Margita Titlová patří k výrazným výtvarným osobnostem generace osmdesátých let. První velkou retrospektivu jí ale až nyní připravila Galerie hlavního města Prahy. Průřez čtyřmi dekádami tvorby zastřešuje název Purpurová vertikála. Právě tou výtvarnice označuje pro ni důležité propojení mezi sebou, dílem a jeho diváky.
Purpurovou vertikálu výtvarnice Margity Titlové vidí ti, kdo si ji představí
Už jako studentka Akademie výtvarného umění se chtěla Margita Titlová osvobodit od stereotypů. Zaujalo ji konceptuální umění a performance. Pro svůj průzkum zvolila konfrontaci vlastního těla s geometrickými a silovými poli v přírodě a později také v interiéru.
Postupně upustila od tradičních postupů, místo štětce používá rtěnku i prostý dotyk vlastních rukou. Svou zkušenost se snaží na diváka přenést co nejpříměji, nejpravdivější podle ní je právě dotyk.
„Dotyk v prostoru vizualizuji různými technikami, zejména Kirlianovým přístrojem, který snímá energii lidského těla. Když se ho dotýkáme, snímá energetický stav toho, jak na tom člověk zrovna psychicky i fyzicky je,“ upřesnila Margita Titlová. Vždy ji prý zajímala vizualizace něčeho skrytého, co nevidíme.
Purpurová vertikála, která dala výstavě název, vyjadřuje snahu umělkyně propojit sebe a své dílo – a také své dílo a ty, kteří ho budou vnímat například v galerii. „Purpurovou vertikálu si může člověk představit jako vizuální sochu. Není to reálné, je to jen věc hlavy, kdy si člověk představí, že purpurová barva propojuje dvě věci,“ vysvětluje.
Jako umělkyně se Margita Titlová vrhá do stále nových experimentů. Její dílo je mnohdy plastické, někdy využívá magnetismu i jiných fyzikálních jevů. Vedle abstraktních děl pracuje i s konkrétními fotografiemi z rodinného archivu. Vychází z alchymie, stejně jako nových technologií. „Její rozmanité dílo je těžké obsáhnout komplexněji,“ podotýká ředitelka GHMP Magdalena Juříková.
Purpurovou vertikálou mohou sebe a díla Margity Titlové propojit návštěvníci výstavy do 14. května.