Obraz malířky Toyen „Původ pravdy“ byl v aukci prodán skoro za 9,5 milionu korun. Olej na plátně z roku 1952 patří mezi autorčiny přední poválečné práce. Malířka je mezi českými sběrateli oblíbená, její nejdražší obraz „Šero v pralese“ byl vydražen za 36 milionů korun.
„Původ pravdy“ od Toyen se vydražil téměř za 9,5 milionu korun
Dílo „Původ pravdy“ se zařadilo na dvanácté místo malířčiných nejdráže prodaných děl na tuzemských aukcích. Vyvolávací cena obrazu byla sedm milionů korun.
Olej na plátně z roku 1952 je podle odborníků jedním z nejdůležitějších poválečných autorčiných obrazů. Byl mnohokrát publikovaný a vystavovaný, poprvé na samostatné výstavě Toyen v galerii A l´Étoile scellée (1953), kterou vedl velký ctitel Toyen Charles Estienne.
Z amorfní, zvrásněné červené plochy, zaplněné záhyby a trhlinami se na obraze náhle zhmotňuje tvar proti sobě plujících zelených ryb, které se dotýkají, téměř jako by se líbaly, přičemž se zdá, že diváka pozorují. Představují jakési náhle oživlé fosilie, které se vynořily z bezčasí.
Toyen v obraze podle textu v katalogu vyhrotila dojem iluze a lability, dokázala vyjádřit vratkost, kdy se dokonce zdá, že spodní část amorfního tvaru by mohla odkazovat na obrysy jejích torz ze surrealistického období roku 1934. Z hlediska poválečného díla Toyen náleží tento obraz k nejzávažnějším svým výtvarným pojetím i myšlenkovým pozadím.
Toyen je v oblibě i za hranicemi
Obrazy Toyen nejsou jen hity tuzemských aukcí, patří také k nejdráže prodávaným dílům českých výtvarných umělců v zahraničí. Loni k nejdražším bohemikům patřila vedle tvorby Toyen, Františka Kupky a Josefa Šímy také díla Františka Muziky či Františka Foltýna.
Loni se na zahraničních aukcích prodaly dva oleje od Toyen z poválečného období, draženy byly v rozmezí ani ne tří týdnů v Londýně a Paříži. Překonaly nakonec více než dvojnásobně horní hranice odhadních cen a prodaly se v přepočtu za zhruba 11,6 a 11 milionů korun.
Toyen (1902 až 1980), vlastním jménem Marie Čermínová, je podle odborníků jednou z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění 20. století. V letech 1925 až 1929 působila v Paříži, kde společně s Jindřichem Štyrským rozvíjela původní český malířský směr artificialismus, který představoval osobitou a poetickou alternativu k tehdejší geometrické abstrakci i surrealismu.
Do metropole nad Seinou se pak Toyen definitivně vrátila v roce 1947 a zůstala věrná surrealistickému hnutí. Ve svém díle reflektovala i válečné katastrofy a celé její dílo prostupuje téma erotiky.
V roce 2000 připravila její velkou retrospektivní výstavu Galerie hlavního města Prahy. Navštívilo ji tehdy téměř 70 tisíc diváků, což je dnes číslo v tuzemském galerijním provozu nevídané. Velká sběratelská hodnota díla Toyen vede i k tomu, že autorka patří mezi ty umělce, kteří jsou v tuzemsku nejčastěji paděláni.