Téměř čtyřicet let čekala divadelní hra Heinera Müllera Pověření na uvedení v Česku. Teď ji připravily hned dvě scény. Jednou z nich je soubor Lachende Bestien, který inscenaci uvádí v pražské Venuši ve Švehlovce.
O málokterém současném německy píšícím dramatikovi se tak ostře diskutovalo jako právě o Heineru Müllerovi (1929–1995). Jeho hry nevyhovovaly žádné ideologii.
V Pověření, které vyšlo česky knižně před deseti lety, se v roce 1979 odvážně pustil do Velké francouzské revoluce a tématu otroctví a kolonialismu. „Jde o velmi obecné a zároveň konkrétní téma lidské emancipace, protože každá revoluce se k ní vrací,“ podotýká režisér Michal Hába ze souboru Lachende Bestien.
Müller francouzskou revoluci proplétá s Haitskou revolucí, která se odehrávala ve stejnou dobu. Vzpoura otroků vedla ke konci otroctví a založení republiky Haiti, Francie tak přišla o jednu ze svých tehdy nejvýnosnějších kolonií.
Každou nohou jinde
Sám Müller, který žil ve východním Německu, o potřebě emancipace věděl své. „Sedím na Berlínské zdi – jednou nohou na Východě a druhou na Západě,“ říkával. A do poslední chvíle svého života se po sjednocení obou částí země snažil ve svých hrách o důslednou reflexi společenské situace v Německu.
„Müller dokázal vrátit magii tím, že se vrátil k básnivosti, jeho postavy zároveň nejsou realistické,“ popisuje autorův význam pro divadlo Michal Hába. Soubor Lachende Bestien, v němž působí, se programově věnuje právě německé dramatice.
Pověření mělo v jeho nastudování českou premiéru 12. ledna. Už na středu chystá premiéru své inscenace dramatu Heinera Müllera také brněnské HaDivadlo. V režii Jiřího Pokorného.






