociaci na filmy Andreje Tarkovského). Ať již to bylo ve vodním příkopě zámku Kratochvíle, ve sklepeních staré písecké sladovny, či nyní v Malovicích samotných, vždy narazíme na vodu. A budeme-li se i nadále držet asociací, tedy na vodu, z níž život vychází, ale v níž také může – jako v Lodi – skončit. A opět se obrodit…

Celému vyznění představení pomáhá výtečná scénická hudba, nemluvě o profesionálních výkonech všech herců – což není samozřejmostí, připomeňme ještě jednou, že jde o soubor sestavený pouze pro tento konkrétní projekt, který se přitom v budoucnu již nikdy neopakuje. Projekt, který přitom, jako je tomu u Štourače ostatně vždy, klade na herce značné požadavky. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 3 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...