Deníky běloruského anarchisty a politického vězně Igora Oliněviče se staly předlohou nové inscenace Divadla 3+KK v Brně. Monodrama Jedu do Magadanu pomocí metafor nastiňuje praktiky v běloruských věznicích. Do představení se zapojují i diváci.
Nevěř, neboj se a nepros, naučil se běloruský anarchista ve vězení. Z jeho deníku čtou na divadle
Igor Oliněvič byl poprvé zatčen v listopadu 2010 a o půl roku později byl odsouzen k osmi letům vězení za údajné organizování útoku na ruské velvyslanectví v Minsku. Znovu zatčen byl spolu s dalšími „anarcho-partyzány“ v roce 2020. Vyslechl si dvacetiletý trest vězení.
V denících, které vyšly knižně i v českém překladu, popisuje zkušenosti z vazební věznice běloruské KGB zvané Amerikanka. „Jeho zkušenost mě zaujala tím, že nebyla nepodobná tomu, jak fungovaly komunistické kriminály. Výrazný rozdíl je ten, že v Bělorusku se taková zvěrstva dějí stále,“ obává se režisér brněnské dramatizace Adam Steinbauer.
Inscenace popisuje praktiky fyzického násilí i sofistikovaný psychický nátlak. „Podtitul 'nevěř, neboj se a nepros' odkazuje na tři pravidla, kterými se Oliněvič řídí při policejních výsleších,“ dodává dramaturg Libor Brzobohatý.
Hrají i diváci
Tvůrci zvolili formu monodramatu, všechny postavy proto ve hře ztvárňuje jediný herec, Marek Kristián Hochman. Při představení mu ale asistují diváci. Inscenace totiž využívá postupů larpu, tedy kostýmovaných zážitkových her, při kterých lidé ztvárňují konkrétní postavy z fikčních světů. Oliněvič dokáže nátlaku vzdorovat i proto, že si jednotlivé situace připodobňuje k zážitkům larpu.
Aby interakce mezi hercem a hledištěm mohla být funkční, je kapacita omezena na třicet diváků. Navíc publikum se během hry přesouvá také do foyer a dalších prostor sklepní scény v Centru experimentálního divadla, kde se monodrama Jedu do Magadanu hraje. Na reprízy si je možné zakoupit i benefiční vstupenku. Z každé půjde tři sta korun na pomoc nespravedlivě odsouzeným politickým vězňům v Bělorusku.