Recenze: Austrálie (tak, jak ji neznáme)

Austrálie jako země dramatického konfliktu mezi původní zotročovanou rasou domorodých "austráčů" (aboriginies), jak jsou ve snímku označování, a nadřazenou rasou bílých. Austrálie jako zosobnění ideálu amerického Divokého Západu s farmami v nekonečné stepi, drsnými honáky dobytka a přírodním způsobem života v podobě, jaká už začátkem 2. světové války neměla na světě obdoby… Film Austrálie lze doporučit každému divákovi - nabízí totiž po dlouhé době podívanou na strhující obrazové úrovni v solidním hereckém provedení a dějem, který není bez chyb, ale s ambicí.

Námět filmu působí jako záminka pro úvahu nad stavem Austrálie a jejího způsobu života, kde mají lidé k přírodě opravdu blízko a současně vyznání lásky tvůrců k rodné zemi.

Režisér

Baz Luhrmann proslul ve světové kinematografii především svým vizuálně odvážným zpracováním klasických námětů. Zaujal už svým raným dílem Romeo a Julie (1996) v podání Leonarda Di Capria a Claire Danes, které zasadil do moderního rámce střetu dvou gangů, přitom zachoval tradiční strukturu děje Shakespearovy tragické hry, v některých částech dokonce převedené do písňové formy s moderním hudebním aranžmá. Dalším předělem v režisérově kariéře se stal film Moulin Rouge (2001), kde se ve svérázně muzikálové formě nechává inspirovat klasickým pařížským nočním kabaretem ve stylizovaném obrazovém rámci Paříže počátku 20. století - v hlavní roli krásné divy, skvělé tanečnice, pěvkyně i romantické hrdinky Nicole Kidman.

Po nezahájeném projektu filmu o Alexandru Velikém Luhrmann přichází po řadě let s novým titulem s příznačným názvem Austrálie, kde včetně sebe angažuje řadu tvůrců v této zemi narozených (Nicole Kidman, Hugh Jackman).

Austrálie

Režie: Baz Luhrmann

Hrají: Nicole Kidman (Lady Ashley), Hugh Jackman (Drover), David Wenham (Neil Fletcher), Bryan Brown (King Carney), Brandon Walters (Nullah)

Režijní zpracování je tentokrát na Luhrmanna nebývale „klasické“ - inovací je graficky výtvarné zpodobnění hrdinčina přesunu z Anglie do Austrálie šipkou na pozadí znaků fašistického Německa a Japonska v symbolech počátku 2. světové války i magický podtext příběhu, do kterého zasahují všudypřítomné čáry a kouzla domorodců v nápěvové podobě.

Film je netradičně vyprávěn úhlem pohledu malého míšence Nullaha (Brandon Walters), v jehož postavě se spojují rasy bělochů i původních obyvatel. Tradiční westernový námět soupeření mezi dvěma farmářskými rodinami, konkrétně mezi nepřejícím a mocným Carneym a fyzicky slabou, nicméně vnitřně odhodlanou Lady Ashleyovou, dědičkou australského panství, nepřekvapuje dějovými zvraty, spíše strhující obrazovou formou v napínavém tempu. Údernost scén tisícihlavého dobytka, ženoucího se skalnatou stepí za účasti pouhé šestice honáků, nebyly v kinematografii k vidění od kultovních buvolích sekvencí ve filmu Tanec s vlky.

Hlavní postavy, vedlejší postavy a postavičky

Je také velmi příjemné nechat se unášet krásnou Lady Ashley v podání Kidman, měnící se z rozmazlené anglické fifleny v odhodlanou australskou bojovnici a naopak drsného honáka Drovera mužného Hugha Jackmana, kterak se mění v jejího romantického milence. Hlavním postavám konkurují nikoliv prostorem, ale svou výrazností postavy vedlejší. Jedná se především o malého chlapce Nullaha s velkýma očima, ale hlubokou duší, spojující věcnost bílé rasy s animální podstatou domorodců.

Šaman „King George“ je v tomto směru bytostným představitelem rasy původních obyvatel, zatímco záporný hrdina Neil Fletcher (David Wenham) zase klasickým bílým vykořisťovatelem s ironickým heslem „hrdost neznamená moc“. V ještě menších rolích obdivujeme živost postaviček, které toto černobílé rozlišení lidsky relativizují. Například domorodec, obětující se za míšenecké děti při japonské invazi, bílý ruský antisemitista, nalévající nakonec domorodci v hospodě přes rasový zákaz, anebo účetní - opilec, obětující se hrdinsky pro blaho svých přátel.  

Tři filmy namísto jednoho

Přes strhující obrazové zpracování a herecké výkony je hlavní slabinou filmu děj, který jako by v sobě obsahoval nejméně tři závěry. Tento moment působí dojmem nastavované kaše, i když velmi kvalitní chutě. Hlavní westernová linie končí porážkou zloducha Carneyho teamem lady Ashleyové, kde dobro hrdě vítězí a zlo je potrestáno. Následně se rozvíjí nový film o mileneckém rozkolu mezi oběma hlavními hrdiny a dramatu odvedení malého adoptovaného míšence do dětského zajateckého tábora pod rouškou křesťanské misie, abychom v závěru navázali na film o japonské zdrcující invazi na australský přístav Darwin včetně útoku na dětskou míšeneckou misii a její záchranu vracejícím se Droverem a jeho pomocníky.

Tato dějová nesourodost působí poněkud rušivě a nastiňuje tvorbu postupující od symbolu Austrálie k vymýšlení příběhu, který by ji co nejšířeji popsal. Vytknout scénáři by se dala i jeho naprostá předvídatelnost, včetně schematičnosti dobra vítězícího až na výjimky nad zlem.

V závěru vyniká dramaticky silný konec. Chlapecký míšenec odhazuje boty, aby odešel se svým domorodým dědečkem do stepi po způsobu předků na zkušenou před zraky svých bílých adoptivních rodičů. Především „je to naše Austrálie“, jak symbolicky pronáší Drover, Austrálie pro domorodé i bílé.

Film Austrálie lze doporučit každému divákovi. Nabízí totiž po dlouhé době podívanou na strhující obrazové úrovni v solidním hereckém provedení a dějem, který není bez chyb, ale s ambicí. Pokud si odmyslíme určitou naivní strojenost dějových linií, zbývá nám skvělá zábava s vyšším smyslem a upřímně řečeno, není to hlavní důvod, proč většina z nás chodí do kina?

Celkové hodnocení: 75 %

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 21 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...