Recenze: Když děti chtějí rodinu. Film Pátá loď pluje do přístavu naděje

Jarce ze sídliště je deset, má tátu v čudu, mámu střídavě na baterky a na plech, babičku na kyslíku a kamarádí se jen s mravenci, ježkem a malým klukem Kristiánem, jehož lepší rodina ji nemusí. A tak to vezme do vlastních rukou a alespoň na krátkou dobu (na kterou nikdy nezapomene) si založí rodinu podle svých představ. Film Pátá loď je minimalistický, poetický realismus ve výmluvném dětském projevu a empatické režii Ivety Grófové.

Příběhy ze skutečného života jsou nezřídka silnější, upřímnější a pravdivější nežli scenáristická fikce. A tenhle příběh dívky, která si od života vzala jen to, co jí doposud odpíral, se v Česku před časem nějak takhle skutečně stal.

Jeho čistá upřímnost, pravdivost, síla a dojemně přímočará dětská logika zaujaly nejprve slovenskou výtvarnici a spisovatelku Moniku Kompaníkovou, podle jejíž novely natočila talentovaná Iveta Grófová (Až do města Aš) svůj druhý celovečerák, který nelze přehlédnout. A nepřehlédla ho ani dětská porota na Berlinale, která ho ocenila Křišťálovým medvědem za nejlepší film sekce Generation Kplus.

Navzdory tomu i navzdory neomezené přístupnosti (o které by bylo možné s dětskými psychology diskutovat) není Patá loď  filmem primárně určeným především dětskému divákovi.

Dětství bez laskavosti

Nehostinný domov s matkou, která se snaží (dokud to ještě jde) urvat v životě co se dá, věčně se potulující po mejdanech nebo se povalujících s dalším frajerem v permanentně rozestlané posteli či v lepším případě vyspávající opici z posledního tahu, a nerudnou babkou, které dochází kyslík, životní šťáva a chuť ještě o něco bojovat, protože všechny své bitvy stejně prohrála.

Pátá loď
Zdroj: CinemArt

To je drsný katapult, jenž Jarku, která není spokojena ani se svým jménem ani se svým životem, vyhání na ulici, jakoby tam chtěla najít něco, co doma najít nemůže. Něco, co prožívá ve svých snech, kdy se vznáší v perlivé vodě, která očišťuje a smývá z ní špínu, bídu a beznaděj tohoto světa bez lásky, bez laskavosti – bez soucitu.

A pak to nečekaně najde v kočárku pro dvojčata. Byla to náhoda, náhlé rozhodnutí, šílený nápad, jenž se urodil z jejího bolavého života a možná i pocitu, že ti dva prckové v povijanech jsou na tom podobně jako ona. A tak si je lhostejným městem odvezla na tajné místo, ztracené v bratislavských vinicích a přemluvila malého kluka Kristiána, aby tam spolu v zahradní chatce jejich čistého světa založili šťastnou „rodinu“.

Nelhostejný film

Iveta Grófová dokazuje i svým druhým opusem, že není režisérkou lhostejných či dokonce neosobních filmů, a filmová řeč pro ni není jen technický prostředek narace, ale výtvarná, dramatická i emotivní paleta výrazových možností, vytvářejících vizuál, který reál pouze nezaznamenává, ale podává o něm kreativní a výmluvnou výpověď.

„Kde sa slzy berú?“ ptá se ústřední píseň, jakoby chtěla navázat na otázku, kde se v malé Jarce vzala síla k velkému rozhodnutí vytvořit si razantním činem vlastní svět, který je lepší než ten dosavadní. A tak jsou v kočárku, který tlačí mezi vinicemi nikoli panenky ale dvě živá batolata a poetika magického realismu začíná makat na plné pecky, dirigovaná citlivýma rukama režisérky Ivety Grófové a kameramanky Denisy Buranové.

Přesvědčivé děti

Podmanivý vizuál, autentičnost námětu a brilantní herecké výkony dětských debutantů, kteří film táhnou, jsou tři hlavní plachty, které Pátou loď nesou k metaforické pointě open endu.

Vanessa Szamuhelová dokázala dát přehlížené, opomíjené a nemilované Jarce neokázalou hloubku a přesvědčivost a také vyjádřit varovný pocit, kam až může vést dětství bez lásky. Tenhle příběh vidíme jejíma dospělýma očima a skrze ni mu také rozumíme.

Skvěle ji doplňuje subtilní, ale je-li třeba i patřičně odhodlaný Kristián Matúše Bačišina a v tandemu jim to skvěle funguje, ať již pronášejí smuteční řeč při pohřbívání mrtvé kočky nebo usínají s batolaty na společné palandě v zahradním domku.

Vanessa Szamuhelová, Matúš Bačišin
Zdroj: Denisa Buranová/CinemArt

Dospělí tu spíš prudí v druhém sledu, což platí zejména o lehce hysterické, nepovedené mámě Lucii v podání další debutantky Kataríny Kamencové.

Dětské, a přitom dospělé vidění světa

Dojemně (ale nikoli ubrečeně) laděná a stopáží příjemná Pátá loď je sociální rodinné drama s artovými ambicemi, které má atmosféru dětského vidění světa, ale rozhodně není infantilní, ale překvapivě zralé a dospělé. Je to film spíše o pocitech a obrazech, nežli o ději a o slovech a jako takový nemusí oslovit každého.

Bezelstný dětský pohled z něj odečte především dobrodružství (které snad nebude vybízet k následování), dospělý pohled by měl zaregistrovat spíše varovný signál.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
před 3 hhodinami

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
včera v 11:02

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
včera v 07:30

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025
Načítání...