Pompeje - dávivý příděl CGI magmatu, klišé a vykrádaček

Gladiátorský příběh, pozdně antické dobrodružství, romance, masakrovaná přírodním živlem, a jedna z nejznámějších světových katastrof, uškvařená ve vražedném pyroklastickém oblaku při tisíci stupních Celsia. „To by bylo,“ řekl si na vratkých nohou megalomansky rozkročený režisér Paul W. S. Anderson, „aby si z toho (skoro) každý něco nevybral!“ A všechno to napral do jednoho zhruba stominutového filmu za sto milionů dolarů, které se, jak to tak zatím vypadá, zřejmě jen tak nevrátí. Jedna minuta za milion - nekupte to!

Nic mi do toho není, ale přiznávám, že jsem docela zvědavý, jestli se v dohledné době najde hejl nebo někdo, kdo potřebuje rychle vyprat nějaké drobné, který do nějakého dalšího Andersenova projektu nasype takový balík (anoncovaný Resident Evil 6, kde bude P.W.S.A. zřejmě tradičním koproducentem, samozřejmě nepočítám). Krátce potom, co jsme byli svědky comicsového Vzestupu říše a vlastně jen několik málo století po Řecko–perské válce, kterou reflektoval, explodoval Vesuv a do kin přichází, erupcemi a robustním soundtrackem Clintona Shortera podmalovaný, velkorysý katastrofický slepenec Pompeje.

Zásadní rozdíl mezi oběma snímky je v tom, že zatímco Vzestup koncentrovaně směřoval k velkým námořním bitvám a všechny další ornamenty v něm byly jen okrajové a podružné, v Pompejích hází Anderson do základního katastrofického hrnce všechno, co má zrovna po ruce: gladiátorské akce, osudově nenaplnitelnou love story mezi nerovnými, kličkování mezi rozžhavenými lávovými projektily i devastující tsunami, jež se vzedmula v Benátském zálivu. Bezstarostně tak pohazuje se svým divákem mezi formáty, aniž by se nějak viditelně pro nějaký rozhodl, až všechno definitivně a svým způsobem úlevně smete gigantická erupce probuzeného vulkánu.

Další významný rozdíl pak spočívá v tom, že jsou Řekové ve Vzestupu hrdinové vítězící nad perskou přesilou – ale Římané v Pompejích jsou (zejména v podání senátora Cassia a jeho vidláků) pěkní hajzlové, kteří vyvraždili celý Milův rod, matce před jeho dětskýma očima usekli hlavu, a poslali ho tak na cestu pomsty do gladiátorské arény. O něco podružnější rozdíl je pak v tom, že Australan Sullivan Stapleton jako Themistokles vypadá v čele Řeků více jako skutečný bojovník, zatímco Angličan Kit Harington alias Milo vypadá spíše jako manekýn či metrosexuál, jenž se nedopatřením ocitl v aréně. A to navzdory tomu, že ho jeho musculus rectus abdominis, tvrdě vyrýsovaný ve fitku, musel stát litry krvavého potu a u pánského publika bude vyvolávat pocit méněcennosti, zatímco dámám zjitří fantazii.

Zdá se, že tvůrci Pompejí prostě potřebovali nějak naplnit (zabít?) čas před výbuchem, a tak nechali v prologu barbarsky vybít Milův rod „koňáků“, kteří umí jezdit v sedle dřív než chodit. Když se jako dítě a jediný potomek vyhlazeného rodu vyhrabal z hromady mrtvol, byly už v jeho tváři rysy zasmušilého bojovníka, který později v gladiátorské aréně naporcuje každého, kdo se mu postaví do cesty (a že jich fakt nebude málo). Aby to nebylo tak monotónně fyzické, je přihozen motiv nerovné a tudíž nenaplněné (rozuměj nekonzumované) lásky k poněkud unylé dceři místní honorace Cassii a první hoďka je v pohodě doma. S přihlédnutím k tomu, co potom následuje, je třeba říci díky za ni, protože řežby v aréně, jež jsou její součástí, jsou tu slušně natočené a můžete se při nich dobře bavit, když se nebudete příliš nimrat v tom, jestli jste tohle již někdy a lépe neviděli třeba ve Spartakovi nebo Gladiátorovi.

Snaha hledat styčné body a srovnávat v jednotlivostech s Titanicem mi pak připadá jako mazaná snaha, jak se nenápadně svézt na jeho vlně, neboť počínaje příběhem přes režijní aranžmá a invenci až po herecké výkony se jedná o srovnání neporovnatelného. Je sice pravda, že v obou případech se jedná o vysokorozpočtový katastrofický opus podle skutečné události, kde zařvala spousta lidí a odehrála se nemilosrdným, přírodním živlem zmasakrovaná love story těch, kteří na ni podle svých společenských statutů neměli nárok. Ale také je pravda, že zatímco Cameronův opus doháněl empatické a spoluprožívající publikum k slzám, Andersenovy jen jakoby letmo a povrchně naskicované postavy a jejich osudy vám budou spíše u paty, takže mohou být tací, kteří budou pociťovat konec jejich pinožení jako úlevný akt milosrdenství. A najde se možná i pár takových, kteří budou tajně doufat, že nanicovatou Cassii nakonec sbalí zvrhlý senátor Corvus, což by mohlo vygenerovat alespoň nějakou výživnější postelovou scénu, která by opravňovala přístupnost až od patnácti let.

