Recenze: Krotká poselství ruských dějin

Festivalový režisér Sergej Loznica (Moje štěstí, V mlze), kterého znají dobře v Cannes i Karlových Varech, natočil alegorickou, absurdní, autodestruktivní a atmosférickou artovku, jež je tak vzdáleně inspirovaná ruskou literární klasikou, že ji v ní téměř nenajdete. Jeho Krotká vstoupila do českých kin 12. října.

Nicméně Loznicovu Krotkou a Dostojevského Něžnou spojuje zranitelnost, bezmocnost a osamělost ústřední ženské figury, jež se snaží přežít uprostřed odcizeného davu, domluvit s nekomunikujícím světem a s tichou urputností předem poražených a stigmatem ruské nevolnické duše odolat aroganci mocnějších a silnějších.

Ostatně většina z těch, které na své beznadějné road movie protagonistka tohoto mysteriózního dramatu potká – při kličkování mezi ubíjející realitou, horečnatým snem a magickými představami – je mocnější a silnější nežli ona. Krotká Aljonka, jejíž jméno se jen letmo mihne dějem, jako by na něm nezáleželo (a taky že nezáleží), to nese se stoickou odevzdaností bezejmenné ženy, která se snaží přežít ve smečce, kde je člověk člověku vlkem a místo pohledu do očí se jen pokradmu pokukuje.

Krotká
Zdroj: Film Europe

Aljonka se vydala na cestu kvůli svému muži, který je ve vězení. Poslala mu za mříže balík s několika konzervami a kusy oblečení, ale zásilka se vrátila zpátky. Rozhodla se tedy, že mu ji doručí osobně. Vydává se na trpkou misi osamělé ženy v tísni, jež přijíždí do divného města na konci divného světa, na které dohlížejí busty Lenina a kde ještě mají ulici Dzeržinského. Vězení je tu svatým místem, bez něhož by město nebylo, neboť místní živí a lidé tu žijí buď v něm, nebo vedle něj, což (jak se posléze ukáže) vyjde téměř na stejno.

Imaginace v politickém kontextu

Po realistickém prologu pracuje Loznica stále více s alegorií, podobenstvím a metaforou, vrcholícími v teatrálně komponovaném finále, jež nastoluje nezodpovězenou otázku, co z viděného bylo snem či halucinací a co realitou? Navzdory téhle stylizované snové imaginaci a místy až magickému aranžmá si ale dává záležet na tom, aby byl zřejmý aktuální politický kontext.

Píseň sovětských tankistů vtlačí slzu do oka a vědomí, že se zase vyrábějí rakety, z nichž jedna dobře mířená by mohla zničit celou Ameriku, probouzí ztracenou hrdost. Loznica tlačí na politickou pilu, je tendenční a propagandistický, ale zároveň se nemůžete ubránit tísnivému pocitu, že také autentický a pravdivý.

Kafka s ruským přízvukem

Od první sekvence je jasné, že se nebude nikam chvátat. Kameraman Oleg Mutu buduje vizuál v dlouhých, deskriptivních a pečlivě komponovaných záběrech, navozujících bezútěšnou atmosféru. Vězeňské město je líčeno jako ostře střežená lokalita, zalidněná galerkou nechutných a na místním vězení parazitujících postav. Je to město, kde můžete zmizet, usnete-li v čekárně na nádraží, nebo skončit v kyselinové jámě. Je to svět ubíhající v režimu „chytneme, odsoudíme, napravíme a propustíme“.

Krotká se jím prodírá, v úsporném, sevřeném a výmluvném podání Vasiliny Makovcevy, která táhne tíhu snímku, jenž s ruským akcentem osciluje mezi Kafkou, Ionescem, hodně zasmušilým Kaurismäkim a Zvjagincevovým pronikavějším Leviatanem, jenž má téměř identicky přebouchlou stopáž.

Není to žádná převratná filmařina, spíše osobní a zneklidňující reflexe, která postsovětskou realitu nechápe jako diskontinuitu a z níž se Vladimir Putin nebude tetelit blahem. Občas je dobré připomenout, že vězení není jen nevlídný dům, obehnaný zdí a ostnatými dráty, a rovněž, že každý, kdo tvoří lid, je také (alespoň trochu) – člověkem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...