Nanohach tančí na Červenou knihu Carla Gustava Junga

Praha - Taneční představení inspirované monumentálním spisem slavného psychoanalytika Carla Gustava Junga Červená kniha uvedla v úterý večer v divadle Ponec skupina Nanohach. Choreografii Orbis pictus (Svět v obrazech) připravili Lenka Bartůňková a Michal Záhora, kteří v ní také sami tančí. Duet je introspektivní taneční poutí, která si pohrává s obrazy kolektivního nevědomí. První repríza se koná dnes, ve středu 28. listopadu.

Tanec doplňuje surreálná hudba italského autora Carla Natoliho a světelný design Jana Komárka. Červená kniha vyšla česky před dvěma lety poté, co o ní desítky let nikdo nevěděl, sám autor se ji totiž rozhodl nikdy nevydat. Začal ji psát v roce 1913, v době, kdy procházel osobní krizí, slyšel hlasy a obával se psychické nemoci.

Potoky krve, válka, bůh i ďábel

Vznik knihy připadá na dobu první světové války a následujících společenských proměn. V jeho snech se objevovaly potoky krve, válka, bůh i ďábel. Jung se rozhodl s těmito stavy bojovat tak, že se jim oddával v aktivní imaginaci a ztvárňoval je písmem a malbami.

C. G. Jung / Červená kniha
Zdroj: ČT24/Červená kniha

„Povrchnímu pozorovateli to bude připadat jako šílenství a taky by se jím stalo, kdybych nebyl schopen vstřebat tu obrovskou sílu původních zkušeností,“ napsal o knize Jung. Obrovská publikace, kterou nejde strčit do obvyklé knihovny, je čímsi mezi deníkem, rukopisným umělecko-myslitelským dílem a ilustrovaným dramatickým duševním cestopisem.

Spíše fragmenty…

Jungův přínos psychologii spočívá především ve snaze pochopit lidskou psychiku na pozadí světa snů, umění, mytologie, náboženství a filozofie. Tvůrci a protagonisté choreografie říkají, že při její tvorbě vycházeli ze svých dojmů z knihy, z konkrétních obrazů, které se v ní vyskytují. Z nich ale používají spíše fragmenty, zabývají se obsahovou stránkou obrazů, ne jejich formou. Archetypální obrazy pro ně byly inspirací pro vyjádření vlastních pocitů a náznaků odpovědí na základní otázky, které si člověk klade.

Taneční soubor Nanohach založilo v roce 2004 několik absolventů Konzervatoře Duncan centre. Jejich cílem platným dodnes bylo vytvořit platformu pro vznik tanečních a divadelních projektů na profesionální úrovni a úzce spolupracovat se zahraničními choreografy a uměleckými subjekty. Pracují také jako produkční skupina, to například v případě dnes uváděné inscenace, pro jejíž vznik Nanohach oslovili Záhoru a Bartůňkovou. Oba jsou absolventy konzervatoře Duncan centre, Bartůňková získala v roce 2008 Cenu za objev v tanci za choreografii Knihovna, Záhora od září 2009 konzervatoř vede.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
před 11 hhodinami

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
před 12 hhodinami

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
před 19 hhodinami

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...