Milostný motiv je tu mezi výrony vulkánu vražen nepřesvědčivě a nezáživně (aniž sám nějaký vyprodukuje), takže nikoho nezbourá ani nevzruší, a to i proto, že není dotažen alespoň do nějaké vděčné erotické scény, která by prostopášným Pompejím i zaláskovaným protagonistům, kteří beztak nemají co hrát, určitě slušela.

Zato o jalové, prázdné a patetické plky typu: „Až tě zabiju, budu svobodný,“ či „Žádný gladiátor by neměl zemřít zezadu,“ případně „Za všechny na smrt jdoucí tě zdravím,“ tu není nouze, takže si docela oddychnete, když je plané žvanění přehlušeno chrlením ohnivého deště a rachotem devastující tsunami. Katastrofické filmy zpravidla nebývají založeny na charakterním a psychologickém herectví, což tady platí beze zbytku o ústředním, vlažně fungujícím tandemu, který tvoří zasmušilý, ale v podstatě nepřesvědčivý gladiátor Kit Harington a jeho osudová, leč nedosažitelná žena Emily Browningová, která snaživě, ale v zásadě spíše mechanicky střídá tři základní polohy: ublížená, vydřená a nešťastně zamilovaná, s čímž si v jednoduše vystavěné popkornovce úplně vystačí.

A tak o něco lépe vycházejí spíše figury z druhého sledu, mezi nimiž je zajímavá účast hvězdy Matrixu Carrie Anne Mossové a nepřehlédnutelně tu ční (již svými parametry) král gladiátorské arény, frajer rudokodělného masakrování a absolvent práv na londýnské Královské akademii Adewale Akinnuoye-Agbaje. Původně si to sice měli s Milem rozdat na život a na smrt, neboť je třeba, aby jeden zemřel pro svobodu druhého, ale místo toho se z nich stánou největší kámoši, což k již uvedeným žánrům (aby toho nebylo málo) přihazuje ještě formát antické buddy movie. A opět se tu potvrdilo, o co jednodušší to i v průměrných až blbých filmech mají záporáci, jakým je tady agresivní úchylák a senátor Kiefer Sutherland, jenž si svůj dekadentní part evidentně užívá a vryje se vám možná nejvíce do paměti, z jinak snadno zapomenutelného castingu.

Anderson tu naaranžoval několik koukatelných bojovek v gladiátorské aréně, své herce evidentně příliš nevedl, protože stejně nebylo odkud a kam, disciplinovaně seřadil očekávané (a zatraceně si dával pozor, aby nikoho ničím nepřekvapil), včetně dvou závěrečných soubojů nejlepších borců a finálního polibku v rauši ohnivého přívalu. Všechno je prostě, jak má být! Vesuv se v prvních dvou třetinách katastrofického spektáklu připomíná jen občasnými záchvěvy země, ale protože místní nejsou žádní vulkanologové, hází na to bobek, ale pak, když vulkán promluví, jde všechno rychle do kopru a běsnění živlu prolnou již jen závěrečné souboje, polibek, který dokládá, že nemusí být vždy nutně jen symbolem happy endu a finále, které vzdáleně připomíná Trierovu Melancholii.

Bez zásadnějších nápadů a překvapivých, dramatických zvratů jsou tyhle Pompeje z dílny Paula W. S. Andersona, po němž nelze požadovat, aby překročil vlastní stín. Přinášejí očekávaný výplach, který se lépe absolvuje s titulky nežli dabingem (což není nic překvapivého). Vcelku oprávněný příplatek za 3D vynese to, že budete mít párkrát nutkání ucuknout před letícím rozžhaveným šutrem. K tomu si přihoďte koňské dostihy mezi rozžhavenými lávovými projektily, všepohlcující smršť žhavých plynů a rozpálených kamenů a iluzi energie, jež je statisícinásobně větší nežli ta, která vznikla při explozi atomové bomby svržené na Hirošimu. A dojde vám, že příběh zamilovaného gladiátora, intrikánského senátora a po skutečné lásce toužící Cassie, je takhle chatrně sešit, protože je tu jen proto, aby byl spolu se třiceti velkými dekoracemi, imitujícími staré Pompeje, sežehnut a pohřben pod pomalu tuhnoucí vrstvou lávové sedliny. Něco jako eintopf, připečený na lávových kamenech. Na to, že byste si dali nášup, to ale nevypadá.

POMPEII/POMPEJE

USA 2013, 105 min., české titulky/český dabing, od 15 let, 2D/3D. Režie: Paul.W. S. Anderson. Scénář: Janet Scott Batchlerová, Lee Batchler. Kamera: Glen MacPherson. Hudba: Clinton Shorter. Hrají: Kit Harington (Milo), Emily Browningová (Cassia), Kiefer Sutherland (Corvus), Carrie-Anne Mossová (Aurelia), Adewale Akinnuoye-Agbaje (Atticus), Jessica Lucasová (Ariadne), Jared Harris (Severus), Joe Pingue (Graceus), Dylan Schombring (malý Milo). V kinech od 20. března 2014 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 8 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...