Poezie všednosti v maximálně očištěném prostoru. Markéta Othová ve Veletržním paláci ukazuje tři dekády práce

3 minuty
Události v kultuře: O co se snaží Markéta Othová
Zdroj: ČT24

Národní galerie ve Veletržním paláci představuje odkládanou výstavu Markéty Othové s ironickým názvem Již brzy. Ohlédnutí za třicetiletou kariéru umělkyně přináší v neobvyklé formě a zároveň poprvé představí soubor barevných fotografií určených speciálně pro funkcionalistický prostor galerie. Fotografie Othové nejsou v Národní galerii k vidění poprvé.

Své výstavy Markéta Othová znovu vzkřísila ve formě architektonických modelů původních výstavních prostor, jde tak o třicet let práce v jedné místnosti v měřítku 1:10. Pro Othovou je příznačné, že se sice vyjadřuje hlavně fotografií, ale za fotografku se vůbec nepovažuje. S médiem si hraje, používá ho svobodně, nečekaně. Z neobvyklých úhlů a někdy krkolomných pozic návštěvníky nutí sledovat svou tvorbu právě svérázné uspořádání.

„Člověk vystoupí z konvence, kdy chodíme na retrospektivy a víme, jak se máme chovat. Najednou tady z rámce vypadneme a prožíváme výstavu úplně jinak,“ popisuje kurátorka Adéla Janíčková.

V Národní galerii se představuje i série Kolemjdoucí ženy, kterou před lety Othová vyfotila právě u Veletržního paláce. Fotografie Othové zpočátku reflektovaly snahu poznávání sebe sama a jejího nejbližšího okolí, následně se okruh rozšířil a autorka pozorování nasměrovala na další osoby v sekvenčních časových záběrech.

Umělkyně Markéta Othová
Zdroj: ČT

Citlivost intuice a odvaha osvobodit se od konvenčních pravidel ji přivedla k barevným snímkům běžných předmětů a výjevů. V podání Othové se ale všednost stává něčím výjimečným. Autorka je neodmyslitelně spojována se svými fotografickými instalacemi, v nichž dochází k dialogu mezi konkrétním výstavním prostorem a fotografiemi. Vznikla tak původní umělecká koncepce určená speciálně pro prostory pátého patra Veletržního paláce. Architekturu výstavy obstaral Dominik Lang, grafiku Adéla Svobodová.

„Koncepce je taková, že prostor je maximálně očištěn. Všechny panely, které tady běžně bývají, jsou pryč, záclony jsou roztažené, můžeme se dívat ven. Odkryla se nám řada deseti nádherných sloupů, na které jsem takhle nehorázně umístila 20 fotografií. Procházkou kolem nich vidíme deset pohledů, nedůležitých, nejasných, obyčejných. Pak se otočíme a vidíme dalších deset jiných pohledů při zpáteční cestě. To je ten koncept, tohle jsem si přála,“ popisuje Othová.

Přestože chce, aby divák vnímal sérii jako celek, všimla si, že jednotlivé fotografie změnily za dva roky od svého vzniku význam a znovu jde o každodennost. Obyčejný košík s jablky představuje na východ od československých hranic toužený obraz klidu. To, co bylo obyčejným letním dnem, můžeme dnes číst jako obraz zmařené sklizně. Uprostřed klasů roste mák. Symbol padlých ve válce.

„Každý obyčejný pohled je najednou strašně smutný, protože není každému umožněno, aby mohl normálním způsobem pokračovat ve svém životě,“ dodává Othová.

Fotografie Markéty Othové
Zdroj: Národní galerie

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Výstava na Šumavě připomíná Klostermannův nejznámější román

Do někdejší myslivny na Březníku u Modravy se vrátila výstava věnovaná spisovateli Karlu Klostermannovi. Nová expozice v jedné z nejchráněnějších částí Šumavy připomíná román „Ze světa lesních samot“ i život horalů. Na Březník každý rok zamíří kolem třiceti tisíc lidí. V provozu bude od května do října, v zimě by jej totiž komplikoval sníh.
před 11 hhodinami

Národní muzeum otevře na víkend depozitář. Teprve podruhé za dvě stě let

Do depozitářů Národního muzea se nedá jen tak dostat. Od doby, co bylo před 207 lety otevřeno, měla veřejnost tuto šanci jen jednou – před sedmi lety. Teď ji dostane znovu: od pátku do neděle.
20. 6. 2025

Filmový žralok mohl Čelisti potopit, nakonec ale pohltily miliony diváků

„Budete potřebovat větší loď,“ oznámil filmový policista Martin Brody před padesáti lety kapitánovi nevelké kocábky, když se těsně vedle ní vynořila hlava obřího bílého žraloka. A thriller Čelisti, z něhož tato scéna pochází, byl v několika ohledech opravdu velký. Film Stevena Spielberga po uvedení do kin 20. června 1975 pohltil miliony diváků po celém světě.
20. 6. 2025

Svoboda v pubertě. V Hodoníně rekapitulují umění 90. let

Galerie umění v Hodoníně se vrací do devadesátých let. Vizuální kulturu tohoto období mapuje výstava Svoboda v pubertě. Souborně předvádí díla čtyřiceti autorů, kteří začínali tvořit právě po sametové revoluci.
19. 6. 2025
Načítání...