Nejprve Kubelík, teď Hrůša. Český dirigent se stane hudebním ředitelem Královské opery

9 minut
Jakub Hrůša: Královská opera je prestižní a zavazující příležitost
Zdroj: ČT24

Český dirigent Jakub Hrůša se od září 2025 stane novým hudebním ředitelem londýnské Královské opery (The Royal Opera House) v Covent Garden. Jedenačtyřicetiletý Hrůša bude druhým Čechem, který bude Královskou operu na této pozici řídit, v padesátých letech minulého století ji krátce vedl Rafael Kubelík. Hrůša příležitost umělecky vést operní dům v Covent Garden vnímá jako mimořádně prestižní a zavazující.

Na postu hudebního ředitele Královské opery vystřídá Hrůša Antonia Pappana, který od sezony 2024/2025 přijal místo šéfdirigenta u Londýnského symfonického orchestru. Do září 2025 bude Hrůša sdílet ředitelskou zodpovědnost za fungování operního domu.

„Nesmírně rád přijímám nabízenou pozici hudebního ředitele Královské opery a těším se na další spolupráci s jejím skvělým týmem, od hudebníků přes jevištní umělce a produkční až po management. A jsem šťastný, že Londýn bude nejen místem, kde jsem vždy rád pobýval i pracoval a kde po větší část roku žije moje rodina, ale nyní také mým skutečným uměleckým domovem v oblasti opery. Považuji za opravdový dar, že své dovednosti a energii mohu věnovat budoucnosti tohoto výjimečného operního domu,“ sdělil Hrůša ke svému jmenování.

Rozhodující Lohengrin

V Královské opeře dosud dirigoval Carmen v roce 2018 a letos v červnu inscenaci Lohengrina Richarda Wagnera. „Měl jsem tu čest pracovat na dvou nádherných inscenacích Královské opery jako hostující dirigent a nedávný Lohengrin byl jedním z vrcholů mého dosavadního uměleckého života,“ uvedl Hrůša.

Právě spolupráce na Lohengrinovi podle něho rozhodla o nabídce, kterou českému dirigentovi Královská opera učinila. Budoucí inscenace, které povede už jako hudební ředitel, zahrnují mimo jiné díla Janáčka, Pucciniho, Prokofjeva a Brittena. 

Při svém dosavadním působení ocenil Hrůša na Královské opeře kromě vysoké umělecké úrovně její pohostinné prostředí pro práci. „Královská opera je nejvýznamnější institucí hudby v Británii, v divadle určitě, a zároveň se profiluje jako výsostně mezinárodní operní dům. Je tam každý z jakéhokoliv prostředí celého světa vítán, kdokoliv vládne talentem a odhodláním a potencionálním úspěchem, se tam cítí jako doma,“ podotýká.

Ředitel opery: Hrůša nás zaujal jako umělec i osobnost

Podle ředitele Královské opery Olivera Mearse se Hrůša v symfonickém i operním repertoáru osvědčil jako jeden z nejzajímavějších dirigentů současnosti. „Zaujala nás nejen jeho vynikající umělecká tvorba, ale také velkorysost a vřelost jeho osobnosti,“ uvedl.

Hrůša bývá v zahraničí zvláště oceňován za vynikající interpretace děl velikánů klasické hudby od osmnáctého do dvacátého století, stejně jako za kanonická provedení slavných i méně známých skladeb českých autorů od Bedřicha Smetany až po současnost. „Vždycky mi záleželo na tom, abych operu nedirigoval rutinně,“ podotýká Hrůša.

Královskou operu hudebně řídil i Rafael Kubelík

Českou hudbu trvale ve světě propagoval také Rafael Kubelík, který zatím jako jediný Čech vedl Královskou operu na pozici hudebního ředitele. Jmenován byl po obrovském úspěchu Janáčkovy opery Káťa Kabanová, kterou v Londýně provedl v roce 1955. Královskou operu hudebně vedl tři roky.

„Rafael Kubelík není dirigent, na kterého bych okamžitě pomyslel, když zvednu ruce a mám dirigovat, ale je to jeden z těch mých předchůdců, kterých si nesmírně vážím,“ říká Hrůša. „Všichni, kteří s ním spolupracovali, si ho cenili nejen jako umělce, ale i jako člověka. V tomhle smyslu je pro mě jedním z velkých vzorů. Po jeho stopách jdu už několik let. V Chicagu, v Bavorském rozhlase a samozřejmě u České filharmonie,“ připomněl.

Královská opera je jednou z předních světových operních společností. Sídlí v kultovním divadle Covent Garden a je proslulá jak vynikajícími inscenacemi tradičních oper, tak i objednávkami nových děl od nejlepších současných operních skladatelů, jako jsou George Benjamin, Kaija Saariahová, Mark-Anthony Turnage a Thomas Adès.

Špičkou ve svém oboru

Podle České filharmonie, kde je Hrůša hlavním hostujícím dirigentem, se Hrůša dostává mezi absolutní špičku ve svém oboru. V současnosti působí jako šéfdirigent Bamberských symfoniků, hlavním hostujícím dirigentem je rovněž v orchestru Národní akademie svaté Cecílie (Accademia Nazionale di Santa Cecilia) v Římě.

Zároveň je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů v Evropě i v zámoří včetně Berlínských, Vídeňských a Mnichovských filharmoniků, amsterdamského královského orchestru Concertgebouw či Newyorské filharmonie, Bostonského symfonického orchestru a Clevelandského orchestru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 2 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...