Ostravský Dům umění má za sebou německou premiéru. Galerie poprvé vystavuje samostatně soubor děl současných německých výtvarníků. Pod názvem Deset představuje deset výrazných autorů ze sbírky brněnské Adam Gallery.
Ostravská galerie si z Brna půjčila deset německých umělců
Díla německých autorů, která jsou součástí rozsáhlé kolekce středoevropského umění, získal kurátor a sběratel Richard Adam v letech 2006 až 2008 a vybudoval tak sbírku, která nemá v Česku obdoby. „V Německu má každá banka, každá pojišťovna, každý průmyslový závod uvolněny peníze, za něž může dělat svoji sbírku,“ podotýká Adam s tím, že v sousední zemi je budování uměleckých sbírek téměř samozřejmostí.
On sám postupně získal přístup do mnoha ateliérů německých umělců. Například k neoexpresionistickému malíři Andrému Butzerovi, od něhož dokonce vystavený obraz kupoval ještě dřív, než na něm zaschly barvy. „Když jsme u Butzera byli, říkal o obrazech v ateliéru, že ten je zamluvený, ten jde na výstavu v Moskvě, ten na výstavu v New Yorku, tenhle vám můžu prodat, ale ještě není domalovaný,“ popisuje nákup galerista.
Kolonizace i drsné pohádky
Ostravská galerie na výstavě představuje malbu ve všech podobách, prostor dostal ale třeba i digitální tisk Markuse Selga nebo kresby Andrewa Gilberta. „Ve své tvorbě se drží stále jednoho tématu – otázky kolonizace. Co se děje, když má jedna strana pocit, že dělá velice záslužnou věc,“ přiblížila dílo Skota žijícího v Berlíně kurátorka Yvona Ferencová.
Na návštěvníky zapůsobí i figurativní kompozice, v nichž Andrea Lehmannová zachycuje dramatické scény na pomezí drsné pohádky a hororu. „Ráda se na svých obrazech znázorňuje, na jednom z obrazů je dokonce čtyřikrát,“ upozornil Richard Adam.
Sbírka německého umění tohoto galeristy se uzavřela v roce 2008 s nástupem krize. Od té doby díla dvakrát podražila a většina obrazů v Německu koupí sběratelé ještě před vernisáží. Tu měla výstava Deset v Ostravě 22. ledna, k vidění bude dva měsíce.