Kdyby se nejslavnější Shakespearův romantický příběh odehrával v současnosti, těžko by v něm chyběly mobilní telefony, aplikace, lajky a sdílení. Tak alespoň tragickou lovestory vidí inscenace romeo&julie2022 v pražském Divadle pod Palmovkou. Rumunští tvůrci tu příběh Romea a Julie vypráví jako „emocionální digitální thriller“.
Největší tragédií pro Romea a Julii v roce 2022 je nedostat za lásku dost lajků
Mladý pár dostane výbornou příležitost: v on-line reality show mají hrát sami sebe a pokusit se zároveň získat co možná nejvíce followerů.
Podle divadelní „Julie“ Terezy Dočekalové byla příprava na současnou verzi Shakespearovy tragédie vlastně součástí každodenního života. „Výzkum děláme každý den. Kdykoliv se podíváme a rolujeme. Tak vlastně zkoumáme svět, o němž hrajeme, v tom je tato inscenace jiná, pro mě mnohem aktuálnější,“ vysvětluje.
Seznamková sekta
„Musíme myslet na to, že co se děje v on-line světě, je mnohem víc než realita,“ dodává představitel Romea Adam Vacula. Bez lajků, sdílení a followerů je v novém příběhu láska k ničemu. Vztah má cenu jen ve chvíli, kdy je komu jej ukázat a ideálně na tom vydělat. O to se v inscenaci snaží tvůrci seznamovací aplikace v podání Tomáše Dianišky a Pavly Gajdošíkové.
„Je tak mocná, že dokáže ovládat lidi natolik, že jí obětují všechno. Zároveň je tak intenzivní, že kolem ní vznikne sekta. Pro někoho tak můžeme být bohové, pro jiného jen obyčejní ajťáci,“ říká Dianiška.
Hra je scénickým projektem dvou rumunských autorů, kteří se přihlásili do otevřené výzvy projektu Face to Faith. Ten se zabývá významem víry v evropské společnosti. „Cítit lásku a někoho milovat je lidská potřeba. Když k té potřebě ale přidáte, že všude vidíme obrovské milostné příběhy, které jsou úžasné na pohled a na poslech, začneme je vyhledávat. A mnozí se pak začneme cítit velmi zmatení a depresivní, když to nenajdeme,“ domnívá se režisér Alin Negitoiu.
Obrazovka jako moderní kostel
Text vychází sice ze Shakesperova Romea a Julie, ale pohrává si s myšlenkami sociálního experimentu a vysmívá se principům víry, která se nezakládá na ověřování faktů. Premiéru měla inscenace v době, kdy podle režiséra „svět hoří a celebrity, místo aby využily svůj vliv a ozvaly se společně proti válce, se políčkují“. Svými slovy naráží na incident mezi hercem Willem Smithem a komikem Chrisem Rockem při předávání Oscarů.
Inscenace romeo&julie2022 se diváci účastní přímo na jevišti. Během hry se totiž přesouvají blíže k hercům, do kulis moderního kostela. „V kostele bývají vitráže, my jsme je vyměnili za televizní obrazovky, vznikl tedy multimediální prostor,“ upozorňuje scénograf Cosmin Stancu.
Vzhledem k netradiční úpravě diváckého prostoru je kapacita představení omezena na sedmdesát lidí. Ani program není klasický. Má podobu webové stránky, diváci se na ni dostanou prostřednictvím QR kódu. Navíc mohou průběžně sledovat instagramové profily hlavních hrdinů a být svědky romantického začátku jejich vztahu.