První pěvec, který prodal milion desek. Carusovi ke slávě pomohl talent i fonograf

O Enricu Carusovi se říkalo, že svým zpěvem dokáže roztříštit křišťálový pohár, hudebně vzdělávat se přitom začal až v osmnácti letech. Bylo mu lehce přes dvacet, když jako operní pěvec debutoval na scéně v Neapoli, kde se 25. února před sto padesáti lety narodil. Ve svém rodném městě, kde jeho jméno ponese brzy nové muzeum, také zemřel. Už jako umělec světového věhlasu. Ke slávě a slušnému jmění mu kromě neobyčejného talentu pomohla také technika. Caruso – příznivec moderních technologií – ke zvěčnění svého hlasu využíval tehdejší vynálezy, jako byl fonograf a gramofon.

Enrico Caruso se narodil do na děti početné, ale jinak chudé dělnické rodiny. Hudební nadání zdědil zřejmě po rodičích, Enricovy pěvecké ambice ve skrovných poměrech podporovala zvláště jeho matka.

Talentovaný „zjev statného mužství“

Zpočátku zpíval na ulici, v kavárnách a na různých večírcích. Profesionálně debutoval v polovině devadesátých let předminulého století v neapolském divadle v dnes už zapomenutém kuse L'Amico Francesco amatérského skladatele Maria Morelliho.

První velkou roli dostal Caruso v nastudování opery Feodra v Miláně v roce 1898. Zpíval na předních operních scénách – milánské La Scale, v londýnské Královské opeře Covent Garden, v petrohradském Mariinském divadle či v Teatro Colón v Buenos Aires.

„Zjev statného mužství. Černé oči blýskají duchem a bystrostí. Široká poctivá tvář září upřímností a důvěrou. V jeho úsměvu je cosi z neapolského uličnictví,“ napsal o Carusovi v roce 1913 divadelní kritik a ředitel Lessingova divadla v Berlíně Oscar Blumenthal.

Hvězdou Metropolitní opery

Vrcholem Carusovy kariéry i slávy bylo působení v Metropolitní opeře (MET) v New Yorku, kde debutoval 23. listopadu 1903 jako vévoda z Mantovy v nové produkci Verdiho Rigoletta. V pozici prvního tenora na newyorské scéně zůstal následujících osmnáct sezon.

Jakou byl hvězdou, dokládá i doložka v jeho smlouvě, která Carusovi, silnému kuřákovi dovolovala zapálit si i tam, kde jinak byla manipulace s ohněm přísně zakázána. Když měl mistr chuť na cigaretu, chodil za ním pro jistotu hasič s vědrem vody. Pěvcovým furiantským kouskem bylo vydechovat při zpěvu kouř, který do plic natáhl v portále těsně před výstupem.

Ani za pět set let se nezaplní jeho místo, psala Destinnová

Carusovou častou jevištní partnerkou v MET byla česká sopranistka Ema Destinnová. Rád s ní účinkoval například v Pucciniho Tosce, kde zpíval jednu ze svých nejoblíbenějších rolí – Maria Cavaradossiho. A zůstat s ní chtěl i mimo divadlo, jeho žádost o ruku ale nebyla vyslyšena.

Emma Destinnová a Enrico Caruso (1907)
Zdroj: ČTK

„Nikdo ani za pět set let nezaujme jeho místo. Budou jiní pěvci, kteří budou okouzlovat, ale nikdy již nebude hlasu tak ojedinělého a tak bohatého barvou a krásou!“ napsala Emma Destinnová (pro newyorské publikum Emmy Destinn), když Caruso zemřel.

V nejlepších letech dosahoval pěvcův hlas až k vysokému (dvoučárkovanému) C, přestože ho nikdy nezpíval lehce. Lehce mu nebylo ani v prosinci 1920, kdy vystoupil na svém posledním newyorském koncertě. Zdravotní potíže ho donutily odejít ze scény, zemřel nedlouho poté, v srpnu 1921, nebylo mu ani padesát.

Poslední chvíle života trávil v rodné Neapoli, kde se letos v létě má otevřít nové muzeum věnované tomuto pěvci.

Caruso pochopil potenciál nahrávacího průmyslu

Caruso byl „prvním pěvcem v dějinách světové hudby, který pochopil a využil obrovský potenciál nahrávacího průmyslu“, zdůraznil italský ministr kultury Gennaro Sangiuliano.

Když Edison představoval veřejnosti fonograf, měl představu, že zařízení, které bylo na staniolový váleček schopné zaznamenat několik desítek vteřin hlasu či hudby, poslouží hlavně v kancelářích nebo při výuce jazyků. Hlavní využití ale našel při nahrávání hudby, od šlágrů až po operu.

Caruso díky fonografu svůj hlas zvěčnil poprvé v roce 1902, později ho se stejným průkopnickým nadšením vyměnil za technicky pokročilejší gramofon.

Možnosti, které technické novinky přinášely, vítal. V lednu 1910 si například jeho provedení árií z oper Sedlák kavalír a Komedianti přišli poslechnout návštěvníci několika desítek sálů, kam hudbu i zpěv dopravil jeden z prvních rozhlasových vysílačů. S Carusem tehdy zpívala také Destinnová.

Podle kurátorky neapolského muzea Laury Valenteové byl Caruso prvním umělcem, který prodal milion desek. A z otevřenosti vůči pokroku netěžil jen pěvec, ale i jeho posluchači, včetně těch současných. Zanechal po sobě totiž stovky zvukových záznamů pořízených v počátcích gramofonového průmyslu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...