„Není mrtvý a stále něco dělá.“ Otec a syn Pištěkovi vystavují své dva světy poprvé společně

Theodor Pištěk vstoupil na výtvarnou scénu počátkem šedesátých let minulého století a stal se klíčovou postavou hyperrealistického malířství. Jeho syn Jan patří ke generaci osmdesátých a devadesátých let, která spoluurčovala po pádu komunismu postmoderní směr českého malířství. Spolu ale svá díla na samostatné výstavě představují poprvé až nyní – v pražské Galerii Villa Pellé. Výstava Dva světy se zaměřuje především na nejnovější tvorbu obou umělců.

Theodor Pištěk na výstavě mimo jiné vede Rozmluvu s Hawkingem, jak nazval několik monumentálních obrazů věnovaných slavnému teoretickému fyzikovi a kosmologovi. Většina z nich je geometrickou abstrakcí.

„Motto mého života je tajemství. A jaké větší tajemství jsem si mohl položit než vesmír? Tam je tisíce otázek a otazníků, které jsem chtěl s panem Hawkingem prodebatovat,“ vysvětlil Pištěk. Zajímalo ho především světlo ve vesmíru. Právě světlo a jeho stín je pro něj jako pro malíře klíčové.

Hudebníci z kuchyně

Rozmluva s Hawkingem vznikala v novém tisíciletí. Theodor Pištěk chtěl na výstavě představit především svou novější tvorbu. „Neustále se ptal, aby tady bylo co nejvíce nejnovějších věcí. Že není mrtvý a že stále něco dělá,“ uvedl kurátor Martin Dostál. Theodor Pištěk 25. října oslavil devadesátiny a říká, že věk je brzda. „Klade mi překážky,“ dodal s odkazem na problémy se zápěstími.

„Samo sebou chci ukázat to, co mě zajímá. A to, čím se zabývám na poslední chvíli. A když to člověk udělá, tak potřebuje vidět, jak na to zareaguje divák,“ vysvětluje také Pištěk.

Do Villy Pellé se dostala i dosud nevystavená díla z přelomu padesátých a šedesátých let, jako portrét režiséra Františka Vláčila, který Pištěkovi – rovněž kostýmnímu výtvarníkovi, mimo jiné na oscarovém Amadeovi – otevřel cestu k filmu. K němu měl ostatně jako syn herce Theodora Pištěka blízko. Výstavní premiéru má i obraz Hudebníci, který léta visel u Pištěků v kuchyni. „Šlo mně o to posunout je na světlo světa,“ poznamenává kurátor Dostál.

Z výstavy Pištěk & Pištěk, dva světy
Zdroj: Galerie Villa Pellé/Martin Polák

Někam, kde to neznáme

Zkoumání neznámých světů má se svým otcem společné malíř Jan Pištěk. Podle kurátora Petra Volfa je umělcem, který neustále hledá. „Usiluje o podání své verze skutečnosti, snaží se dostat pod povrch věcí a jevů, hluboce se zajímá o krajinu, přírodu, živly, malý i velký svět a jejich průniky, sleduje nejrůznější znamení a sny. Je vášnivým pozorovatelem, uplatňuje zvýšenou citlivost, intuici stejně jako racionální poznání, což je velmi vzácná kombinace,“ popisuje Volf tvorbu Pištěka nejmladšího.

„Vycházím z reality, z prostředí, ve kterém žijeme, ale snažím se dostat někam, kde to neznáme. Chci sám sebe překvapit, co se mi podaří odhalit,“ dodává malíř. Ve Ville Pellé představuje především svá díla z posledních pěti let, odráží se v nich jeho zájem o přírodní a civilizační fenomény.

Berou to vážně

Kurátor Volf vidí mezi tvorbou otce a syna i další spojnice. „Obraz, to je pro ně svět, ve kterém otiskují svou osobnost. Takových malířů, kteří to berou tak vážně, je velmi málo,“ míní.

Spojuje je také perfekcionismus. Na jednom díle jsou ochotni pracovat roky. Například k hyperrealistické malbě Adieu, Guy Moll, inspirované příběhem francouzského automobilového závodníka, se milovník aut Theodor Pištěk vracel čtvrtstoletí. Před dvěma lety se obraz vydražil za více než 25 milionů korun a stal se nejdráže prodaným dílem žijícího autora v tuzemsku.

Výstava Dva světy ale roky nepotrvá. Navštívit ji lze do 20. ledna.

3 minuty
Otec a syn Pištěkovi na společné výstavě
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 16 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 22 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...