Recenze: Když děti chtějí rodinu. Film Pátá loď pluje do přístavu naděje

Jarce ze sídliště je deset, má tátu v čudu, mámu střídavě na baterky a na plech, babičku na kyslíku a kamarádí se jen s mravenci, ježkem a malým klukem Kristiánem, jehož lepší rodina ji nemusí. A tak to vezme do vlastních rukou a alespoň na krátkou dobu (na kterou nikdy nezapomene) si založí rodinu podle svých představ. Film Pátá loď je minimalistický, poetický realismus ve výmluvném dětském projevu a empatické režii Ivety Grófové.

Příběhy ze skutečného života jsou nezřídka silnější, upřímnější a pravdivější nežli scenáristická fikce. A tenhle příběh dívky, která si od života vzala jen to, co jí doposud odpíral, se v Česku před časem nějak takhle skutečně stal.

Jeho čistá upřímnost, pravdivost, síla a dojemně přímočará dětská logika zaujaly nejprve slovenskou výtvarnici a spisovatelku Moniku Kompaníkovou, podle jejíž novely natočila talentovaná Iveta Grófová (Až do města Aš) svůj druhý celovečerák, který nelze přehlédnout. A nepřehlédla ho ani dětská porota na Berlinale, která ho ocenila Křišťálovým medvědem za nejlepší film sekce Generation Kplus.

Navzdory tomu i navzdory neomezené přístupnosti (o které by bylo možné s dětskými psychology diskutovat) není Patá loď  filmem primárně určeným především dětskému divákovi.

Dětství bez laskavosti

Nehostinný domov s matkou, která se snaží (dokud to ještě jde) urvat v životě co se dá, věčně se potulující po mejdanech nebo se povalujících s dalším frajerem v permanentně rozestlané posteli či v lepším případě vyspávající opici z posledního tahu, a nerudnou babkou, které dochází kyslík, životní šťáva a chuť ještě o něco bojovat, protože všechny své bitvy stejně prohrála.

Pátá loď
Zdroj: CinemArt

To je drsný katapult, jenž Jarku, která není spokojena ani se svým jménem ani se svým životem, vyhání na ulici, jakoby tam chtěla najít něco, co doma najít nemůže. Něco, co prožívá ve svých snech, kdy se vznáší v perlivé vodě, která očišťuje a smývá z ní špínu, bídu a beznaděj tohoto světa bez lásky, bez laskavosti – bez soucitu.

A pak to nečekaně najde v kočárku pro dvojčata. Byla to náhoda, náhlé rozhodnutí, šílený nápad, jenž se urodil z jejího bolavého života a možná i pocitu, že ti dva prckové v povijanech jsou na tom podobně jako ona. A tak si je lhostejným městem odvezla na tajné místo, ztracené v bratislavských vinicích a přemluvila malého kluka Kristiána, aby tam spolu v zahradní chatce jejich čistého světa založili šťastnou „rodinu“.

Nelhostejný film

Iveta Grófová dokazuje i svým druhým opusem, že není režisérkou lhostejných či dokonce neosobních filmů, a filmová řeč pro ni není jen technický prostředek narace, ale výtvarná, dramatická i emotivní paleta výrazových možností, vytvářejících vizuál, který reál pouze nezaznamenává, ale podává o něm kreativní a výmluvnou výpověď.

„Kde sa slzy berú?“ ptá se ústřední píseň, jakoby chtěla navázat na otázku, kde se v malé Jarce vzala síla k velkému rozhodnutí vytvořit si razantním činem vlastní svět, který je lepší než ten dosavadní. A tak jsou v kočárku, který tlačí mezi vinicemi nikoli panenky ale dvě živá batolata a poetika magického realismu začíná makat na plné pecky, dirigovaná citlivýma rukama režisérky Ivety Grófové a kameramanky Denisy Buranové.

Přesvědčivé děti

Podmanivý vizuál, autentičnost námětu a brilantní herecké výkony dětských debutantů, kteří film táhnou, jsou tři hlavní plachty, které Pátou loď nesou k metaforické pointě open endu.

Vanessa Szamuhelová dokázala dát přehlížené, opomíjené a nemilované Jarce neokázalou hloubku a přesvědčivost a také vyjádřit varovný pocit, kam až může vést dětství bez lásky. Tenhle příběh vidíme jejíma dospělýma očima a skrze ni mu také rozumíme.

Skvěle ji doplňuje subtilní, ale je-li třeba i patřičně odhodlaný Kristián Matúše Bačišina a v tandemu jim to skvěle funguje, ať již pronášejí smuteční řeč při pohřbívání mrtvé kočky nebo usínají s batolaty na společné palandě v zahradním domku.

Vanessa Szamuhelová, Matúš Bačišin
Zdroj: Denisa Buranová/CinemArt

Dospělí tu spíš prudí v druhém sledu, což platí zejména o lehce hysterické, nepovedené mámě Lucii v podání další debutantky Kataríny Kamencové.

Dětské, a přitom dospělé vidění světa

Dojemně (ale nikoli ubrečeně) laděná a stopáží příjemná Pátá loď je sociální rodinné drama s artovými ambicemi, které má atmosféru dětského vidění světa, ale rozhodně není infantilní, ale překvapivě zralé a dospělé. Je to film spíše o pocitech a obrazech, nežli o ději a o slovech a jako takový nemusí oslovit každého.

Bezelstný dětský pohled z něj odečte především dobrodružství (které snad nebude vybízet k následování), dospělý pohled by měl zaregistrovat spíše varovný signál.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 1 hhodinou

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 3 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 9 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...