Recenze: Divadelní Pýcha a předsudek má lehkost a módní střih

Činohra Národního divadla uvedla premiéru dramatizace známého románu anglické spisovatelky Jane Austenové Pýcha a předsudek. Přes dvě stě let stará látka získala v režii Daniela Špinara lehkost a módní střih. Přehlídka námluv ironicky vybarvuje konvence sňatků z rozumu i vnitřní citová pnutí zamilovaných.

Agilní matka chce bohatě provdat všech svých pět dcer. Pohádku pro dospělé líčí současní tvůrci populárně, mnohem méně romanticky než stejnojmenný televizní seriál či film. Zábavnost pojetí (moderní plesové choreografie, svižná hudba, rytmizace domácích událostí Bennetových štronzem a zvukem spouště fotoaparátu) funguje především v první polovině inscenace, poté se zaběhnutá dynamika vytrácí ve prospěch „běžného“ děje. Jevištního zpracování se titul u nás dočkal už před devíti lety ve Slováckém divadle v režii Radovana Lipuse.

Omylný první pohled

„Pýcha a předsudek je založena na mluvních gestech specifické kvality: pomluva, mínění, nedorozumění, překrucování, odposlechnutý hovor, vyznání lásky formou hádky,“ vysvětluje dramaturg novinky Milan Šotek. Těžištěm zápletek často bývá mylný odhad zúčastněných, Austenová dokonce nazvala první verzi románu First Impressions/První dojmy. A v tomto duchu vztahových impresí běží i Špinarova adaptace.

2 minuty
Reportáž: Pýcha a předsudek v Národním divadle
Zdroj: ČT24

Ta dosahuje zvýraznění jednotlivých figur mimo jiné tím, že je nechává o sobě promlouvat. Forma monologických vizitek pomůže divákovi v orientaci a zároveň podpoří linii vyprávění. Rodinu Bennetových opakovaně představí sarkastický otec, rodinná stafáž rámuje začátky obou polovin. Scénu po většinu času zalidňují početnější skupiny postav, pohybová práce s nimi je velmi dekorativní, což umocňuje i světelný design, využívající podsvícení a pohyblivé kužely reflektorů nad jevištěm.

Co ale neomylně zaujme na první pohled i případné nepříznivce anglické love story je scénická výprava (Lucia Škandíková) v podobě řezu domem. Police knihoven s lampami slouží jako prolézačky k hraní ve více úrovních, nekonečně dlouhou pohovku zdobí stěny květované tapety, motiv květů mají též šaty žen. Prostor před domem, jakýsi bazén (prázdné orchestřiště s kovovým žebříkem) představuje intimní zónu aktérů, jejich duševní ponor. Zde se odehrávají důvěrné dialogy dvojic.

Najít svého Darcyho

Scénografii provází atribut papírové loďky, znak vzkazu, dopisu, cesty. Symbolicky patří k sebevědomému sexy Darcymu (Pavel Batěk), nezvykle málomluvnému hybateli dění. V jeho tanečním sále probíhají stěžejní setkání, hrdinové mluví do mikrofonů vnitřní monology, běžné repliky, obsahy korespondence. Patrně by šlo vše dobře vyjádřit i bez zvukové techniky, možná mikrofony zpodobují určité odosobnění.

Pýcha a předsudek
Zdroj: Národní divadlo Praha/Patrik Borecký

Zaujme nezdolná energie nervní a přesto tmelící matky Bennetové (Lucie Juřičková), komika otce a knihomola Benneta (David Prachař), elegance i razance bohaté Lady Catherine (Iva Janžurová), nepřehlédnutelná persóna tetičky Gardinerové (Eva Salzmannová), herecký styl směšného nápadníka Collinse (Filip Rajmont). Ze sester Bennetových pak nejvíce vyniká Eliza (Magdalena Borová). Vlastně je svým projevem méně stylizovaná a tím i více lidská. Proměna, kterou spolu s Darcym procházejí, reprezentuje citovou transformaci se vším všudy.

Představení Pýcha a předsudek sleduje i jistý marketingový záměr. Když nevezmete svoji drahou polovičku do divadla, vezme ona vás, protože pana Darcyho chce poznat každá. Ať už ho hraje blonďák Pavel Batěk nebo hnědovlasý Colin Firth. Nejbližší příležitost k společnému průzkumu Pýchy a předsudku máte v neděli 4. prosince.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
před 13 hhodinami

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
před 19 hhodinami

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
před 22 hhodinami

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
včera v 10:39

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
29. 5. 2025

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
29. 5. 2025
Načítání...